sarcoidose en zweet aanvallen

26-12-2012 om 20:23 uur

Hallo,

Ik heb al ruim twee jaar een ernstige vorm van sarcoidose in de longen.
Gebruik hiervoor prednison en mtx.

Nu heb ik de laatste tijd veel last van zweetaanvallen, zowel overdag als s'nachts.
Eerst dacht ik dat het aan de overgang zou liggen maar na een aantal weken clonidine en daarna femoston continu te slikken komt er maar geen verbetering in.

Al op internet gezocht naar andere oorzaken maar kan hier geen duidelijkheid over krijgen.
Of kan mezelf hier niet in vinden.

Kan iemand mij vertellen of de zweetaanvallen een bijwerking van deze medicijnen zijn of dat het juist aan de combinatie van prednison en mtx ligt?
Of hoort dit bij de sarcoidose zelf?

Met vriendelijke groet,

Wanhopige Kikitup

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
27-12-2012 om 10:29 uur

Overmatig zweten kan door veel zaken komen, o.a. medicatie, of diabetes.
Maar ja, je ziet het niet veel, maar heftige zweetaanvallen kunnen een uiting zijn van de sarcoidose. Waarschijnlijk komt dat omdat het vegetatieve zenuwstelsel ook meedoet bij de sarcoidose, met ontsteking in de zenuwcellen. Ik heb eens een patient gehad die elke nacht de lakens moest verschonen... heel vervelend.

Kortom. ik zou dit wel met de arts bespreken om goed na te gaan wat de oorzaak zou kunnen zijn.
behandeling er van is vooral oorzaken aanpakken. Symptomatische behandelingen zijn er wel, maar de oorzaak moet eerst duidelijker zijn

Succes

Frans Krouwels

Login of registreer om te reageren
27-12-2012 om 12:52 uur

Je kunt misschien ook een antwoord lezen op: wijhebbensarcoidose. Het forum van sarco-patiƫnten.

Login of registreer om te reageren
27-12-2012 om 20:41 uur

Overigens krijg ik van prednison ook zweetaanvallen en meer last van zweten en een hogere lichaamstemperatuur dus wellicht speelt het allemaal wat mee. Sterkte ermee, kan me voorstellen dat het heel vervelend is!

Login of registreer om te reageren
23-09-2018 om 08:41 uur

Bij mij is ook chronische sarcoidosis vastgesteld maar sinds ik klachten kreeg zweet ik abnormaal .Elke dag 4a5 schone shirts nodig heeft ook met mijn werk te maken fysiek maar word er gestoord van .

Login of registreer om te reageren