salbutamol novolizer

15-01-2013 om 21:43 uur

heey allemaal,

Ik ben marjonmelissa en ik ben nu 17 jaar.
Ik heb kortgeleden van de dokter gehoord dat ik astma heb.
Eigenlijk had ik dit nieuws al wel verwacht omdat het erg in de familie zit.

Maar wat ik eigenlijk wou vragen is:
De dokter heeft me salbutamol novolizer voorgeschreven.
Het probleem wat ik ondervind is dat als ik het medicijn wil inhaleren komt er geen klik,
daarmee bedoel ik de klik dat het apparaatje weer op rood gaat voor de volgende keer.
Mijn longinhoud is ook niet groot genoeg om langer te kunnen inhaleren.
Doe ik dan iets niet goed of het apparaatje of moet ik gewoon iets anders?

Bedankt :)

Login of registreer om te reageren
15-01-2013 om 22:06 uur

Je kan eens met het apparaatje bij de apotheek langsgaan om te vragen of ze kunnen controleren of je het goed inhaleert. Dat kan ook bij de praktijkondersteuner van de huisarts of bij de longverpleegkundige maar daar moet je waarschijnlijk weer een afspraak maken.

Login of registreer om te reageren
15-01-2013 om 22:15 uur

Bedankt voor jullie suggesties :)

De apotheek waar ik bij ben is vrij groot en ze hebben ook van die aparte kamertjes waar ze kunnen kijken of je het medicijn wel op de juiste manier gebruikt. Maar gezien het feit dat ik zonder erg moeite heb met ademhalen en heel slecht slaap is het fijn om het zo snel mogelijk te kunnen regelen. Vandaar bovenstaande vraag. Volgens het filmpje zou ik trouwens het medicijn wel goed gebruikt hebben.

Login of registreer om te reageren
15-01-2013 om 22:20 uur

Dat was de vlugge helpfunctie.
Misschien best nog even bij de apotheek proberen, die weten soms tips om het makkelijker te doen. Was mij bij toch zo. Maar had andere medicatie.

Login of registreer om te reageren
15-01-2013 om 22:24 uur

Je kan toch morgenochtend gelijk even langsgaan bij de apotheek? Misschien is er wel iets niet goed aan je apparaatje. Heb je de bijsluiter al nog eens opnieuw gelezen of je dat allemaal goed doet? Ik kijk altijd de filmpjes op mijnastmaonline.nl maar daarvoor moet je ingelogd zijn zie ik net.

Login of registreer om te reageren
15-01-2013 om 22:31 uur

bij de apotheek kan ik niet eerder dan donderdag middag terecht.
en de mevrouw had het apparaatje gecheckt voor ze hem aan me gaf.
dus dat is lastig.

Login of registreer om te reageren
15-01-2013 om 23:00 uur

Dan ga je ff langs bij de huisarts of je legt het telefonisch uit, misschien kan de assistente je helpen of kan je tijdelijk een andere puffer krijgen.

Login of registreer om te reageren
15-01-2013 om 23:07 uur

dat lijkt me inderdaad wel een goed idee.
ik zal morgenochtend meteen eventjes bellen
bedankt

Login of registreer om te reageren
21-01-2013 om 13:48 uur

Ik had eerst altijd de diskus en een aerosol van de ventolin en kreeg laatst ook een keer die novolizer mee bij de apotheek. Ik vind het een verschrikkelijk ding. Je moet het met veel kracht inademen. Niet zo zeer lang, maar krachtig. Als het niet gaat en ik wil daarom ventolin (salbutamol) gebruiken krijg ik die niet goed binnen. Heb vervolgens weer een nieuwe gevraagd, gewoon weer de diskus. Op momenten dat het nodig was hielp die gewoon niet goed, dan heeft het dus ook geen zin.

Login of registreer om te reageren
21-01-2013 om 14:53 uur

Ik heb nu ook een novolizer en vind het helemaal geweldig. Je moet echter wel krachtig kunnen inademen. Ik moest even oefenen, voordat ik het onder de knie had. Hij verandert idd anders niet van kleur.
Maar dan kun je toch vragen om een puffer, (autohaler)  evt met voorzetkamer Marjon?

Login of registreer om te reageren