Werk

20-01-2013 om 15:46 uur

Hallo allemaal,

Ik heb een beetje gekke vraag, ik heb astma overgehouden aan longembolien en heb bijna de hele dag door last van mijn longen. Ik ben snel moe, kortademig en krijg na een lange vergadering of drukke dag snel rode konen, een rood maskertje, en kom dan thuis en dan ben ik echt heel moe. Vooral praten kan me afmatten.Ik kan s'avonds dan eigenlijk niets mee en ga op tijd 9.30 uur naar bed.
Ik heb geen 'aanvallen' van astma. Denk ik...het gaat gewoon de hele dag niet zo best.  Ik heb seretide, spiriva en ventalin en anti histamine.
Ik had pas een lange (kerst) vakantie en tegen het eind van die vakantie bedacht ik me ineens dat ik zin had om te koken of even iets te gaan doen. Ik realiseerde me dat ik daar al lang geen energie meer voor had gehad. Ik zit nu te denken dat ik misschien te veeleisend werk heb -hoewel ik al regelmatig thuiswerk- en iets anders moet gaan doen.

Hoe doen jullie dat en hoe kijken ze daar tegenaan op je werk? Ik ga begin volgende maand naar de bedrijfsarts.

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 15:59 uur

Ik denk dat dit per persoon erg wisselt
ik werk 21.5 uur in de week, en dit is voor mij maximaal, wil ik daarnaast nog sporten en leuke dingen doen.
Zou ik meer werken, zou ik niet meer kunnen sporten wat weer slecht is voor mijn astma, zou mijn astma dus slechter worden, zou ik meer ziek worden, meer de ziektewet ingaan...... en ga maar door  ;)

Zelf denk ik dat je een balans moet vinden in werk, leuke dingen en sport. en alleen jij kunt die balans bepalen. maar als je veel werkt, en geen energie meer hebt voor koken of iets te doen dan denk ik dat je geen goede balans hebt en zou minder werken een optie kunnen zijn.

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 16:24 uur

Toen bij mij pas was vastgesteld dat ik astma had (ca. 14 jaar geleden) was ik ook heel vaak moe. Zelfs na een rustig weekend begon ik moe aan de nieuwe werkdag op maandag. Heel vervelend!!! Mijn baas luisterde wel goed. Tijdens een vergadering heb ik het uitgelegd aan collega's. Toch bleef het moeilijk voor de anderen om het te begrijpen. Ik was zo vaak moe. Mijn baas vroeg tijdens een gesprek hierover hoe vaak ik 50, 75 of 100 % energie had op het werk. Dat maakte veel duidelijk. Ik had bijna nooit een goede dag. Ze hield toen meer rekening met mij bij het maken van het rooster e.d. (Ze begreep het vooral toen ze zelf een keer een paar dagen benauwd was geweest.) In de jaren erna ging het steeds wat beter. Telkens ontdekte ik weer iets waardoor ik meer energie kreeg.

- Ik gebruik nu meer ontstekingsremmers en dat helpt goed.
- Ik bleek benauwd te worden van bepaalde schoonmaakmiddelen en het roken van collega's.
- Vanaf het moment dat ik met een elektrische fiets naar mijn werk fietste was ik aan het eind van de dag veel minder moe.

Ga op zoek en overleg met je collega's, baas, bedrijfsarts, huisarts... Vaak is er meer mogelijk dan je denkt. Kom voor jezelf op! Na een dag werken moet je nog energie over hebben. Vraag maar eens aan collega's wat zij 's avonds nog doen. Dan sta je echt te kijken! (ik wel tenminste)

Succes, Fleur9

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 16:44 uur

Dank je! Het is inderdaad zo dat ik het maar 'gewoon' aanneem dat het ok is om echt uitgeput te zijn na een dagje werken. Ik sta er niet echt bij stil dat anderen nog gewoon uit eten kunnen gaan, filmpje pakken of gaan sporten,
Vind het wel moeilijk merk ik om me dat te realiseren. Ik moet tenslotte ook de hypotheek betalen...

Login of registreer om te reageren