cyclofosfamide

27-03-2013 om 20:37 uur

Hallo allemaal,

Eerder had ik al verteld over een ander medicijn dat ik moet gebruiken tegen longfibrose als stootkuur. Dit medicijn heet cyclofosfamide en is een cytostaticum. Gisteren heb ik mijn eerste kuur gehad (totaal 6) en het is mij 100% meegevallen. Omdat het de eerste keer was moest ik een nachtje blijven. Wat wel even heftig was was dat ik op de kamer lag met mensen met kanker, die nog veel zwaardere kuren kregen dan ik. Moedige mensen stuk voor stuk, opgewekt, en we hebben vreselijk gelachen. Dank daarvoor! Gelukkig weinig bijwerkingen en inmiddels ben ik al weer een dagje thuis en zit ik dit stukje te tikken. Wat wat minder is dat ik gedurende 2 maanden van 5 miligram Prednisolon naar 20 mg moet om mijn afweer systeem onder controle te houden. We gaan het weer beleven!

Groetjes van Feline. :Y

Login of registreer om te reageren
27-03-2013 om 20:48 uur

Ik wil je even sterkte wensen met de kuren die je moet volgen.
Hopelijk heb je hier ook iets aan.

Login of registreer om te reageren
28-03-2013 om 11:26 uur

Hoi Feline, wat heftig joh! Mag ik je vragen wat die cytostaticum dan precies doet? Want het lijkt zo vreemd, een middel voor kanker, wordt ingezet tegen een ziekte die geen kanker is. Nu komt dat natuurlijk wel vaker voor, dat medicijnen meer verschillende werkzaamheden hebben, maar deze begrijp ik niet zo.
Kun of wil jij dat uitleggen?
Sterkte in alles!

Login of registreer om te reageren
28-03-2013 om 11:51 uur

Heel veel sterkte toegewenst. Wel heftig om zo tussen allemaal mensen te liggen met zo'n nare aandoening

@ Thirza, ook in de reumatologie worden chemomedicijnen in lage dosering gebruikt om zo het immuunsysteem een soort plat te leggen. Zodat het lichaam niet meer de verkeerde beslissing neemt en gezond weefsel gaat aanvallen en daardoor steriele ontstekingen maakt.

Login of registreer om te reageren
28-03-2013 om 15:43 uur
Reactie op jippie46

Heel veel sterkte toegewenst. Wel heftig om zo tussen allemaal mensen te liggen met zo'n nare aandoening

@ Thirza, ook in de reumatologie worden chemomedicijnen in lage dosering gebruikt om zo het immuunsysteem een soort plat te leggen. Zodat het lichaam niet meer de verkeerde beslissing neemt en gezond weefsel gaat aanvallen en daardoor steriele ontstekingen maakt.

Bij reuma wist ik het wel. Maar niet bij een ziekte zoals fibrose.
En in hoeverre helpt dit de klachten te verlichten/verminderen? En moet zo'n kuur telkens herhaald worden?

Login of registreer om te reageren
28-03-2013 om 16:11 uur
Reactie op Thirza

Bij reuma wist ik het wel. Maar niet bij een ziekte zoals fibrose.
En in hoeverre helpt dit de klachten te verlichten/verminderen? En moet zo'n kuur telkens herhaald worden?

Zelfs bij astma worden middelen als cytostatica in lage dosering gegeven. Maar ook bij darmaandoeningen

Login of registreer om te reageren
28-03-2013 om 18:52 uur

Hoi Feline, heel veel sterkte gewenst. Hopelijk krijg je niet teveel last van bijwerkingen.

Groetjes Jolleke

@Thirza,ik heb ruim 2 jaar cystostatica gehad in de vorm van tabletten. Dit heeft mijn longen goed stabiel gehouden.

Login of registreer om te reageren
28-03-2013 om 18:54 uur

Hoi feline, heel veel sterkte.
Ik hoop dat je niet te veel last krijgt van bijwerkingen

Login of registreer om te reageren