Onbrez Breezhaler

07-10-2012 om 11:07 uur

Hallo  :)

Ik heb sinds 1 week een nieuw medicijn, nl Onbrez Breezhaler.
Wie heeft er ervaring met dit medicijn?
Ik gebruikte  Spiriva, Alvesco en Ventolin.
Nu met dit medicijn hoef ik alleen nog spiriva er nog (tijdelijk)langs te gebruiken, terwijl ik van te voren ook nog 6x per dag ventolin nodig had en me nog niet in kon spannen omdat ik het dan weer benauwd had.
Ik ben dus erg blij met het nieuwe medicijn, alleen heb ik wat last van druk op mijn ogen.
Sinds mijn dubbele longontsteking van 31-7-2012 met daarbij een flink zuurstof tekort, was ik maar moeilijk aan het herstellen. Bij de longfunctie test bleek de inhoud van mijn longen 60% te zijn. Ik kon me bijna niet inspannen en kon ook zonder ventolin de deur niet uit, omdat ik het ieder moment erg benauwd kon krijgen.
Nu is dit helemaal weg, ik kan de gehele dag voorruit zonder extra inhalatie, ik weet niet waar ik ben. Ga zelfs naar de sportschool om weer conditie op te bouwen.
Het nadeel is het inhaleren van de Onbrz Breehaler, het is namelijk puur poeder wat je inhaleert, waardoor je erg moet hoesten, maar wat er binnen in je longen komt is voldoende om 24 uur goed te functioneren. Ik hoor graag reacties van andere  die dit ook gebruiken en of het medicijn op langere termijn voor problemen zorgt.

Groetjes Jolanda  :W

Login of registreer om te reageren
07-10-2012 om 11:43 uur

Onbrez heb ik ook een tijd gebruikt had er goede ervaringen mee, de Onbrez dit jaar afgebouwd omdat ik het niet meer nodig heb.

Succes.

Login of registreer om te reageren
07-10-2012 om 11:48 uur

Hoi Marcus,

Fijn dat je Onbrez niet meer nodig hebt. Gebruik je nu helemaal geen medicatie meer dan?

Login of registreer om te reageren
07-10-2012 om 16:43 uur

Ja wel gebruik nog genoeg andere medicijnen. Heb nog de onbrez nog wel in voorraad liggen voor als het weer nodig is.

Login of registreer om te reageren
07-10-2012 om 20:06 uur

@Jolanda, ik gebruik nu 5 weken Onbrez en moet zeggen dat het erop lijkt dat dit het juiste medicijn is. Zodra ik heb geïnhaleerd dan voel ik het restje poeder in m'n keel waardoor ik moet hoesten. Desondanks krijg ik toch voldoende binnen omdat ik veel minder last heb van benauwdheid.

Groetjes Yvonne

Login of registreer om te reageren
07-10-2012 om 20:11 uur

Hoi Yvonne,

Fijn om te horen dat het bij jou ook het juiste effect heeft.
Ik gebruik het natuurlijk nog maar net, maar het is een wereld van verschil, ik las
ook alleen maar negatieve ervaringen. Ben blij dat er ook iets positiefs over te horen.

Login of registreer om te reageren
09-10-2012 om 08:05 uur

Ik gebruik ook onbrez en heb ook last van het poeder in mijn keel, waardoor ik ontzettende hoestbuien na inhalatie krijg. Heb dit met la overlegt, maar zou toch voldoende binnen krijgen.
Het is om spiriva te vervangen omdat ik hier in belgië geen terugbetaling krijg.
Ik weet dat in onbrez het gedeelte van spiriva zit en ook een gedeelte van een corticoide. Ik mocht namelijk mijn symbicort niet meer gebruiken omdat het bestanddeel van symbicort ook in onbrez aanwezig is. Deze is dan naar pulmicort overgegaan.

Ik gebruik het nog niet zo lang, kan niet zeggen dat ik er beter mee ben of niet. Misschien nog te vroeg om het te beoordelen.
Zowizo doe ik nog veel infecties, en daardoor vaak in ziekenhuis. Ik moet de onbrez nog een kans geven.

Veel liefs, knuf
Heidi

Login of registreer om te reageren
09-10-2012 om 08:12 uur

Hoi Heidi,

Bedankt voor je reactie!
Wel vreemd dat je geen verschil merkt, misschien
Dat je andere medicatie toch beter voor je was.
Onbrez werkt meteen 24 uur door.

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
09-10-2012 om 19:33 uur

Hallo,

Denk eerder dat het door de talrijke infecties is dat ik niet veel verbetering voel.
Want voel van geen enkele puffer grote verandering, en blijf opstoten doen van astma. Mar die zijn infectie gerelateerd, dus denk dat puffers daar niet veel kunnen aan veranderen aan die infecties die ik doe. En voel me trouwens niet zo goed door die onbrez dus denk ook niet dat dat ideale puffer voor me is, maar moet blijven doen wat la zegt.

Veel liefs, knuf
Heidi

Login of registreer om te reageren
21-12-2012 om 21:03 uur

Sinds een week nu Onbrez in gebruik. Of het bij mij goed werkt (tegen Astma) is nog afwachten, in ieder geval heb ik tot nu toe geen last van (erge) bijwerkingen. De keelpijn neemt alweer af.  :)

Op het begin had ik veel last van hevig hoesten tijdens/vlak na het inhaleren. Wat mij helpt is om tijdens het inhaleren het hoofd zo ver mogelijk omhoog/achteren te houden, en zo diep mogelijk te inhaleren en adem zo 5-10 sec inhouden. Het medicijn komt denk ik zo dieper in mijn longen en de poeder blijft minder in mijn keel steken wat voor de irritatie en hoesten zorgt.

Login of registreer om te reageren
21-12-2012 om 21:47 uur
Reactie op assie82

Sinds een week nu Onbrez in gebruik. Of het bij mij goed werkt (tegen Astma) is nog afwachten, in ieder geval heb ik tot nu toe geen last van (erge) bijwerkingen. De keelpijn neemt alweer af.  :)

Op het begin had ik veel last van hevig hoesten tijdens/vlak na het inhaleren. Wat mij helpt is om tijdens het inhaleren het hoofd zo ver mogelijk omhoog/achteren te houden, en zo diep mogelijk te inhaleren en adem zo 5-10 sec inhouden. Het medicijn komt denk ik zo dieper in mijn longen en de poeder blijft minder in mijn keel steken wat voor de irritatie en hoesten zorgt.

Mmmm als je je hoofd naar achteren buigt maak je de ingang naar je luchtpijp en slokdarm volgens mij vet klein??

Login of registreer om te reageren