doorlopend antibiotica

16-10-2012 om 12:23 uur

Mijn naam is Mia en ik heb COPD Gold III, door ernstige benauwdheid op dit moment, stelt mijn longarts voor om buiten mijn dagelijkse medicijnen om (ventolin, spiriva, seretide en ipramol) dagelijks antibiotica te gaan gebruiken, heeft iemand hier ervaring mee, mijn dochter werkzaam als klinisch chemicus is hier erg op tegen, wat is uw ervaring?

Login of registreer om te reageren
16-10-2012 om 13:25 uur

Halloo Mia

De Speriva ijgenlijk gebruiken als je uit bed komt 2x een inhalatie
de speriva is volgens mijn longarts levens reddend.

de seretide is een dubbel medicijn 12 uur werkend en ontstekings remmend 2x per dag.

Ventolin is voor onderhoud mag 4x per dag.

Ik hoop dat je hier wat aan heb ik gebruik dit zelf ook ( copd gold drie).

Mvg Jaap.

Login of registreer om te reageren
16-10-2012 om 15:53 uur

Hoi Mia, deze vraag snap ik heel goed. Maar deze beslissing wordt weloverwogen genomen, de nadelen tegen de voordelen opwegend.
Eén van mijn kinderen slikt ook doorlopend a.b., al jaren en heeft daar weinig nadelige gevolgen van tot nu toe. Bij veel longziektes wordt een zgn. onderhoudsdosering gegeven. Dat kan zijn: dagelijks, 3 x per week, 2 x per week, ik geloof zelfs soms 1 x per week. Het ligt per patiënt en (long)ziekte verschillend.
Ik kom hier regelmatig postings tegen van mensen die al bijna 20 jr, a.b. slikken!
Enerzijds wordt er terughoudendheid betracht bij het voorschrijven. Anderzijds wordt sommigen ten zeerste aangeraden a.b. doorlopend te slikken. Dat lijkt met elkaar in tegenspraak.
Dus het blijft lastig. Maar ik denk dat jij altijd nog het laatste woord mag hebben, toch?

Login of registreer om te reageren
16-10-2012 om 15:54 uur

Hallo Mia,
Ik ben geen arts en heb ook geen copd (wel ernstig astma).
Enkel gebruik ik wel antibiotica in onderhoud en ik vind het wel heel fijn.
Het helpt bij het voorkomen van bacteriele infecties en ook dan heb ik het nog wel eens maar minder vaak dan daarvoor.
Ik gebruik zythromax en heb daar eigenlijk geen bijwerkingen van.
Ik heb mijn longarts wel eens gevraagd hoe het zat met resistent worden en volgens haar was dit eigenlijk niet het geval.
Succes!
Groetjes,
Jitske.

Login of registreer om te reageren
16-10-2012 om 16:47 uur

allemaal bedankt voor jullie reacties, is heel fijn om te horen hoe het anderen bevalt, dank hiervoor, groetjes mia

Login of registreer om te reageren
16-10-2012 om 16:54 uur

Hoi Mia,

Hier ook een Zythromax-slikster, al jaren. Idd met weinig bijwerkingen en wel veel positieve werking, k heb minder bacteriële infecties, die m'n astma ernstig ontregelden (dat laatste gebeurt nog steeds wel, maar weinig meer door een bacterie en dat is toch een voordeel).

k Wens je succes. snap je terughoudendheid, ook die van je dochter, maar k denk dat je LA je niet iets onzinnigs voor gaat schrijven en alles in t werk wil stellen om je zo stabiel mogelijk te krijgen!

Groetjes
Jorine

Login of registreer om te reageren
16-10-2012 om 20:53 uur

Hoi Mia,

Mijn dochtertje gebruikt sinds kort ook een onderhoudsantibioticum. De arts die het voorschreef zei dat de dosering heel laag is (bij een normale kuur krijg je echt een boost), waardoor bijwerkingen en resistent worden niet van toepassing zijn. Volgens hem was het beter om dagelijks een lage dosering antibiotica binnen te krijgen dan meerdere keren een ziekenhuisopname met stootkuur prednison of stootkuur antibiotica.
Mijn dochtertje krijgt cotrimoxazol.

groetjes Eefje

Login of registreer om te reageren