Werk

25-11-2012 om 10:49 uur

Hallo
Ik ben al mijn hele leven bekend met astma, en heb altijd als ik ergens ging werken dit ook aangegeven.
Een x aantal jaren geleden heb ik gesolliciteerd in een kleine zorginstelling als kok,ik werd aangenomen en heb toen ook bij het sollicitatiegesprek gezegd dat ik astma heb maar dat goed onder controle heb. Er is daar toen ook een aantekening van gemaakt.
De jaren verstreken en ik doe mijn werk als kok, krijg complimentjes over het eten en mijn astma blijft mooi onder controle,maar de ene leidinggevende komt en de andere gaat, en zo wisselt het ook met de managers en de directie.
Nu 10 jaar later zit ik met een problemen er word niet meer vers gekookt maar sous vide,dit heeft ook zijn voordelen,I.v.m vakantie kunnen aanvragen en een weekend vrij vragen. Omdat de dames van de afwaskeuken deze maaltijden ook kunnen warmen,en dat gebeurt ook.
Dit heeft onze laatste nieuwe leidinggevende in de keuken zo geregeld, en nu kwam het wel eens voor dat ik ook moest afwassen,ik heb last van de dampen en de geur die de afwasmachine afgeeft.
Dit heb ik nu al herhaalde malen aangekaart bij mijn leidinggevende ( die er maar 2x in de week is) en bij de manager.
Met als resultaat ik mag nog meer afwassen het is nu zelfs zo dat de afwashulpen meer in de keuken staan als ik. Ik ben alleen nog maar goed in de keuken als het extra druk is,dan sta ik ingepland.
De beste man die deze lijsten maakt is ook nog werkzaam in Hornerheide,en is bij ons ingehuurd, en nu heb ik vernomen dat er daar geen fulltime contract is voor hem, en zijn contract bij ons is opgezegd per 31-12-2012, zou hij dit doen in de hoop dat ik vertrek en hij mijn uren krijgt,zodat hij kan blijven ?
Volgens mijn collega's wel.
Mijn gezondheid gaat nu ook met sprongen achteruit, heb vaak geen lucht en als ik aan het werk ben gebruikte ik ca. 6 tot 8 keer per dienst ventolin, naast mijn symbicort 200/6 en heb hier geen resultaat meer bij.
Dus vorige week de longverpleegkundige gebeld en langsgegaan, en ik kreeg als antwoord dat als ik altijd dezelfde prikkels binnenkrijg de medicatie ook niet zal helpen,of niet lang genoeg, en nu ben ik op 3x per dag 2 pufjes  symbicort gezet. En ik heb nog niet genoeg lucht, wel hoofdpijn.
Ik had dit weer aangekaart bij mijn manager, en moet nu a.s dinsdag op controle bij mijn arbo-arts.
Ben het eigenlijk zo moe dat ik zo behandeld word en dat ik nu ook nog naar een arboarts moet.
Ik hoop dat deze man of vrouw mij wel begrijpt,anders zie ik het niet meer zitten, hebben jullie raad voor mij ?

Login of registreer om te reageren
25-11-2012 om 11:51 uur

aan de arbo arts uitleggen dat je je oude werk zonder problemen kon doen, en nu in de afwaskeuken last krijgt van de dampen, en je gezondheid wordt aangetast?

Login of registreer om te reageren
25-11-2012 om 12:41 uur

Je zegt dat je het probleem meerdere malen hebt aangekaart bij je huidige manager en dat je vervolgens nog vaker voor de afwas werd ingedeeld. Je manager houdt er dus geen rekening mee, en stuurt je nu naar de arbo-arts. Vervelend van dit onbegrip, vooral omdat e.e.a. al in je dossier is vastgelegd, maar wel de juiste stap om nu naar de arbo-arts te gaan.

Is het nu zo dat je eigenlijk een andere functie hebt gekregen dan waarvoor je bent aangenomen en jouw oorspronkelijke functie niet meer bestaat? Was het afwassen onderdeel van jouw oorspronkelijke takenpakket? En in die nieuwe functie begrijp ik dat je eigenlijk niet kunt werken vanwege jouw klachten. Als je lid bent van een vakbond, zou je die ook om advies kunnen vragen. Vooral hoe e.e.a. juridisch zit: kunnen ze jou zomaar laten afwassen (kijk even naar je functieomschrijving) en aan de andere kant, wat als ze nu zeggen dat jouw functie niet meer bestaat?

Ik zou onder geen beding accepteren dat je gezondheid achteruit gaat c.q. dat je meer medicatie moet nemen omdat je tijdens het werk last hebt. Dan is de werkplek niet goed en zou m.i. de organisatie mee moeten kijken naar een andere oplossing. Een hele goede stap dat je nu naar de arbo-arts gaat. Die kan mede o.b.v. jouw verhaal beoordelen of jij in staat bent om te werken en onder welke omstandigheden.

Login of registreer om te reageren
25-11-2012 om 18:03 uur

Dank jullie, voor de reacties. ^O^
Mijn functie is nooit veranderd, ik ben nooit benaderd voor een andere baan te accepteren,het is gewoon zo ingepland. Geen vragen of uitleg niks.
Mijn baan bestaat ook nog steeds,ze geven hem alleen weg aan de afwashulpen,die geen diploma's etc.hebben.
En dat gaat over mijn rug.
Ik ben lid van een vakbond,en zal deze zeker inschakelen, mocht de arboarts mij ook niet geloven, ik heb volgens mij dan ook geen andere keus meer.
Alhoewel dit toch eigenlijk geen prettig gevoel geeft.

Login of registreer om te reageren
04-12-2012 om 15:53 uur

*O* Ik ben dus bij de arbo arts geweest,en heb daar mijn hele verhaal verteld, en hij vroeg me naar mij medicatie,die heb ik hem dus laten zien.
En toen vroeg hij of ik nu ook last had, ik vertelde hem dus dat mijn klachten ook niet meer weggaan en hij wilde naar mijn longen luisteren, en hij zei dat hij het inderdaad hoorde.
En hij vroeg me of ik weleens bij een longarts onder behandeling was geweest, en ik hem dus verteld bij wie en nu bleek dat hij bij deze longarts 4 jaar gewerkt had,dat was toch zo'n toeval,en ik was zo opgelucht dat deze arts me begreep, en hij zei  precies hetzelfde als mijn longverpleegkundige dat als je steeds dezelfde prikkels krijgt, de medicatie niet meer optimaal kan werken.
Ik heb een brief gekregen van hem dat ik deze prikkels moet vermijden en deze overleggen met mijn manager/leidinggevende.
Nou de reactie van mijn leidinggevende deed mij echt verdriet, hij zei " ik kan je niet garanderen dat jij niet meer afwast ", maar mijn manager heeft er uiteindelijk wel voor gezorgd dat de diensten allemaal zijn omgezet, en hier ben ik heel blij mee.
Mijn leidinggevende doet nu heel kinderachtig ,hij gedraagd zich nu als een klein kind dat zijn zin niet krijgt,je kunt het niet geloven en dat is dan een man van 50 jaar.
Maar ik hoef nog maar 2 x met hem te werken en dan ben ik van hem af,want zijn contract word niet meer verlengd.
Ik weet nu wel zeker dat hij dit zo heeft gedaan in de hoop dat ik ontslag zou pakken en hij kon blijven.

Login of registreer om te reageren
04-12-2012 om 16:00 uur

Wat goed! En zo hoort het. Jammer dat die leidinggevende zo kinderachtig doet, maar ja, je bent bijna van hem af, dus laat maar. Gelukkig dat jouw manager wel het advies van de bedrijfsarts opvolgt. Wie het laatst lacht ...

Login of registreer om te reageren
04-12-2012 om 16:46 uur

@Anastasia wat fijn voor je zeg, gefeliciteerd.

Login of registreer om te reageren
04-12-2012 om 20:10 uur

Wat fijn dat de arboarts je zo goed begreep
En ach je leidinggevende, dat hij zich zo gedraagt zegt alles over hem en niets over jou!! Hij is op zijn P getrapt waarschijnlijk.

Ga uit van het goede, en fijn dat degene die boven hem staat je diensten heeft geruild.
Doe je ding, ga je leidinggevende maar even uit de weg en probeer de draad weer op te pakken.

Goed gedaan wijffie zou ik zeggen!!!!

Login of registreer om te reageren