'Longpatiënten hebben baat bij antibiotica'

29-03-2013 om 22:35 uur

'Longpatiënten hebben baat bij antibiotica'

'Longpatiënten hebben baat bij antibiotica'
Patiënten die last hebben van een chronische longaandoening kunnen goed geholpen worden met de toediening van een continue, lage dosis antibiotica. Dat blijkt uit onderzoek van Josje Altenburg, longarts in opleiding en onderzoekster van Medisch Centrum Alkmaar.
Al langer werd dit door longartsen gedacht, maar tot nu toe ontbrak wetenschappelijk bewijs. Aan het onderzoek van Altenburg deden 83 patiënten mee in veertien ziekenhuizen in Nederland. Zij hadden minimaal drie keer per jaar last van luchtweginfecties, waardoor ze langere tijd uit de running waren. De leeftijd van de deelnemers aan het onderzoek lag tussen de 28 en 83 jaar.

Resistentie
Tijdens het onderzoek kreeg de helft van hen het antibioticum azitromycine, de controlegroep kreeg een placebo. Een nadeel van het doorlopend gebruik van antibiotica is de kans op resistentie. De patiënten die in aanmerking kwamen voor de studie hadden veel last van hun chronische aandoening, waardoor toch naar deze oplossing werd gekeken.

Altenburg zag alle patiënten die aan het onderzoek meededen zelf, aan het begin en het einde van de studie. "Een groot deel van de patiënten die azitromycine had gekregen was enorm opgeknapt en ik kreeg veel positieve verhalen te horen", aldus de onderzoekster.

De belangrijkste bevinding was een duidelijke afname van het aantal infecties in de antibioticagroep. Ondanks de kans op bijwerkingen, was de kwaliteit van leven van de meeste patiënten erop vooruit gegaan. Zij hadden minder last van vermoeidheid, hoesten met slijmproductie en kortademigheid. Ook in de placebogroep waren positieve effecten waarneembaar, maar in veel mindere mate.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift JAMA.

Bron: Gezondheidsnet

Login of registreer om te reageren
29-03-2013 om 23:37 uur

Raak er een beetje van in de war. Het onderzoek loopt toch nog? Ik heb tenminste nog één afspraak staan? Of lopen er twee onderzoeken in het Mca? :?

Login of registreer om te reageren
30-03-2013 om 10:44 uur

Dit is toch al veel langer bekend, of ligt 't aan mij? Wel fijn dat je 't berichtje weer hier even hebt geplaatst Daantje, nooit verkeerd om er weer wat over te discusieren..
Want wat ik me ook afvraag, zijn er ook niet op korte termijn nadelen aan onderhouds ab?

Login of registreer om te reageren
30-03-2013 om 12:07 uur

Jeetje, ik word steeds een beetje handiger in het omgaan met dit Forum en wat valt hier veel te beleven.
Ben helemaal verbaasd over dit stukje want ik wist niet dat er een onderzoek naar ab in onderhoudsdosering gedaan werd.
Ik heb dit veel gedane voorstel van LAen heel lang voor me uitgeschoven ivm alle bijwerkingen maar na m'n laatste revalidatie in 2010 en de herstelperiode daarna ben ik op advies van dr. Slebos toch aan de azitro gegaan.
Het hebben van chronische bronchitis is namelijk ook niet alles: altijd hoesten en flink benauwd. Dat heb ik een jaar lang niet gehad en dat vind ik bijzonder prettig!
En het herstel nu van de laatste bronchitis, die 3 weken heeft geduurd [vandaar dat ik op dit Forum terecht gekomen ben] gaat veel sneller dan al die keren ervoor. Ik heb doordat ik "schoon" gebleven ben beter kunnen trainen bij de fysio en merk nu echt dat de kracht er nog een beetje inzit. En als ik al hoest dan schrik ik ervan.
Nadelen kan ik niet benoemen en dat heeft mede te maken met het gegeven dat ik, in overleg met de LA, even gestopt ben met het gebruik van extra zuurstof [ivm akkefietje op het neustussenschot] en het begint erop te lijken dat bv de pijnlijke en stijve spieren eerder door de zuurstof komen dan door de azitro.
Het blijft kennelijk ook ontzettend lastig om te beoordelen omdat we als COPD ers onderling zo totaal anders kunnen reageren op een behandeling, het is eenvoudigweg niet allemaal standaard, integendeel zelfs.
Ik ben blij dat ik voor azitro gekozen heb. Het is even een puzzel om de juiste dosering te vinden want 1x per 4 weken is voor mij kennelijk te weinig vandaar de bronchitis die ik net achter de rug heb maar afgezet tegen de 4 tot 6 die ik er anders had knijp ik m'n handen even dankbaar dicht.

Ik begrijp dat jij meegedaan hebt aan een onderzoek BlueEyes [ken ik jou niet ergens van? haha]?
Mag ik vragen wat jou bevindingen zijn?

Groet,
Riek

Login of registreer om te reageren
31-03-2013 om 10:23 uur
Reactie op Riek

Ik begrijp dat jij meegedaan hebt aan een onderzoek BlueEyes [ken ik jou niet ergens van? haha]?
Mag ik vragen wat jou bevindingen zijn?

Ik ben ook wel benieuwd hoe jouw ervaring was BluEyes... als je dat wilt delen.

Login of registreer om te reageren
30-03-2013 om 13:23 uur

Vind het ook wat verwarrend .
In mijn longmedicatie zit antibiotica . En mijn long Arts had er toch 20 jaar terug al over waarom dat nodig is. Beetje het wiel op nieuw op vinden ?

Login of registreer om te reageren
30-03-2013 om 13:59 uur

Er schijnt een markt voor te zijn.
Zorg is nou eenmaal ook Big Business.
De groep mensen die COPD hebben of krijgen wordt steeds groter, daar vaart de farmaceutische industrie wel bij.
Dat wij daar ons voordeel mee kunnen doen is mooi meegenomen.

Riek

Login of registreer om te reageren
31-03-2013 om 10:28 uur

volgens mij is het zo, als ik het bericht zie
het was al bekend (ervaring van longartsen en patienten), maar nu is er echt wetenschappelijk onderzoek gedaan, waarin het bewezen wordt.

Login of registreer om te reageren
31-03-2013 om 10:43 uur
Reactie op emsepems

volgens mij is het zo, als ik het bericht zie
het was al bekend (ervaring van longartsen en patienten), maar nu is er echt wetenschappelijk onderzoek gedaan, waarin het bewezen wordt.

Is dat niet raar dan ?
Je zou denken dat naar zo wat al eens onderzoek is gedaan eer ze miljarden long patiënten dagelijks vol pompen met antibiotica .. Zo van op hoop van zegen .

Login of registreer om te reageren
31-03-2013 om 10:53 uur
Reactie op Sietse

Is dat niet raar dan ?
Je zou denken dat naar zo wat al eens onderzoek is gedaan eer ze miljarden long patiënten dagelijks vol pompen met antibiotica .. Zo van op hoop van zegen .

Ik heb als astma patient spiriva, ook daar is niet officieel onderzoek naar gedaan. wel voor copd patienten.
Dus dit gebeurd regelmatig hoor.
paracetamol weet men ook niet hoe dat werkelijk werkt in het lichaam, wel dat het meestal helpt....

Login of registreer om te reageren
31-03-2013 om 11:12 uur
Reactie op emsepems

Ik heb als astma patient spiriva, ook daar is niet officieel onderzoek naar gedaan. wel voor copd patienten.
Dus dit gebeurd regelmatig hoor.

Als ik even google, vind ik wel een recent onderzoek over Spiriva en het aantal exercabaties bij astma. Het komt op mij vreemd over, dat medicijnen zonder onderzoek op grote schaal worden ingezet voor een aandoening.

Login of registreer om te reageren