Stageplek lijkt mijn astma niet serieus te nemen.

20-10-2012 om 13:06 uur

Hoi hoi,

momenteel loop ik verpleegstage op een afdeling waar demente bewoners allemaal hun eigen appartement hebben en er een gezamelijk woonkamer is.
Wat oa een taak van mij is, is het helpen wassen en aankleden van de bewoners.
Nu is het zo dat een bewoner bij ons op de afdeling rookt op zíjn appartement en dus niet in de gezamelijke ruimte.
Ik heb aangegeven dat ik het niet prettig vind om die man te verzorgen omdat ik daar benauwd wordt.
Als reactie van mijn begeleider en praktijkbegeleider kreeg ik te horen dat dit onzin was, hij rookte tenslotte niet tijdens de zorg en dat was het risico van in de zorg werken.
Daarop gaf ik aan dat dit een stage plek was en dus niet zelf voor dit risico gekozen had op dat de plek me werd toebedeeld. 
Tijdens een andere dienst gaf ik het aan bij een andere collega en die begon te lachen en zei recht in me gezicht: na wat een onzin zeg!

Ik voel me op me stage niet echt serieus genomen en baal daar nogal van. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben op stage of werk? En hoe heb je ze duidelijk gekregen dat je er echt lsat van hebt. Ik maar denken dat mensen uit de zorg het wel zouden snappen; hoe naief.

Bijkomende informatie: zit nu thuis met anti biotica en predisolonkuur. Zal niet geheel direct helemaal daardoor komen, maar hoop dat er wel een lichtje gaat branden bij mijn collega's op stage.

Login of registreer om te reageren
20-10-2012 om 14:47 uur

Hoi Lout,

In kader van welke opleiding doe je deze stage?

En de praktijk is jammer genoeg zo dat een heleboel mensen geen idee hebben hoe benauwd je kan worden van een werken in omgeving waarin gerookt wordt. ( ook al wordt er niet gerookt op dat moment )

Maar voor nu beterschap!

Login of registreer om te reageren
21-10-2012 om 10:53 uur

Het is een stage vanuit verpleegkunde.
Soms loop ik tegen dingen aan die dan lastig zijn maar het gaat ook vaak goed.
Wanneer ik klaar ben met me opleiding probeer ik wel te gaan kijken welke werkplek heb meest geschikt is.
En dat zal dus niet thuiszorg of een veprleeghuis/kleinschalig wonen iets worden.
Genoeg andere plekken maar jammer dat ze er tijdens een stage geen rekening mee willen houden.

Login of registreer om te reageren
21-10-2012 om 13:11 uur

Volgens mij heeft iedere werknemer in NL recht op een rookvrije werkplek. Onuitstaanbaar dat je dan zo'n reactie krijgt en dat er totaal geen begrip is. Je zou die mensen zelf je astma gunnen ... Misschien zijn er wel dingen te bedenken waardoor het voor jou draaglijker zou zijn om op die kamer van die man te zijn tijdens verzorging, of inderdaad dat jij bv. niet op die kamer hoeft te zijn, maar kennelijk wil de organisatie niet eens meedenken. Jammer!

Login of registreer om te reageren
21-10-2012 om 13:34 uur

Allereerst: Wat goed dat je dit hebt aangegeven! ^O^ Zulke dingen aangeven, en dan nog op een plek waar je nog maar een tijdje stageloopt/werkt is niet altijd makkelijk. Maar wanneer je hier niets aan zou doen zou dit voor je gezondheid alleen maar voor extra last zorgen en wanneer je het later zou doen kweek je weer onbegrip (alsof je het al die weken 'ook had gekund zoals het was' zouden ze dan kunnen denken).

Ook goed dat je dit ook bij een andere collega aan hebt gegeven. Alleen maar heel knap en goed dat je het eerst zelf op probeert te lossen en direct aan je collega's durft te vragen.

Wanneer ook dit niet helpt (ik vind het trouwens van de zotte en heel onbegripvol hoe hier gereageerd wordt!) zou ik naar je mentor/slb'er of hoe jouw begeleider ook heet gaan. Dit melden en er ook bij vertellen dat je het zelf al hebt proberen op te lossen, want dat heb je allemaal al erg goed gedaan. Succes ermee!

Login of registreer om te reageren
21-10-2012 om 15:25 uur

Het klopt dat iedereen recht heeft op een rookvrije werkplek maar er zijn hier en daar wat uitzonderingen in die tabakswet.
Ik heb is even snel op het internet gekeken omdat ik dit voor school ook als opdracht uit kan werken. (er zit een opdracht bij: dilemma's bespreekbaar maken)
Er zijn dus wel uitzonderingen in bijvoorbeeld verpleegtehuizen waar ze dan op hun eigen kamer roken.
Dat is gewoon hun huis en geen openbare ruimte dus mogen ze daar roken.
Nu is het zo dat ik als stagiaire boventalig sta en het dus geen probleem zou moeten zijn daar als ik niet de zorg bij de dhr die rookt geef.
Toch jammer dat je zoveel onbegrip tegenkomt.
Zeker in zorginstellingen zou je toch denken dat het personeel het wel een beetje snapt.

Login of registreer om te reageren
22-10-2012 om 10:44 uur
Reactie op lout

Het klopt dat iedereen recht heeft op een rookvrije werkplek maar er zijn hier en daar wat uitzonderingen in die tabakswet.
Er zijn dus wel uitzonderingen in bijvoorbeeld verpleegtehuizen waar ze dan op hun eigen kamer roken.
Dat is gewoon hun huis en geen openbare ruimte dus mogen ze daar roken.

Dat is helemaal niet zo vanzelfsprekend, sterker nog, ik denk dat het rookbeleid van de organisatie niet op orde is als dat gewoon mag. Personeel moet rookvrij kunnen werken en dat geldt zelfs voor de thuiszorg.

Op de site van Stivoro vond ik o.a. de volgende info:
'Werkgevers zijn verplicht zodanige maatregelen te treffen dat werknemers in staat worden gesteld hun werkzaamheden te verrichten zonder daarbij hinder of overlast van roken door anderen te ondervinden.'

'De werkgever moet schade aan de gezondheid van werknemers die in dergelijke rokerige ruimten moeten werken, zoveel mogelijk voorkomen op grond van art. 3 van de Arbowet. Dat geldt ook voor werk in privéwoningen van rokers (bv. in de Thuiszorg).'

Stel nu dat je schoonmaker zou zijn en je zou de rookruimte moeten schoonmaken, dan mag daar op dat moment niet gerookt worden en moet er vooraf goed geventileerd zijn, zodat je geen last hebt van de rooklucht.

Op de site van Stivoro staan voorbeelden van organisaties die hun rookbeleid goed op orde hebben. Daar staat een verpleegtehuis tussen waar bewoners niet op hun kamer mogen roken.

Je kunt wel zeggen dat het hun eigen huis is, maar zolang die mensen afhankelijk zijn van hulp van buitenaf (personeel), dan vind ik het wel goed dat er beperkingen zijn ter bescherming van die werknemers.

Login of registreer om te reageren
21-10-2012 om 17:32 uur

@lout, zelf in de zorg gewerkt maar dit ging dus bij mij niet goed. Ik zat als laatste in de thuiszorg maar ook als er maar visite rookt ging het bij mij al niet goed.
Heb nog wat zijwegen geprobeerd te bewandelen maar iemand die buiten had gerookt en daarna naast mij zat had tot gevolg dat ik 's nachts benauwd werd en een paar dagen bij moest komen. Maar veel verpleegkundige roken. Zelfs een verpleegkunidge die op de longafdeling werkte presteerde het om met de rooklucht om haar heen mij te verzorgen.

Blijf aan geven dat je er niet tegenkunt. Vindt het onwijs goed dat je het ter spraken brengt. Succes met je opleiding.

Login of registreer om te reageren
21-10-2012 om 19:31 uur

ik zou het met school bespreekbaar maken.

Login of registreer om te reageren
22-10-2012 om 10:23 uur

Ik heb het op een terugkomdag genoemd.
Mijn klasgenoten vonden het belachelijk en mijn docent zei dat het waarschijnlijk volgens dar ARBO niet eens mag.
Daarnaast werd ik gewezen op de 'wet gelijke behandeling op grond vna handicap of chronische ziekte' waar genoemd staat dat als je iets vanwege de handicap of chronische ziekte niet kan omdat het dan ten koste van je lichaam gaat hoef je het niet te doen.
Eigenlijk zou ik het ook nog moeten noemen bij de contactpersoon.
Zij doet het contact tussen stage en school en conflicten moet je bij haar melden.
Ik heb het graag willen aangeven op stage maar ben bang dat als ik het bij haar meldt ze me straks echt zo;n zeikerd vinden.
Ben bang dat dat niet goed is voor mijn stage.
Helaas dit niet voor mijn longen.....

Login of registreer om te reageren