Mensen met astma vaker slaapproblemen

21-04-2013 om 13:03 uur

Bijna de helft van de mensen met astma heeft last van slaapproblemen. Dit is 10% meer dan bij mensen zonder astma. Slapeloosheid kan een negatieve invloed hebben op bijvoorbeeld concentratievermogen, humeur en gezondheid.

Goede astma controle en behandeling van verstopte neus kan deze verminderen. Het is dus belangrijk dat artsen bij mensen met astma aandacht besteden aan slaapproblemen.

Onderzoek

Wetenschappers in Zweden onderzochten 25.610 mensen tussen 16 en 75 jaar. Hiervan hadden 1830 mensen astma. Alle deelnemers kregen een vragenlijst over slaapproblemen, astma symptomen en leefstijlfactoren zoals roken en beweging. Bijna de helft van alle mensen met astma hadden last van slaapproblemen. Bij mensen zonder astma was dit maar 37%.

's Nachts klachten

Ruim de helft van mensen met astma en slaapproblemen hadden vooral 's nachts last van astma symptomen, bijvoorbeeld door benauwdheid of kortademigheid. Dit kan te maken hebben met de ernst van de astma of dat mensen hun astma niet goed onder controle hebben. Maar het kan ook los daarvan gezien worden. Sommige onderzoekers denken dat 's nachts meer afweerstoffen in de longen aan het werk zijn, waardoor je meer klachten krijgt. Het is nog onduidelijk of dit klopt en hoe het precies werkt.

Verstopte neus

Bij mensen met astma is het aantal astmaklachten de belangrijkste risicofactor voor slaapproblemen. Twee op de drie mensen met slaapproblemen hadden last van 3 of meer verschillende astmaklachten tegelijk. Een verstopte neus is ook een belangrijke risicofactor: Slapeloosheid kwam zelfs vaker voor bij mensen die alleen last hier last van hadden. De meeste slaapproblemen (55,8%) kwamen echter voor bij mensen die last hadden van zowel een verstopte neus als van astma.

Astma onder controle, minder slaapproblemen

De belangrijkste vondst in deze studie is dat mensen met astma nog steeds slechter slapen dan mensen zonder astma. Dit ondanks de verbeteringen op het gebied van medicatie in de afgelopen 10 jaar. De kans op slaapproblemen hangt voor een groot deel af of iemand goed in staat is om zijn astma onder controle te houden. Maar uit deze studie blijkt ook dat een verstopte neus bijdraagt aan slapeloosheid. Dit is dus een belangrijk punt voor artsen. Daarnaast blijken leefstijlfactoren als overgewicht en roken ook bij te dragen aan slapeloosheid bij mensen met astma.

Bron: longfonds

Login of registreer om te reageren
07-05-2013 om 16:14 uur

*O*Hallo allemaal,

Dat kan ik beamen de ene nacht slaap ik beter dan de ander keer. Vooral als je last van je verkoudheid heb dan slaapje helemaal niet.  *O* O-)

Login of registreer om te reageren
12-05-2013 om 11:03 uur

Ik slaap sinds ik astma heb (4jaar) heel erg slecht, hoe moe ik ook ben. Ik heb mijn astma ook niet onder controle en hoop dit te gaan leren straks in HH. Nu zal ik de middelen oxaczepam em temazepam 10 mg nog gebruiken. Dan kan ik 5 uurtjes door slapen,daarna ben ik weer wakker.daar ben ik al heel blij mee.
Ik herken het dat ik in de nacht benauwd ben. Kan daar moeilijk mee omgaan,wil slapen en mn rust kunnen nemen . Juist die heb je zo hard nodig als long patient

Login of registreer om te reageren
12-05-2013 om 11:13 uur

Slapen, wat is dat  :?. Ik probeer altijd aan andere dingen te denken dan val ik na een uurtje of 2 wel in slaap en wordt ik een paar keer wakker. Ik probeer dan niet aan de benauwdheid te denken maar verzin verhalen en dan doe ik net of ik een boek ga schrijven, niet dat dat ooit echt gaat gebeuren *). Maar dat maakt de tijd dat ik wakker lig wel een stuk leuker.

Login of registreer om te reageren
12-05-2013 om 11:43 uur

Laat ik nu eens een keer bij de goede 50% horen! Met slapen heb ik o.h.a. geen problemen. Ik slaap zelfs goed in nachtbussen en vliegtuigen.

Ja, men heeft mij wel eens horen snurken. Maar ja, daar heb ik zelf dan weer geen last van. Ik slaap er ook doorheen als een ander snurkt, tenzij er echt bomen worden omgezaagd. En de tip daarvoor: eerder in slaap vallen dan degene die snurkt.

Login of registreer om te reageren