chronisch astma copd

03-07-2006 om 21:23 uur

Hallo,ik ben 49 jr. 1.78 en 80 kilo.
Ik heb vorige week te horen gekregen bij de longarts dat ik chronisch astma copd heb.
Wat houd dat nu eigenlijk precies in?
De zuster die bij mij de testen deed zei dat ik 3 liter inhoud had????????
En de dokter had het over 70 longinhoud ,wat bedoelen ze nu eigenlijk en wat heb ik nu precies.

Ik hoop hier een antwoord te vinden en bedankt als iemand reageert.

Warme groetjes Dino.

Login of registreer om te reageren
03-07-2006 om 22:05 uur

Hoi Dino,

Chronisch astma copd klinkt een beetje als een opeenstapeling van termen. COPD staat voor chronisch obstructieve longziekten, dus longemfyseem en chronische bronchitis. Astma is een ontsteking van de longblaasjes en is een chronische ziekte.
Ik weet niet wat je klachten zijn, bij astma heb je het af en toe benauwd en kun je hoesten. Bij longemfyseem heb je het vrijwel voortdurend benauwd en bij chronische bronchitis hoest je ontzettend veel.
Met 3 liter inhoud bedoelen ze dat je in 1 keer 3 liter lucht kunt uitblazen. 70% longinhoud houdt in dat je, in vergelijking met andere mensen van jouw geslacht, leeftijd en lengte maar 70% blaast van wat er op basis van die gegevens van je verwacht zou worden.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk voor je is.

Ik wens je veel sterkte,

groetjes
Hilde

Login of registreer om te reageren
13-07-2006 om 23:02 uur

Hallo Hilde,ben bij de longverpleegkundige geweest en heb gevraagd wat ik nu precies heb,ik heb dus inderdaad chronisch astma copd.
Astma had ik al vanaf mijn geboorte en longemfyseem en bronchitus vanaf maart dit jaar.
Ze vertelde dat ik een component van bronchitus heb en long emfyseem,ik heb nog een longinhoud van 70 en heb daarvoor nu Spiriva  24 uurs puffer 1x dgs,Flixotide 2x dgs en Bricanyl 4x dgs. en daarnaast Flixonase 2x dgs.

Groetjes Dino

Login of registreer om te reageren