Mijn roeitopic

02-03-2013 om 21:36 uur Gesloten

Het leek me leuk om een eigen topic te hebben voor al mijn roeiervaringen omdat ik graag met jullie wil delen dat ik ondanks mijn ernstig astma zoveel plezier kan hebben aan sporten en in mijn enthousiasme niet alle andere topics ermee onder wil spammen  :@

Na mijn poliklinische revalidatie vorig jaar februari t/m april moest ik zelf op zoek naar een sport. Omdat ik het roeien op de ergometer (roeiapparaat) daar altijd zo leuk vond, zei m'n vriend dat het misschien leuk was om te gaan roeien. Eind april was de open dag en daar ben ik toen wezen kijken. Werd gelijk al heel hartelijk ontvangen, ook uitgelegd dat het vanwege m'n astma misschien allemaal niet zo simpel is maar ze wilden het proberen met mij en ik wilde het graag proberen bij hen :) Sinds mei ben ik dus (samen met m'n vriend) lid van de roeivereniging hier in de buurt.

Van mei t/m september hebben we elke zondagmorgen (en een aantal dinsdagavonden) roeiles gekregen. De eerste vier lessen zijn binnen, in een soort nagebootste 'boot' met rondom water zodat je de beweging en alles kan oefenen zonder het instabiele wat je buiten wel hebt. Daarna gingen we naar buiten met in het begin een instructeur als stuurman/stuurvrouw en later moesten wij leren sturen en zat de instructeur voor de stuur. In september zijn we afgeroeid en afgestuurd en vanaf dan krijg je een sleutel en mag je met een groepje zelf een boot pakken en gaan roeien. Ook is er op een aantal tijdstippen in de week de mogelijkheid tot 'inlooproeien'. Je kan er dan gewoon heen gaan, en de mensen die er dan zijn worden ingedeeld over de boten, kan je niet geen probleem, heb je zin, dan ben je van harte welkom.

Ik roei op de Rotte, een watertje hier in de buurt. Vanaf de vereniging komen we langs twee andere verenigingen waar je aan mag leggen en kunt wisselen (tussen roeien en sturen of als roeiers onderling) en op zo'n 7/8 km van de vereniging ligt een café'tje aan het water met een vlot waar we aan kunnen leggen, daar drinken we koffie en daarna gaan we weer terug. Al met al zo'n 15 km waar je zo'n anderhalf - twee uur over roeit.

Sinds september ga ik eigenlijk altijd als ik kan mee met het inlooproeien op zondagmorgen. De eerste keren stuurde ik dan het lange stuk en roeide ik een kort stuk en ook als ik me niet zo goed voel, dan doe ik dat. We gaan ook wel eens een korter stuk en keren dan halverwege weer om als ik wel wil roeien maar niet het hele stuk. De vereniging waar ik roei heeft ook een afdeling waar met gehandicapten geroeid wordt in aangepaste boten dus ze zijn erg welwillend naar mensen met een handicap en/of chronische ziekte dus ik voel me prima opgevangen daar.

Eind vorig jaar werd mijn vriend gevraagd als roeier voor de elfstedenroeimarathon. Een roeitocht over grotendeels het elfstedenparcours maar in estafettevorm dus je roeit niet de 210 km helemaal alleen. In totaal roei je 4 of 5 keer een uur (maar wel op 10/11 km per uur wat ik niet haal). Ze wilden mijn vriend graag erbij hebben en vroegen mij voor de begeleiding zodat we allebei mee kunnen. De elfstedentocht is de vrijdag en zaterdag na Hemelvaart en we zijn nu druk bezig met de voorbereidingen (en m'n vriend met trainen). Komende zaterdag is de kwalificatie dus ik ben erg benieuwd :)

M'n vriend traint met een snelroeiend clubje waar ik niet mee mee mag omdat ik het niet bij kan houden (en ook niet wil overigens). Ik roei lekker met de oudjes, die houd ik prima bij en het is gezellig :) Afgelopen donderdag werd m'n vriend gevraagd of we mee wilden op roeivakantie volgend jaar. Dit jaar gaan ze naar Denemarken met een grote groep. De Nederlandse roeibond stelt daar dan boten ter beschikking die je kan huren. Ze gaan dan twee dagen roeien (maar ook wisselen roeien/sturen/rust) en één dag koken/boodschappen doen/etc dus als ik mee wil en ik heb een dag geen energie kan ik ook een extra dag niet roeien. Ik vond het zo tof dat ze ons vroegen en ook meegedacht haddden over hoe ze mij dan ook mee konden vragen, kijk er nu al erg naar uit. Leuk die toekomstplannen :)

Ik voel me ontzettend welkom en vind het super tof dat er zoveel mensen zich inzetten zodat ik toch gezellig kan roeien. Heb nog nooit vervelende opmerkingen gemaakt, veel mensen kennen me bij gezicht of bij naam en iedereen doet zijn best om er wat leuks van te maken en dat is super. Het is zo'n warm bad waar je in terecht komt, dat had ik nooit verwacht. Veel mensen kennen mijn verhaal en mijn vriend heeft het ook regelmatig over mij dus ik hoef ook niet zo vaak meer van alles uit te leggen, supertof :)

Ik wil proberen hier regelmatig updates te schrijven, hoop dat jullie dat leuk vinden :)

De reacties zijn gesloten.
02-03-2013 om 21:38 uur

Leuk Daan!!

02-03-2013 om 22:16 uur

Helemaal leuk Daantje! Ga je zeker volgen!
Super dat de club zo rekening met jou houdt!! Dat dat fijn voelt kan ik me wel indenken!!

03-03-2013 om 09:43 uur

Leuk blijf hier zeker meelezen.

03-03-2013 om 11:09 uur

Tuurlijk vinden we het leuk om je roeiavonturen te volgen! Gezellig!

03-03-2013 om 12:33 uur

Leuk topic! Al vond ik helemaal niet dat je andere topics teveel onderspamde ;)

Ik heb zelf ooit één keer in een roeiboot gezeten tijdens de introductieweek toen ik ging studeren. Het was leuk om een keer mee te maken maar ik geloof niet dat ik er bepaald en natuurtalent in was helaas  :+
Ik vind het super om te lezen dat ze bij je roeivereniging zo begripvol zijn en hun best doen om te zorgen dat je zoveel mogelijk mee kunt doen.

03-03-2013 om 19:04 uur
Reactie op Solstice

Leuk topic! Al vond ik helemaal niet dat je andere topics teveel onderspamde ;)

Ik heb zelf ooit één keer in een roeiboot gezeten tijdens de introductieweek toen ik ging studeren. Het was leuk om een keer mee te maken maar ik geloof niet dat ik er bepaald en natuurtalent in was helaas  :+
Ik vind het super om te lezen dat ze bij je roeivereniging zo begripvol zijn en hun best doen om te zorgen dat je zoveel mogelijk mee kunt doen.

Leuk dat je ook een keer geroeid hebt, dan kan je je vast wel een voorstelling maken van al mijn verhalen :) Mijn vriend is in zijn studententijd ook wel eens wezen kijken maar vond toen dat er teveel tijd in ging zitten dus toen heeft ie het niet gedaan. Nu roeit ie ook en vind hij het ook super leuk :)

Reactie op trijnko

Klinkt goed. Mooi verhaal Daantje  ^O^

Lijkt me een geweldige ervaring roeien in Denemarken. Overigens een mooi land.

Ik ben nooit in Denemarken geweest maar het lijkt me leuk om een keer heen te gaan. Overigens gaan ze daar dit jaar heen en wil ik op z'n vroegst volgend jaar mee. Eerst genoeg ervaring opdoen in Nederland met rare smalle watertjes, lage bruggetjes, etc.

03-03-2013 om 13:33 uur

Super dat je daar zo welkom bent op die roeivereniging.
Prachtig daar bij de Rotte om te roeien.
Geniet ervan.

                                      groetjes bessie  :W :W

Moderator
03-03-2013 om 18:58 uur

Klinkt goed. Mooi verhaal Daantje  ^O^

Lijkt me een geweldige ervaring roeien in Denemarken. Overigens een mooi land.

03-03-2013 om 18:58 uur

Leuk al die enthousiaste volgers!  :s)

Ik heb vanmorgen weer geroeid :) We waren met z'n vieren voor het inlooproeien dus gingen wel met een drietje (drie roeiers en een stuurman/vrouw). Eerst ben je dan bezig om alles bij elkaar te zoeken, de boot in het water te leggen, etc en een kwartiertje later kan je echt vertrekken. Eerste stuk (ongeveer 1/3) heb ik geroeid, tweede lange stuk heb ik gestuurd. Dat was lang geleden maar ging goed dus dat was fijn :) Kan ik ondertussen ff lekker uitrusten, bijkletsen met m'n slagroeier die tegenover me zit en om me heen kijken. Halverwege bij het café aangelegd en een lekkere warme chocomel gedronken. Toen hele stuk teruggeroeid met een wissel tussendoor. De terugreis hebben we geklokt en we hebben er 43 minuten over geroeid. De elfstedenroeiers moeten voor hun kwalificatie binnen 40 minuten dat stuk kunnen roeien dus als ik nu 43 minuten roei vind ik dat heel netjes  *O* Nu wel zware benen en moe maar wel voldaan :)

Ook nog even bijgekletst over de elfstedentocht. Volgende week is de kwalificatie voor de roeiers en daarna een vergadering, ben benieuwd. We zijn nu druk met sponsors zoeken voor t-shirts en die laten bedrukken. Verder weet ik dat ik in de avond/ochtend-ploeg zit om te begeleiden. Had ze bewust zo ingedeeld omdat ik dan beter in m'n ritme blijf wat waarschijnlijk voor minder extra vermoeidheid zorgt en ook makkelijker is met m'n medicatie enzo. Top  ^O^ Zit iig met één vrouw in de groep waar ik het erg goed mee kan vinden (krijg ook altijd een hand op m'n schouder als ze me ziet met 'hey, hoe is het', super tof). Verder vinden ze me erg vooruit gegaan met roeien dus dat is super leuk om te horen :)

03-03-2013 om 19:35 uur

Was het niet koud vanochtend of word je vanzelf warm door het roeien. Vond het buiten namelijk behoorlijk fris. Roeien heb ik zelf nooit gedaan wel vorig jaar op een kleine catamaran gezeten op het Ijselmeer bij windkracht 8 dacht niet dat ik het zou durven maar had het niet willen missen. Hoop dat jullie sponsoren krijgen en leuke t-shirts kunnen laten bedrukken. Succes met de voorbereidingen van de elfstedentocht en de reis naar Denemarken. Zelf ben ik wel een keer in Denemarken geweest in Legoland verder kan ik me er weinig van herinnneren.