NOOIT meer vervelen tijdens langere ziekenhuisopname

24-11-2012 om 22:36 uur


Echt, als je jezelf leert handwerken heb je urenlang iets te doen. Doordat ik al wat ouder ben heb ik ook veel handwerkles gehad op de lagere school. Katoenen sokken, rood met een geel streepje, met bezwete handen op 4 stalen kromme pennen. Ik denk dat dit tussen mijn 6de en 12de jaar was.
Heerlijk vond ik het. Borduren, breien, haken, stoppen, merklap, mazen, speciaal handwerk ( zoals hardanger borduurwerk??..  Perzisch ajour,  weet niet eens meer wat het is, tunisch haken, opvulwerk, gaten knippen en borduren, verstellen van gaten enz.).
Mijn moeder heeft altijd veel sokken, truien en poppenkleertjes, een beer enz. gebreid. Ze naaide pyjama's, jurkjes met, volgens haar, scheve kraagjes, nog op een handnaaimachine en deed veel stop-en verstelwerk (vier kinderen).
Zo ben ik ook veel aangemoedigd thuis. Doordat ik de ULO heb gedaan en Havo heb ik na de lagere school geen handwerken meer gehad. Mijn zus deed huishoudschool en ik mocht haar helpen met rijgen en stof versieren ( we schelen 5 jaar). Ik apetrots.
Daarna heb ik een opleiding gedaan met tekenen, handenarbeid en muziek. Nou was dat veel theorie en ik was niet bijzonder creatief, maar ik was wel handig en heb veel technieken (verplicht) uitgeprobeerd. Steeds blokken van 6 weken met iets anders. Voorbeelden zijn macramé, kleien, glazuren,  hout-en leerbewerking, papier en karton, batikken, solderen, pitrieten, enz. Theoretisch veel muziek en tekenopdrachten.
Kortom, ik vond het heerlijk om van alles te doen( akteNXX). Maar heb ik heb er nooit veel mee gedaan. Ik wou niet lesgeven en vond mijn creaties ook niet zo fantastisch.
Maar ik kreeg twee kinderen en vond kleine kleertjes heel duur, Ik vond tweedehands kinderkleding zoeken leuk, maar nog leuker vond ik stoffenmarkten. Daarmee startten mijn handwerklessen opnieuw. Ik heb altijd veel gebreid en gehaakt (gordijnen en tafelkleden uit de jaren zeventig) maar toen de kinderen kwamen heb ik mezelf leren naaien. Een cursus (Margriet) gevolgd en de kneepjes van mijn buurvrouw geleerd. Het moeilijke sloeg ik gewoon over, een rits verving ik door elastiek en siernaden tekende ik gewoon aan elkaar vast. Maar ik ben wel handig. Voor het oog vond ik het er leuk uitzien en dat vond mijn omgeving gelukkig ook.Mijn dochter stralend en met een knuffelbeer die van Sinterklaas meestal hetzelfde kledingstuk kreeg als zij.

Maar dan in het ziekenhuis. In de afgelopen 20 jaren heb ik regelmatig weken in het ziekennhuis gelegen en had veel behoefte aan afleiding. (colitis ulcerosa en nu gecombineerd met longproblemen).
Veel dingen vallen natuurlijk af, maar haken, breien, borduren is heel leuk en goed mogelijk. Ik heb artrose in mijn handen maar juist dan is het goed om ze veel te bewegen. Vorig jaar kreeg ik kleurtjes katoen, haaknaalden en een boekje met leuke voorbeelden. Ligt ook in de bieb. Cupcake's,taarten,engels drop,aardbeien, beestjes, noem maar op.
Vorige en deze maand lag ik weer twee keer, twee weken in het ziekenhuis en kreeg een pakket om een kussen te naaien. Dat naaien doe ik thuis maar er zit ook een borduurwerkje bij van een cupcake. Perfect!
En dan breien. Er zijn nu pakketjes te koop om kerstballen te breien op vijf breinaalden. Mijn handen jeuken.
Ik vind het ool leuk om zo maar wat te tekenen. Geen hoogstandjes maar leuk om te doen. Ik teken het uitzicht uit het raam of ik kleur kabbala's in (of hoe noem je die dingen). Mijters en pietenmutsen tekenen en invullen.
Ik lees en puzzel  ook veel maar vooral door iets met mijn handen doen  is er echte afleiding.
En zoals ik al zag zijn er heel veel patronen te krijgen op het internet. Bedankt iedereen voor de informatie.
En of je nu ervaring hebt of niet of het resultaat valt tegen, wat maakt het uit. Het doen is echt leuk maar je moet er wel aan beginnen en even doorzetten. En handwerken is niet alleen voor vrouwen. Tapijt knopen, bouwmodellen, legopakketjes, steentjes metselen, mozaïk, penkrassen. Er zijn zoveel leuke dingen te doen en te bedenken. Die tv. word je ook een keer zat. Piekeren is ook geen fijne afleiding.  Er zitten zoveel mensen om me heen maar wat te staren om de tijd door te komen. Heb je vragen vraag gerust. Ik zoek graag dingen op en praat graag, maar dat is vast wel duidelijk. Ik slik nu 5 weken 60mg. prednison en stuiter zowat de hele dag. Thuis vinden ze het heerlijk dat ik tegen de laptop praat.
Hopelijk voor iemand een idee!

Login of registreer om te reageren
25-11-2012 om 12:45 uur

Hoi Nynke,

Het is wel duidelijk waar jou passie ligt  ^O^

Leuk om te lezen hoeveel plezier je in handwerken beleeft.
Ik vind het ook leuk, maar zoek altijd dingen uit die vlug klaar zijn...
Op dit moment ben ik Sinterklaas aan het haken (Piet en Amerigo zijn al af).

Enne, wat mij betreft mag je hier de hele dag door kletsen  :Y

Login of registreer om te reageren
25-11-2012 om 16:16 uur

Wat leuk. Dank je. Sint en piet haken wil ik ook. Ergens zag ik waar je het patroon kunt vinden. In het ziekenhuis wil ik het ook snel af hebben. Die cupcakes en engels drop waren ook zo klaar. Ik heb die dingetjes opgevuld met restjes draad en was snel klaar. Fijn om te praten als het iemand niet stoort. Ik ben erg druk in mijn hoofd en ondertitel alles wat ik zie of zeg. Mijn familie vind me lief maar vindt het lekker als 's middags in bed tegen mijn laptop praat. Bedankt voor je reactie. Ik loop overvan idee'en om te doen maar ben er nog net te moe voor. Daarom maar zoveel mogelijk van me af praten.groeten Nynke.  Knienechie

Login of registreer om te reageren
26-11-2012 om 09:35 uur

Het patroon van de sint-figuren staat in een boekje met gelukspopppetjes. Het zijn dus hele eenvoudige figuurtjes, ik kan wel een digitaal kopietje maken als je wilt??

De engelse drop en cupcakes zou ik graag een keertje maken, heb jij daar misschien een beschrijving van?

Login of registreer om te reageren
26-11-2012 om 09:45 uur
Reactie op cisca

Het patroon van de sint-figuren staat in een boekje met gelukspopppetjes. Het zijn dus hele eenvoudige figuurtjes, ik kan wel een digitaal kopietje maken als je wilt??

Oh wat leuk meisjes :). Ik heb ook nog ruilhandel, als ik een digitaal copietje mag van de gelukspoppetjes, dan heb ik ook nog leuke dingen die snel klaar zijn. Ook voor de kerst.
Heb ook via Duitse site een stokstaartje besteld. Echt grappig.

Login of registreer om te reageren
26-11-2012 om 09:49 uur

Over ruilhandel gesproken. Heb nog een doos met lapjes zit van alles bij ook stukken zijde et cetera iemand interesse?

Verveel me eigenlijk nooit bij een opname, maar algemeen verveel ik me iet maar kan het stuk wel onderschrijven met hobby's, handwerken en interesses heb je zelden een verveel moment. Maar ja kleding ontwerpen, naaien et cetera kan ik al, mijn moeder was docente naald en draad vakken. Voor mijn kinderen altijd zelf hun kleren gemaakt toen ze jong waren.

Login of registreer om te reageren
26-11-2012 om 09:51 uur

Mag altijd Jippie, ik zal vanmiddag een kijken of mijn scanner werkt, anders donderdag op het werk..

Login of registreer om te reageren
26-11-2012 om 09:52 uur

@Marcus: leuk, maar ik heb er zelf al zoveel... Ik geloof dat manlief me dan het huis uitzet  :?

Login of registreer om te reageren
26-11-2012 om 10:15 uur
Reactie op cisca

@Marcus: leuk, maar ik heb er zelf al zoveel... Ik geloof dat manlief me dan het huis uitzet  :?

Laten we dat maar niet doen dan wordt het partnerruil .... oeps.

Login of registreer om te reageren
26-11-2012 om 14:09 uur

fijn te lezen dat er nog meer van borduren houden enz
ben nu op zoek naar een leuke stof voor een mooi jurkje voor een 45 jarighullijks feest van mijn ouders mijn dochter wordt bijna 7 en heeft maat 128 wie heeft er nog een mooi paton of raad voor stof
anja

Login of registreer om te reageren
26-11-2012 om 14:20 uur

Hallo Marcus, ik houd me altijd aanbevolen voor restanten op stofwerk gebied evenals katoen garen lint band etc.ik betaal graag de portokosten

Login of registreer om te reageren