April 2013 - Werken met een Longziekte

03-04-2013 om 12:39 uur

Werken met een longziekte kan maar wat moeilijk zijn!

Als je kijkt naar mensen met een longziekte die werken dan blijkt het volgende:
·        20% ervaart problemen op het werk door de ziekte, met name door vermoeidheid
·        50% bespreekt de ziekte met de leidinggevende
·        7% heeft in een jaar tijd contact gehad met de bedrijfsarts

Cijfers over 2012 vind je op www.beroepsziekten.nl/content/beroepsziekten-cijfers-2012.
Hier staat veel meer interessante informatie.

De website van het Bureau Beroeps Ziekten van het FNV biedt mogelijk nieuwe, extra inzichten: www.fnv.nl/publiek/lidmaatschap/bureau_beroepsziekten_fnv/longaandoenin…

Ook het CNV heeft een afdeling voor ondersteuning bij ziekte: www.cnv.nl/werk-en-inkomen/ziekte-en-arbeidsongeschiktheid/

Het NKAL, Nederlands Kenniscentrum Arbeid en Longaandoeningen www.nkal.nl  kan werkgevers en arbo-artsen veel informatie geven.

Weet je bv. dat je zelf de arbeidsinspectie in kunt schakelen als de werkgever weigert essentiële aanpassingen t.b.v. gezonde lucht te verrichten. Vanzelfsprekend is het voor iedereen individueel anders.

Ook op de website van het Longfonds staat veel informatie:  www.longfonds.nl/ons-werk/werken-met-een-longziekte 

Wat zijn jouw methoden om het vol te houden?
Welke tips heb jij?

Login of registreer om te reageren
03-04-2013 om 12:47 uur
Reactie op Stardust

Werken met een longziekte kan maar wat moeilijk zijn!

Als je kijkt naar mensen met een longziekte die werken dan blijkt het volgende:
·         20% ervaart problemen op het werk door de ziekte, met name door vermoeidheid
·         50% bespreekt de ziekte met de leidinggevende
·         7% heeft in een jaar tijd contact gehad met de bedrijfsarts

20%, dat is toch eigenlijk weinig, als je kijkt naar de klachten die astma en COPD kunnen geven. En van die 20% bespreekt 50% het dus met de werkgever? Dit betekent dus eigenlijk dat 80% van de mensen met astma en/of COPD geen problemen ervaart op het werk door de ziekte. Waarschijnlijk hebben we hier op het forum wel een hele andere populatie, o.h.a. mensen met veel meer klachten.

Login of registreer om te reageren
03-04-2013 om 15:29 uur
Reactie op abo

20%, dat is toch eigenlijk weinig, als je kijkt naar de klachten die astma en COPD kunnen geven. En van die 20% bespreekt 50% het dus met de werkgever? Dit betekent dus eigenlijk dat 80% van de mensen met astma en/of COPD geen problemen ervaart op het werk door de ziekte. Waarschijnlijk hebben we hier op het forum wel een hele andere populatie, o.h.a. mensen met veel meer klachten.

of mensen ervaren wel problemen maar benoemen die niet omdat de sfeer op het werk daar niet geschikt voor is.
of mensen denken dat wat ze ervaren 'normaal' is, omdat ze het zo gewend zijn om zich zo te voelen.

Login of registreer om te reageren
03-04-2013 om 15:56 uur
Reactie op maraikie

of mensen ervaren wel problemen maar benoemen die niet omdat de sfeer op het werk daar niet geschikt voor is.

Ik neem toch aan dat de enquete anoniem is gedaan, dus dat mensen gerust hun ervaringen kunnen aangeven.

Login of registreer om te reageren
03-04-2013 om 17:11 uur
Reactie op abo

Ik neem toch aan dat de enquete anoniem is gedaan, dus dat mensen gerust hun ervaringen kunnen aangeven.

hihi, tuurlijk... ik had het even niet goed genoeg gelezen... :@

Login of registreer om te reageren
03-04-2013 om 17:32 uur

wat een goed topic!
Ook ik heb regelmatig problemen met mijn werk. Gelukkig zijn collega's erg allert op gemene geurtjes,
- kan ik ruilen (of ziektewetdagje nemen) als ik door omstandigheden op het werk niet kan werken,
- hebben collega's een lijst van mij wat ze wel en niet op de bewonersgroep mogen zetten aan stro/planten/mos

Maar ik zou graag willen weten hoe anderen dit doen.

en hoe ik mijn werk volhoud?
Door als ik benauwd ben rustig aan te doen (geen extra klussen)
ik werk 50% omdat ik weet dat ik dan niet over mijn grenzen ga
overdag regelmatig een uurtje te slapen
......

Login of registreer om te reageren
03-04-2013 om 19:11 uur

Ik ervaar gelukkig geen problemen op mijn werk.
Maar als er iets is kan ik het bespreekbaar maken, ze zijn op de hoogte van mijn astma. Zowel leidinggevende, personeelszaken als directe collega's. Gelukkig heb ik het goed getroffen, maar helaas zijn er ook bedrijven waar het problemen oplevert. Ook dat weet ik helaas.
In principe kan ik mijn kantoorbaan normaal vervullen. Wat ik wel probeeris als ik bijvoorbeeld voor een vergadering tappen moet lopen, op tijd de trap te nemen zodat ik nog even op adem kan komen.
Als het wat minder goed met mijn astma gaat geef ik het aan, neem ik gewoon op mijn werk extra  pufjes en als het nodig is overleg ik gewoon wat we kunnen aanpassen. Gelukkig hoeft dat niet zo vaak.

Login of registreer om te reageren
07-04-2013 om 19:55 uur

Is er onderzocht hoeveel mensen met een longziekte in de wao zijn beland? Toen ik vorig jaar revalideerde was ik de enige in de groep (7) met een (deeltijd)baan. De rest was al afgekeurd of met pensioen(1). Die 20 % geeft dan toch wel een vertekend beeld.  Is dus niet 20% van alle longpatiënten. Wat mijzelf betreft: ik weet nu 5 jaar dat ik astma/copd gold 3 heb. Heb het pas na een ziekenhuisopname vorig jaar besproken met mijn werkgever/personeelszaken en arbo-arts. Ik wilde het voor hen niet weten dat ik dit had tot ik het niet meer kon verbergen. Tot nu toe krijg ik alle medewerking van mijn werkgever, ook al verzuim ik veel meer dan de gemiddelde werknemer. Toch blijf ik mij schuldig voelen als ik moet verzuimen en ga eigenlijk weer te snel aan het werk in de hoop dat het goed gaat. Ook dit jaar was er weer een ziekenhuisopname en heb weken moeten verzuimen. Vind het moelijk om hierin de juiste balans te vinden.
groet Andrie :X

Login of registreer om te reageren
22-05-2013 om 10:35 uur

Er zijn nogal wat mensen die je anders gaan behandelen als ze weten dat je astma hebt. Ik heb daarom tot 2 jaar geleden altijd proberen te verbergen dat ik astma heb, totdat ik in een kantoortuin met vloerbedekking kwam te zitten met circa 12 mensen, met oa. iemand die erg naar sigarettenrook ruikt. Toen kreeg ik veel problemen, ging zelfs overgevoelig reageren op de puf's (waar ethanol in zit). Vorig jaar zomer ging het weer heel goed, tot een luchtweginfectie nadat ik een paar dagen in Londen was geweest. Sinds oktober ben ik nu (deels) in de ziektewet en de bedrijfsarts stuurt er al op aan om mij (eventueel gedeeltelijk) af te laten keuren. In het najaar ben ik 12 weken benauwd geweest en mijn conditie was daarna een stuk minder dan daarvoor. Nu ben ik al weer ruim 8 weken benauwd.

Login of registreer om te reageren
19-07-2013 om 18:50 uur

Ik ervaar ook regelmatig klachten op mijn werk. Gelukkig ben ik hier in de loop der jaren wel iets makkelijker voor mezelf in geworden en geef ik het iets beter aan bij collega's, al blijf ik die laatste toch vervelend vinden: a omdat ik niet wil laten merken dat ik 'weer eens last heb', en b omdat ik hun niet tot last wil zijn / in de steek wil laten.

Toch geef ik het beter aan (al zien ze het zelf ook regelmatig, wat voor het begrip prettig is, voor het stukje eigenwaarde minder prettig) en als ik erger of al langer last heb ga ik wat eerder naar huis.

Daarnaast werk ik vaak eerst halve dagen nadat ik ziek ben geweest, om zo te voorkomen dat ik terugval.

Gelukkig heb ik geweldige collega's, die samen met mij al veel klachten kunnen voorkomen die gerelateerd aan het werk zouden kunnen zijn. Zoals werken met geuren/stof/etc, er hoeft niet veel over gezegd worden of nadruk op worden gelegd; bij bep. taken wordt er vooraf al rekening gehouden dat die dingen aan anderen over worden gelaten, super is dat!

Login of registreer om te reageren
21-08-2013 om 23:30 uur

Goh, ik ben nog niet aan werken toe, maar wel benieuwd hoe alles zal verlopen enz.

Login of registreer om te reageren