Ook kleine kroeg weer rookvrij

26-01-2013 om 10:58 uur

Kamermeerderheid wil terug naar algeheel rookverbod

Een kleine meerderheid in de Tweede Kamer is voorstander van het opnieuw invoeren van een algeheel rookverbod in de horeca. Politici willen af van het gedoogbeleid dat het voor kleine caféhouders mogelijk maakt roken in hun kroeg toe te staan.

'Het gedogen van roken in kleine cafés heeft een enorm sneeuwbaleffect veroorzaak,' zegt ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber tegen De Telegraaf.

'Op steeds meer plekken zijn de asbakken weer op tafel gekomen. Wil het rookverbod effect hebben, dan werkt de uitzondering niet.'

Hoge Raad

Een Kamermeerderheid steunt de ChristenUnie daarin. 'Ik ben blij dat het kabinet er nu werk van maakt,' zegt PvdA-Kamerlid Myrthe Hilkens over een aantal anti-rookmaatregelen van het kabinet. 'Wij zullen de ChristenUnie dan ook steunen als ze het algeheel rookverbod in de horeca willen herstellen.'

Het vorige kabinet besloot na een uitspraak van de Hoge Raad dat de kleine cafés worden uitgezonderd van het rookverbod.

De Hoge Raad bepaalde drie jaar geleden dat cafébazen die geen personeel hebben en een café dat niet groter is dan zeventig vierkante meter, zelf mogen beslissen of er gerookt mag worden.

VVD, PVV, SP en 50Plus willen dit zo houden, maar zij zijn met 73 zetels een minderheid in het parlement.

bron

Lees eventueel ook hier

Login of registreer om te reageren
26-01-2013 om 11:50 uur

Ik heb het gehoord in het nieuws. En natuurlijk ben ik voor een algeheel rookverbod in café's. Maar hoe gaan ze dat er nu door krijgen, want er ligt wel een uitspraak van de Hoge Raad.

Ik vind dat er nog veel meer moet gebeuren. Ik zie dat er nog steeds gerookt wordt op overdekte terrassen van café's, zelf als het hele terras omsloten is door plastic. Dan zouden toch gewoon de regels voor binnen moeten gelden?

Verder lappen veel rokers regels aan hun laars. Gisteren even op het station in Utrecht geweest en in korte tijd 2 rokers gezien die naast de trein stonden te roken. NS-personeel heeft hier niets van gezegd. Ik heb 1 conductrice aangesproken (zag de roker pas op mijn aanwijzen) en zij zei dat er wel boetes uitgedeeld worden als mensen bv. in groepjes staan te roken op een plaats waar dat niet mag. Ik twijfel natuurlijk hoe streng de NS hier mee omgaat, want ik denk dat het personeel hier in eerste instantie niet op wordt afgerekend.

M.i. is het in de 1e plaats een zaak dat alle rokers eindelijk een keer rekening gaan houden met niet-rokers en de regels respecteren die daarvoor zijn ingesteld. En in de tweede plaats is het een zaak van handhaving. Deel die boetes maar uit, als dat nodig is.

Login of registreer om te reageren
Moderator
26-01-2013 om 20:14 uur

Heb wel eens op het station Zwolle gezien dat een roker op de bon werd geslingerd door een conductrice.  ^O^

Het zou idd mooi zijn dat er een echt algeheel rookverbod komt maar ik juich nog niet te vroeg.

Login of registreer om te reageren
27-01-2013 om 09:07 uur
Reactie op trijnko

Het zou idd mooi zijn dat er een echt algeheel rookverbod komt maar ik juich nog niet te vroeg.

Laten we maar inderdaad eerst zien wat er van komt, van mij zou een rookverbod ook op terrassen moeten gelden .... maar ja dat al wensdroom blijven.

Login of registreer om te reageren