Meer deeltijdbanen nodig voor mensen met luchtwegklachten

06-09-2005 om 15:22 uur

Meer deeltijdbanen nodig voor mensen met luchtwegklachten

Mensen met astma of COPD hebben minder vaak een betaalde baan dan gezonde mensen. In 2003 werkte 58 procent van de mensen met astma en één op de drie mensen met COPD in de leeftijd van 15 tot en met 64 jaar. In datzelfde jaar had 69 procent van de Nederlandse bevolking een betaalde baan. Het ziekteverzuim onder mensen met COPD was in 2003 niet hoger dan dat van de rest van de Nederlanders. Onder mensen met astma was het verzuim zelfs iets lager dan bij anderen. Dit staat in de ‘Monitor Zorg- en Leefsituatie van mensen met astma en mensen met COPD’ van het NIVEL (Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg). Volgens het NIVEL zijn in de toekomst meer deeltijdbanen nodig om uitval van mensen met astma en mensen met COPD te voorkomen én om reïntegratie van deze groep te bevorderen: bij werken in deeltijd is de kans op uitval kleiner dan bij fulltime werk.

[bron: astmafonds.nl]

Login of registreer om te reageren
08-09-2005 om 21:39 uur

ik werk zelf al een hele tijd deeltijd, ook ik zit nu al vier maanden thuis.
Naar mijn idee ligt het niet aan de aantal uren die je werkt maar hoe je werk situatie is.
Zou ik een kantoorbaan hebben dan had ik vast weer eerder aan het werk gekunt, nu doe ik best veel lichamelijk werk en kom ik bij mensen thuis die roken.
Vooral het lichamelijke werk kost mij veel energie wat ik niet heb, en daardoor maakt werken moeilijk.
Maar voor veel mensen zou misschien een deeltijd baan een oplossing zijn, voor mij op dit moment dus niet??? :?

groetjes

Login of registreer om te reageren