verschillen tussen astmamedicijnen en COPD-medicijnen

24-01-2013 om 16:09 uur

Volgens mij kan je de verschillen tussen astmamedicijnen en COPD-medicijnen  herkennen aan de verhouding luchtwegverwijder/ontstekingsremmer.
Seretide 50/250 bevat een kleine hoeveelheid Salmeterol (50 mg) en grote hoeveelheid Fluticason (250 mg). Er bestaat ook een diskus 50/500. Salmeterol is een langwerkende luchtwegverwijder. Fluticason behoort tot de bijnierschorshormonen of corticosteroïden.
Deze verhouding maakt het medicijn met name geschikt voor astmapatiënten en niet zo zeer voor COPD-patiënten die baat hebben bij meer luchtwegverwijder.
De werkzame stof in Flixotide Diskus heet fluticasonpropionaat.
Fluticasonpropionaat is een corticosteroïdpreparaat uit klasse 3. Dit middel bevat dus alleen corticosteroïden uit klasse 3.
Ventolin 200 bevat 200 mg salbutamol (luchtwegverwijder).
Het voert me te ver om alle inhalatiemedicijnen na te trekken.
Kijk je eigen medicijnen eens na. Als er een moeilijk woord in de bijsluiter staat, zoek de bijsluiter dan op internet op, kopieer het moeilijke woord naar het googlebalkje en zoek op waartoe het middel behoort.
Ik ben ooit en beetje boos geweest op leden met astma, die leden met COPD adviseerden over medicatie, omdat ik vind dat dat niet kan. Ik hoop dat mensen nu begrijpen waarom je niet kan adviseren bij medicatie tenzij je zeker weet, dat je in exact dezelfde omstandigheden verkeert als de vraagsteller.
Misschien is het ook interessant om te weten hoeveel luchtwegverwijder en hoeveel ontstekingsremmer je per dag gebruikt.

Login of registreer om te reageren
24-01-2013 om 22:30 uur

Ik heb eens gekeken naar mijn medicijnen, ik gebruik de blauwe plekken gevende Symbicort, is 400 microgram bundosonide  is een  corticosteroïden, en 12 microgram formoterol is een luchtwegverwijder en spiriva is een langwerkende luchtwegverwijder.

Ik ga nu voor 3 weken op vakantie dus kan niet meer reageren als de longarts antwoord geeft.
Groetjes :W

Login of registreer om te reageren