Nieuw medicijn COPD-ers

04-02-2013 om 07:33 uur

Patiënten met COPD, die forse opstartproblemen hebben met ademhaling in de ochtend, kunnen vanaf vandaag een nieuw middel krijgen dat ervoor zorgt dat ze binnen vijf minuten na inhalatie al meer lucht krijgen.

http://medimoon.com/wp-content/uploads/2012/10/inalatore-asma.t.W320.H200.M4.jpg

Het gaat om de Seebri Breezhaler, met de werkzame stof glycopyrronium, en  is vooral geschikt voor die patiënten die het gevoel hebben dat ze door een rietje ademen.

In ons land hebben ruim 325.000 mensen de diagnose COPD, een ongeneeslijke longziekte waarbij de luchtwegen en longblaasjes beschadigd of geblokkeerd raken. Daardoor wordt uit- en inademen moeilijker. I

Volgens professor dr. Richard Dekhuijzen, die als hoofd van de afdeling Longziekten van het Radboud Universitair Medisch Centrum te Nijmegen het nieuwe middel testte, kampt ongeveer de helft van de COPD-patiënten ’s morgens met ademnood. „Dus een snellere en langdurige werking waardoor men onbezorgder de dag kan starten, is een welkome aanvulling op de bestaande medicijnen.”

Het geneesmiddel is vanaf deze week -alleen op doktersrecept verkrijgbaar- en wordt volledig vergoed

bron

Login of registreer om te reageren
04-02-2013 om 12:18 uur

En werkt het alleen bij COPDers? Wat doet dit middel dan precies anders als al die andere luchtwegverwijders of ontstekingsremmers?

Login of registreer om te reageren
30-03-2013 om 15:24 uur

Hallo allemaal

Ik heb allergisch  astma en heb gisteren dit nieuwe medicijn voorgeschreven gekregen van mijn LA. Omdat ik maar niet stabiel word ondanks 1x 300 mcg Onbrez en 2x4 Qvar per dag. Sinds de laatste exa (5 dagen in ziekenhuis gelegen) werkt Ventolin max 1 tot 2 uur.  Zij stelde voor om dit nieuwe medicijn te gaan proberen. Helaas is het zo nieuw dat de apotheek het moest bestellen en er geen apotheek in de buurt was die het in huis had. A.s. dinsdag kan ik het ophalen. Ben zeer benieuwd! Ik zal mijn bevindingen op dit topic met jullie delen.

Beterschap voor de zieken onder ons en Fijne paasdagen!

Yvonne  :W

Login of registreer om te reageren
09-04-2013 om 21:50 uur

Hallo lotgenoten,

Ik ben vorige week gestart met de Seebri Breezhaler en sinds vandaag weer gestopt!

Het helpt prima om meer lucht te krijgen maar de bijwerkingen werden te erg. Ik heb altijd al een dichte neus maar door de Seebri werd dit veel erger. Zo erg dat ik 's nacht geen adem meer kon halen door m'n neus. Verder werd m'n neus heel droog, tot het pijnlijke af. Hierdoor sliep ik al nachten niet meer.

Vanochtend in overleg met lvk een weekje gestopt om te kijken of het inderdaad de bijwerkingen van de Seebri zijn. Probleem kan ook de slijmvliezen zijn. De neusoperatie van a.s. donderdag is verzet tot na de zomer enerzijds omdat de longen nog zeer instabiel zijn en anderzijds wil ik voorlopig m'n lichaam tot rust laten komen. Heb de afgelopen 7 weken al zoveel prednison en AB gehad. Voor de operatie had ik weer zeker 7 dagen prednison moeten nemen.

Mocht ik volgende week toch weer beginnen aan Seebri laat ik het even weten.

Groetjes Yvonne  :W

Login of registreer om te reageren
03-05-2013 om 23:32 uur

Dank je wel voor t melden Yvonne, jammer dat je zo n last had van bijwerkingen!

Login of registreer om te reageren