Zwaarlijvige naar diercrematorium

19-01-2013 om 12:36 uur

Zwaarlijvige naar diercrematorium

http://content.nos.nl/data/image/xxl/2013/01/19/463665.jpg

Mensen met obesitas die na hun dood willen worden gecremeerd, kunnen straks terecht in Beverwijk. De eigenaar van een paardencrematorium heeft een vergunning aangevraagd voor het bouwen van een extra grote crematie-installatie.

Volgens eigenaar Van Eerden kampt Nederland met een sociaal probleem. Bij zijn crematorium melden zich geregeld zwaarlijvige mensen, zegt hij, met de vraag of ze daar ook gecremeerd kunnen worden.

Nederlanders met ernstig overgewicht kunnen vaak niet terecht in de reguliere crematoria. De ovens zijn te klein en het verbrandingsmechanisme is niet geschikt voor het verbranden van grotere hoeveelheden lichaamsvet.

Nieuwe installatie

Hoewel de huidige installatie op zich toereikend is, is het volgens Van Eerden "ethisch niet verantwoord" om mensen in het paardencrematorium te cremeren. Daarom wil hij een nieuwe installatie bouwen, naast het paardencrematorium.

Van Eerden wil zijn nieuwe crematorium ook openstellen voor mensen zonder overgewicht. "Ik heb echt te maken met dierenliefhebbers."

Bron

Login of registreer om te reageren
19-01-2013 om 14:28 uur
Reactie op abo

Heeft toch niets met longnieuws te maken?

Het staat dan ook niet in het board voor longnieuws, maar in het board voor algemeen nieuws :)

Login of registreer om te reageren
19-01-2013 om 12:46 uur

De dood is daar net zo goed onderdeel van!!

Login of registreer om te reageren
19-01-2013 om 12:48 uur

Ik vind het een interessant bericht. Verrassend.
Oma Akke

Login of registreer om te reageren
19-01-2013 om 13:24 uur

Letterlijk een 'groeiend' probleem van de samenleving,
Wij moeten ook steeds vaker mensen teleurstellen omdat ze te dik zijn voor de CT-scan of MRI.
Soms worden ze dan ook naar een dierenhospitaal verwezen.

Login of registreer om te reageren
20-01-2013 om 07:52 uur
Reactie op Aruba

Letterlijk een 'groeiend' probleem van de samenleving,
Wij moeten ook steeds vaker mensen teleurstellen omdat ze te dik zijn voor de CT-scan of MRI.
Soms worden ze dan ook naar een dierenhospitaal verwezen.

Dat verteld mijn vriendin ook regelmatig die verpleegkundige is. Kan me daar best wat bij voorstellen, het is al triest dat het soms nodig is. Had ook al berichten gehoord dat mensen niet meer in doodskisten pasten, maar een laatste afscheid in een dieren crematorium lijkt me niet bepaald menswaardig.

Login of registreer om te reageren
19-01-2013 om 14:32 uur

Ik heb mijn 1e reactie verwijderd, omdat het bericht nu is verplaatst naar de juiste categorie.

Login of registreer om te reageren
19-01-2013 om 15:09 uur
Reactie op abo

Ik heb mijn 1e reactie verwijderd, omdat het bericht nu is verplaatst naar de juiste categorie.

Dan is mijn reactie dus niet echt op z'n plaats geweest. Excuus!

Login of registreer om te reageren