Vulkanen en astma

07-07-2006 om 08:59 uur

Hoi!

Wij gaan toch niet naar Spanje en Portugal (nee, echt niet vanwege het WK ;)), we hebben besloten om naar Sicilie te gaan. Er zijn een paar kleine eilandjes bij dit eiland, en je kan daar actieve vulkanen bezoeken (met gids uiteraard). Uit sommige komt dus echt af en toe iets omhoog (niet veel, maar wel rook en vuursteentjes geloof ik). Je kan natuurlijk niet óp het randje gaan staan, ik kan me voorstellen dat dat sowieso slecht is voor je luchtwegen, maar hoe slecht zou het zijn voor mijn astma? Heeft iemand ervaring met het bezoeken van (redelijk actieve) vulkanen? Ik kan er in ieder geval niets over vinden op internet.. geen reisverhalen oid. Ben wel heel benieuwd, als het echt heel slecht is dan gaan we wel iets anders doen.

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
07-07-2006 om 12:42 uur

Hoi Wendy,

Ik raad het je zeker aan  :Y *O* Het is zooooo vet! Ik ben ook op sicilie geweest en ik heb daar de etna bezocht. Maar goed... toen had ik nog geen astma. Het is er wel rokerig en er hangt een 'verbrande' lucht. Maar ik denk dat je met een sjaal en een extra pufje niet extreem veel last zal hebben.

Tip: Neem een warme trui mee en een lange broek, het is koud daar boven!

Liefs, Nina

Login of registreer om te reageren
07-07-2006 om 12:45 uur

Hoi Nina,

Bedankt voor de tip! Ik las in de Lonely Planet dat het wel een zware beproeving is voor benen en longen, dus dat voorspelt niet veel goeds.. maar ja, het lijkt me inderdaad ontzettend mooi om te zien. Een van de vulkanen op een van de kleine eilandjes kan je ook 's nachts bezoeken, lijkt me zoooo cool.

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
07-07-2006 om 12:50 uur

Hoi Wendy,

De etna was alles behalve een zware beproeving vond ik. Je gaat eerst met de auto richting het opstap punt. Dan ga je met een kabel baan achtig iets naar boven. Daar word je door een ernorme soort van terreinauto opgepikt en die brengt je naar boven. En daar wandel je dus nog een stuk. Ik was wel moe ofzo.. maar ik heb het niet als giga zwaar ervaren! Ik vertel je er al wel bij dat het duur is, maar echt echt echt de moeite waard!

Liefs, Nina

Login of registreer om te reageren
07-07-2006 om 13:05 uur

Hoi Nina,

Ah, dus de Etna valt wel mee? Gelukkig maar ;-), mijn vriend wil het liefst de allerzwaarste wandelingen doen, maar ik doe liever de iets lichtere. Er zijn ook andere vulkanen op de eilandjes, die schijnen wel iets zwaarder te zijn, 3,5 uur heen klimmen en dus ook weer 3,5 uur terug.. maar ja, het lijkt me zo mooi als je helemaal (of bijna dan) bovenaan staat.

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
08-07-2006 om 17:43 uur

Als je denkt dat je het volhoudt en het is iets wat je heel erg graag wilt dan zou ik me niet al te hard tegen laten houden door je astma. Als je het echt heel graag wil dan is een astma-aanval achteraf het je misschien wel waard. Sommige dingen moet je jezelf gewoon gunnen vind ik, ook al weet je dat daar consequenties aan vast zitten. Wat je uiteindelijk beslist kan je natuurlijk alleen zelf doen.

Login of registreer om te reageren
24-07-2006 om 20:15 uur

Hoi!

Nou, vandaag (toen ik toch in het ziekenhuis was voor een afspraak bij de allergologe) ben ik ook maar gelijk naar de long-afdeling gelopen. Op de website 'Astma Altijd Anders' kreeg ik namelijk als advies van een longarts om prednison mee te nemen. Dus met deze vraag ging ik ook naar de longafdeling. De verpleegkundige zou de vraag voorleggen aan een longarts, en later werd ik gebeld dat ik inderdaad prednison mee kon nemen, dus dat heb ik nu bij de apotheek opgehaald.

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren