Ontkennen...wat doe je ermee?

07-09-2005 om 22:53 uur

de meisjes waren vandaag bij mijn shoonouders, omdat we hier het verjaarsfeestje van onze Marijn hadden. En Marijn had wel zijn broertje graag bij het feest...maar wilde er geen meisjes bij !hahaha! Geen probleem (dacht ik!) die gaat lekker naar opa en oma.
Maar ja...het was benauwd/kklammig warm. Niet het ideale weer voor Fieke met haar astma. Maar ja... zolang Fieke het wat rustig doet gaat het allemaal best goed! ja...ALS! Niet dus! Fieke is net 6 jaar en kan dat zelf natuurlijk nog maar moeilijk inschatten. Wij ouders kunnen dat vaak wel beter inschatten. (niet altijd hoor!) Maar goed...opa en oma weten dat Fieke voor een aanval vaak klaagd van hoofdpijn. Zo ook vanmiddag. ineens kreeg ze hoofdpijn en vroeg om papa en mama! Maar ja...opa had zoiets van:"net kon je ook rennen en vliegen...het zal wel meevallen/aanstellerij zijn!" En dus werd Fieke de tuin weer ingestuurd. Dus toen wij kwamen, kwam Fieke gelijk bij me hangen en klaagde over hoofdpijn. Voor mij gingen dus meteen de bellen rinkelen, maar opa zei:"stel je niet aan...je hebt heel de middag lopen rennen...en nu mama er is kan het opeens niet meer!" Grrrrr.... ik uitgelegd dat het voor Fieke helemaal niet het goede weer was om te rennen en dat juist de hoofdpijn een voorbode van een astma aanval was. Nou dat wilde er bij opa echt niet in! het een had niks met het ander te maken. En bovendien, zei hij, waarom zouze 5 minuten geleden nog wel kunnen rennen, en niet meer als wij binnen komen> Tja...lijkt me niet moeilijk te snappen! Maar hoe of wat we er ook tussen brachten...opa wilde er niet aan en bleef het afdoen met onzin en aanstellerij! Grrrrrrrrrrrrrrrr!
Maar goed...wij besloten het wél serieus te nemen uiteraard en gingen na een kort bakske weer in de auto. nog maar net aan het rijden, beging Fieke te klagen over buikpijn (de volgende stap op weg naar een aanval... volgens het ritme van Fieke!) en jawel...ook de derde stap volgde...kort ademing, gevolgt door overgeven! gelukkig had ik een plastic tas in de auto en reed Wim. Thuis gelijk medicatie gegeven en p de bank beneden gelegd. Binnen 5 minuten sliep ze!
Ooooooooh...ik kan er zo van balen dat opa alles afdoet met aanstellerij! Hadden ze het eerder onderkent en even gebeld, dan had ik de medicatie meegenomen (meegeven heeft meestal geen zin...want dat geven ze toch niet... zien niet wanneer het nodig is!) en was het grotendeels te voorkomen geweest! Ik kan hier zo van balen...het arme kind! Ik krijg dan echt de neiging om Fieke niet meer aan de zorg van mijn schoonouders toe te vertrouwen! Mar ja...soms kan het niet anders en hebben we geen andere oppas...dus welke keus heb ik??

Groetjes Sonja...die het even van zich af moest schrijven hoor! Bedankt voor het lezen!

Login of registreer om te reageren
08-09-2005 om 11:37 uur

Hoi Sonja,

Wat rot voor jou en Fieke dat het zo ontkend wordt. Kan Fieke zelf haar medicatie innemen? Dan zou je haar misschien kunnen leren dat als ze hoofdpijn heeft dat ze dan haar medicatie inneemt. Zo voorkom je irritaties en vervelende situaties. Ik weet niet of dit kan.
Ik wens je veel succes bij volgende bezoeken aan je schoonouders.

Groetjes

Hilde

Login of registreer om te reageren
08-09-2005 om 12:12 uur

Kan mij zo voorstellen dat je Fieke niet meer aan je schoonouders durft toe te vertrouwen. Het is juist heel goed dat Fieke hetzelf aangeeft.
Trouwens kinderen spelen geen komedie als ze zeggen dat ze hoofdpijn hebben hebben ze dat ook. En als ouder ken je je kind zo goed dat je meteen weet wanneer het niet goed gaat. Maar ja dat kun je je schoonouders niet verwijten maar wel dat ze je kind niet serieus nemen.
Misschien moet je samen met je man eens een gesprek met hun aangaan hierover. Weet niet of het helpt maar niet geschoten is altijd mis.

Login of registreer om te reageren
14-09-2005 om 15:18 uur

wat herkenbaar, wij maken dit ook weleens mee. Nu zijn we er wel wat makkelijker ingeworden omdat wij zelf weten hoe het met onze zoon gaat. wij maken hem 24 uur per dag mee terwijl andere maar een moment. Maar dat is niet altijd even gemakelijk. veel succes

Login of registreer om te reageren
14-09-2005 om 15:37 uur

Hoe herkenbaar! Mijn ex-schoonouders (en ex zelf ook) wuiven ook alles weg. Schoonvader heeft zelfs een keer gezegd dat we maar ens moesten stoppen met het geven van "die troep" want daar werd hij juist ziek van. Ik heb hem toen even verteld dat als hij die troep dus niet zou krijgen hij dood zou gaan en of hij dat dan wel zag zitten...

Gelukkig voor mij hoef ik die mensen nooit meer te zien, helaas voor mijn zoontje gaat hij nog elke 2 weken daarheen.

Login of registreer om te reageren
16-09-2005 om 10:44 uur

Ik ben toch blij dat mijn schoonouders er veel beter mee omgaan, en ook op de juiste manier handelen bij benauwdheid.  Het komt niet vaak voor, maar als ze benauwd zijn moet er wel wat gebeuren...

Login of registreer om te reageren
16-09-2005 om 12:35 uur

hey sonja
gadverdarrie meid wat vervelend voor jouw en je meisje
herken het ook wel hoor mijn ouders gelukkig snappen ze het wel maar las net elders op forum stukje over een ex
ook onbegrip daar kan ik woest om worden waarom luisteren mensen nau nooit eens he
ik hoop dat het in de toekomst beter gaat met de logeerpartijen
liefs ukkie

Login of registreer om te reageren
18-09-2005 om 19:38 uur

Hoi wat herkenbaar ons zoontje heeft astma en dat uit zich ook vaak in hoofdpijn, buikpijn en kortademig zijn. Een opa en oma zien ook de ernst niet in van die klachten. Reacties van ik zie niets aan hem en ieder kind is wel eenns hoesterig hoor ik vaak. Ons zoontje ziet er de laatste tijd erg slecht uit (bleek, wallen, rode ogen) en nu lijken ze het iets serieuzer te nemen, maar man wat frustrerend dat ze het niet gewoon van je aannemen dat er iets is met je kind!!

Login of registreer om te reageren
09-10-2005 om 00:18 uur

hoi sonja,
wat rot voor je dat er zo mee word omgegaan! Een goed gesprek hierover zal hun meing hierover niet veranderen denk ik! wel heel jammer want ze zouden toch oiok het beste met Fieke voor moeten hebben! Ik hoop da ze het oot nog gaan inzien! En dat we allemaal minder stuiten op het onbegrip van mensen!!! Ik doe de studie verpleegkunde en zelfs in de radboud waar ik nu werk zie ik ze soms denken stel je niet zo aan (Niet allemaal  denken ze dat!). ik vind het belachelijk maar goed ik kan er jammer genoeg niks aan veranderen!
veel sterkte en succes
liefs susan

Login of registreer om te reageren
09-10-2005 om 11:28 uur

Hoi Sonja

Wat kun je om zulke dingen toch verschrikkelijk  >:( worden.

Mijn eigen moeder reageerd heel veel met : Jefrey groeid er nog wel overheen"
Ze snapt er niets van.

Het ging een jaar goed met ons jochie maarvorige week was het weer mis.
Wat kom je dan een onbegrip tegen.Dat van het overgeven hebben wij ook meegemaakt. Toevallig gebeurde het bij mijn ouders. Mijn Moeder duwde Jefrey weg terwijl wij wisten dat het tijd was voor medicijnen.
Hopeloos is dat.

veel sterkte en een dikke knuffel voor je -O-

groetjes Rianne

Login of registreer om te reageren
16-10-2005 om 21:05 uur

Onbegrijpelijk dat iemand zo, naar mijn mening, 'dom' kan reageren. Ik vind het werkelijk te zot voor woorden dat een grootouder zich zo kan opstellen. Het zou de moeite waard zijn als mensen zich eerst wat meer verdiepen in iets alvorens ze hun (soms keiharde) mening geven.

Astma is toch nog vaak een 'onbegrepen' aandoening zo blijkt ook hier. Opmerkingen als 'aanstellerij' geeft bij mij aan dat iemand werkelijk géén enkel idee heeft hoe het is en voelt om flink benauwd te zijn, om nog nauwelijks lucht te krijgen  :-\

Op welke wijze je iemand hier anders naar kan laten kijken weet ik niet. Ik krijg namelijk in deze niet echt de indruk dat de persoon hiervoor openstaat. En dat is érg jammer. Toch zou ik proberen ze ertoe te zetten meer te lezen over astma, zodat ze beter weten wat het inhoudt. Succes in ieder geval.

Login of registreer om te reageren