Ontstekingsremmer

10-12-2012 om 08:46 uur

Waarom staat er bij een langwerkend verwijder altijd dat er een ontstekingsremmer bij gebruikt moet worden, en bij een kortwerkend niet.?

Login of registreer om te reageren
10-12-2012 om 11:22 uur

Vaak is het zo dat als je zovaak benauwheidsklachten ervaart dat je een langwerkende luchtwegverwijder nodig hebt, het sowieso verstandig is om een inhalatiecoricosteroïden te gebruiken. Misschien dat daar al veel klachten mee voorkomen kunnen worden doordat het de luchtwegen al een stuk rustiger maakt en is de lange luchtwegverwijder niet meer nodig.

Login of registreer om te reageren
10-12-2012 om 11:43 uur
Reactie op Evi.v

Vaak is het zo dat als je zovaak benauwheidsklachten ervaart dat je een langwerkende luchtwegverwijder nodig hebt, het sowieso verstandig is om (eerst) een inhalatiecoricosteroïden te gebruiken. Misschien dat daar al veel klachten mee voorkomen kunnen worden doordat het de luchtwegen al een stuk rustiger maakt en is de lange luchtwegverwijder niet meer nodig.

Ik denk dat het misschien zo niet helemaal duidelijk is, of ik lees het niet goed :@
Ik heb geleerd om eerst je luchtwegverwijder te nemen en een minuut of 5 later je inhalatiecorticosteroïd. Zodat je longen goed openstaan en het medicijn goed diep in de longen komt
Maar we bedoelen nu allebei wat anders denk ik :?

Login of registreer om te reageren
10-12-2012 om 16:33 uur
Reactie op jippie46

Ik denk dat het misschien zo niet helemaal duidelijk is, of ik lees het niet goed :@
Ik heb geleerd om eerst je luchtwegverwijder te nemen en een minuut of 5 later je inhalatiecorticosteroïd. Zodat je longen goed openstaan en het medicijn goed diep in de longen komt
Maar we bedoelen nu allebei wat anders denk ik :?

Jij bedoelt de volgorde van inname, Evi (en Ems) de volgorde van voorschrijven door de arts als je voor het eerst met klachten bij een arts komt :)

Login of registreer om te reageren
10-12-2012 om 12:04 uur
Reactie op rineke49

Waarom staat er bij een langwerkend verwijder altijd dat er een ontstekingsremmer bij gebruikt moet worden, en bij een kortwerkend niet.?

bij astma is het zo dat je als eerste met een kortwerkende luchtvegverwijder begint. gaat het dan nog niet goed met ontstekingsremmer (zo maak je de astma rustigere), gaat t dan nog niet goed met een langwerkende luchtwegverwijder erbij

hoe het met copd zit weet ik niet

Login of registreer om te reageren
10-12-2012 om 14:06 uur

Logischer wijze zou ik ontstekkingsremmers niet gek vinden met lang werkende verwijders... als alles open staat ben je ook vatbaarder denk ik zo.

Login of registreer om te reageren
10-12-2012 om 18:25 uur

Is mijn vraag nou zo moeilijk. Ik heb nog steeds geen antwoord.

Login of registreer om te reageren
10-12-2012 om 18:45 uur
Reactie op rineke49

Is mijn vraag nou zo moeilijk. Ik heb nog steeds geen antwoord.

Misschien ben je zelf dan niet duidelijk. Zoals jij je vraag stelde heb ik zo goed mogelijk antwoord gegeven. Als je wat anders bedoelt, dan geeft het maar aan, dan kunnen we kijken wat je dan wel bedoelt.

Login of registreer om te reageren
10-12-2012 om 18:49 uur
Reactie op rineke49

Is mijn vraag nou zo moeilijk. Ik heb nog steeds geen antwoord.

Dit klinkt een beetje boos :@ en dat terwijl vele mensen proberen om je te helpen. Mijn advies is nu om een afspraak met je huisarts te maken!

Login of registreer om te reageren
10-12-2012 om 18:34 uur

Ems en Clasina geven je toch antword? Bovendien is dit topic pas een dag oud.

Volgens mij is het zo dat als je met benauwdheidsklachten bij de huisarts komt die kunnen passen bij astma of COPD ze vaak een proefbehandeling geven met een kortwerkende luchtwegverwijder (zoals ventolin), vaak volgt dan in tussentijd een longfunctietest, eventueel een allergietest of andere onderzoeken. Als je dan terugkomt bij de huisarts wordt het effect van het medicijn geevalueerd. Werkt het voldoende dan houd je vooralsnog alleen een kortwerkende luchtwegverwijder voor 'zo nodig', werkt het niet genoeg dan wordt er een ontstekingsremmer toegevoegd en als dat ook niet goed genoeg werkt kan er een langwerkende luchtwegverwijder of compipreparaat voorgeschreven worden. Het gebruik van alleen langwerkende luchtwegverwijders zonder ontstekingsremmer wordt (bij astma!) afgeraden omdat je dan alleen de symptomen bestrijdt en niet de oorzaak (de ontsteking in de longen) aanpakt. Bij COPD worden volgens mij wel eens alleen langwerkende luchtwegverwijders voorgeschreven, het beleid bij COPD staat beschreven in die link van Clasina.

Login of registreer om te reageren