alternatieven voor gebruik prednisolon of dexamethason

19-03-2013 om 21:44 uur

Ondanks het gebruik van een maagbeschermer krijg ik ernstige maagklachten na gebruik van een stootkuur prednisolon die maanden voor pijn/brandend maagzuur en gastritus zorgen waarbij ik kilo's afval. Nu wil ik bij een exacerbatie alleen nog maar antibiotica gebruiken. Zijn er geen alternatieven voor genoemde medicijnen?
Ik ben een vrouw van 55 met COPD gold 3/Astma die niet onder controle is zodat ik nogal eens een luchtweginfectie oploop. Ik kan niet zeggen dat het gebruik van prednisolon/dexamethason extra voordeel oplevert voor mij. Tijdens gebruik van dexamethason ontstond toch een bacteriële infectie.
waardoor toch weer een ab kuurtje nodig was.
hartelijke groet, andrie

Login of registreer om te reageren
19-03-2013 om 21:53 uur

Ik had dat ook van Medrol (cortisone of prednisolon) al eens in overweging genomen van de vloeibare variante te vragen? In plaats van in pilvorm in injecties? Dit komt rechtstreeds in bloedbaan terrecht en je hebt dan geen al te grote problemen met je maag. Want eigenlijk vreet de prednisolon je maag stuk. En ik moet toegeven niet aangenaam. Ik ben 1m87 en weeg nu maar 58 en het komt er amper bij. Ik vraag enkel prednisolon als het enkel nodig is. Anders bijt ik liever op mijn tandjes.

Login of registreer om te reageren
21-03-2013 om 00:26 uur

Hoi Lientje,
bedankt voor je antwoord. Ik voel me langzamerhand een roepende in de woestijn. Blij dat iemand mijn probleem herkent. Ik heb mezelf ook voorgenomen dat ik geen prednisolon of dexamethason in tabletvorm meer neem. Ik vind de prijs te hoog. Nu al 2 maanden veel maagpijn, brandend maagzuur, wat denk ik mijm stem ook aantast. Ik ben erg hees wat erg vervelend is voor een baliemedewerkster.
groetjes Andrie  ;(

Login of registreer om te reageren
21-03-2013 om 01:13 uur

In België wordt Medrol volledig terugbetaald. Maar ik neem het liever ook niet.
Zat vrijdag op spoed en mijn mama was er niet maar aan telefoon en spoedarts wou ze aan de lijn. Waarop ik hem duidelijk hoorde zeggen dat het eenmalig was. Meestal krijg je zo nog een kuur mee voor een langere periode. Ik moet wel zeggen dat het helpt maar sinds ik 4 maand op en af moeten bouwen ben met maagbeschermer met ik ernorm opletten wat ik eet. Hier zijn ze niet geneigd om de solumedrol voor te schrijven maar ik ben het ook enorm aan het overwegen. Ik ben nog maar 21 heb nog een hele eind te gaan en van een maag is er maag 1. Succes verder!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
01-04-2013 om 18:32 uur

Beste Andrie,

Wat een vervelende situatie: prednison is in de meeste gevallen effectiever dan alleen antibiotica, de meeste exacerbaties zijn viraal.
Ik zou de longart s een verwijzing vragen naar de Maag Darm Lever arts (MDL ) om te zien of er betere bescherming voor de maag is.
Als je vaak exacerbaties hebt kan het ook nog nuttig zijn om onderhoudsantibiuotica te gebruiken: daar wordt nu veel onderzoek naar gedaan bij COPD patienten.
Dus ik denk dat het belangrijk is een extra (bel) afspraak met je longarts te maken voor deze 2 vragen.
Ik wens je heel veel succes,
Wanda de Kanter , longarts

Login of registreer om te reageren
07-02-2020 om 12:28 uur

Mijn ervaring met antibiotica zoals amoxilline zijn juist heel positief. Ik heb enorme weerstand tegen prednison vanwege alle bijwerkingen en dat het ontstekingen juist kan maskeren. Mijn huisarts komt altijd weer met het voorstel prednison stootkuur, zonder dat hij mogelijk alternatieve strategieën wil bedenken. Tot nu toe hou ik het vol om er niet in mee te gaan, maar wat zou het fijn zijn als er een goed alternatief kwam

Login of registreer om te reageren