December 2012 - Pubers en astma, vaak een lastige combinatie!

05-12-2012 om 14:44 uur

Pubers vinden zelf dat ze geen astma hebben, en zijn daarom vaak slordig met hun medicatie en soms gaan ze ook nog roken.

Ouders kunnen elkaar vaak al goede tips geven hoe hiermee om te gaan zoals:

- geef het goede voorbeeld en rook zelf niet
- blijf met je puber in gesprek, en luister ook naar wat het te zeggen heeft
- leg uit dat bij goed gebruik van de medicatie, de klachten vaak minder worden

Toch blijven ze regelmatig op zoek naar (nieuwe) manieren om hier mee om te gaan.
Heb je tips voor collega-ouders in het omgaan met een puberend kind /jongere met astma? We zien ze graag tegemoet, want op deze manier kun je andere ouders mogelijk van nieuwe tips voorzien.

Misschien zijn er wel jongvolwassenen die tips hebben hoe ouders dat goed (beter) kunnen doen? Jullie weten als geen ander de valkuilen waar ouders in kunnen vallen bij pubers en astma.

Login of registreer om te reageren
01-01-2017 om 23:09 uur

Ik ben zelf een tiener, 17 jaar, en ik heb de "rebellerende periode" ook doorgaan zoals elke andere puber. Uit mijn ervaring is het goed dat ouders toekijken vanop een afstand betreffende medicatie nemen. Bijvoorbeeld als er een aantal dosissen staan op een puffer, controleren of deze correct daalt.
Ook wanneer je merkt dat je kind goed zijn of haar medicatie neemt, vermelden dat dat verantwoordelijkheidsgevoel toont. Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid is het hoofddoel van een puber dus dit heeft zeker een positief effect.
Belangrijk is uw puber niet te verplichten tot het nemen van de medicatie want ze gaan zich uiteraard zoveel mogelijk afzetten.
Ik hoop dat een puberale visie een beetje kan helpen :)

Login of registreer om te reageren