Ontstekingsremmers en keelpijn

04-06-2006 om 22:19 uur

Ik heb eerst Seretide gebruikt maar daar ben ik mee gestopt oa omdat ik er last van mijn keel van kreeg. IK ben toen overgestapt op Qvar. Dit bevalt echt heel goed en met mijn astma gaat het erg goed. Ik heb alleen toch weer last van keelpijn. Ik heb op internet gezocht en het kan toch van de Qvar zijn. Nou wil ik dit heel graag blijven gebruiken omdat het gewoon heel goed bevalt en ik liever niet weer van medicijnen wissen.

Ik blijf alleen zitten met die keelpijn die ik ook niet fijn vind. Als je zoekt op internet vind je heel veel tips maar die doe ik allemaal al. Ik puf of voor het eten of voor het tanden poetsen, spoel met mijn drie keer met water, gorgel twee keer, slik een slokje water door, spoel 's avonds met fluorspoeling, puf met een voorzetkamer, puf Qvar ipv Seretide.

Ik weet echt niet meer wat ik er nu nog aan kan doen om die keelpijn kwijt te raken en toch mijn Qvar te kunnen houden. Iemand nog tips?

Login of registreer om te reageren
04-06-2006 om 23:08 uur

Hallo Daantje, hier hebben wij het al een eens eerder over gehad.  :) Ja, ik lach wel, maar echt leuk is het niet natuurlijk. Toevallig heb ik net een vraag geplaatst in het topic over Spiriva, maar eigenlijk is jouw probleem ook de achtergrond voor mjin vraag. Ik lees dit nu net.

De ervaringen die jij hebt met Seretide en daarna Qvar heb ik gehad met Symbicort en daarna Qvar. Ik kreeg bij beide een lichte keelpijn, maar vooral een hese stem en veel irritatie op de stembanden. Dus altijd een "kraak" op mijn stem zeg maar, weet niet goed hoe ik dat moet omschrijven. Dat vind ik echt heel erg en ik zou zo graag een goedwerkend medicijn willen vinden waar ik dat niet bij krijg.
Ook ik spoelde goed na het gebruik van Qvar, pufte voor het eten en deed volgens mij alles wat ik moest doen om de bijwerkingen te verminderen, maar het ging toch niet goed. Al snel nadat ik met Qvar was begonnen kreeg ik weer stemproblemen, zo erg dat het mijn omgeving opviel. Om die reden ben ik er nu toch mee gestopt en ik probeer het weer een tijdje met alleen Spriva. Op zich heb ik het geluk dat ik matig astma heb, maar tot nog toe zit ik met alleen Sprivia (en af en toe Bricanyl als het nodig is) toch niet boven een longfunctie van 75%. Mijn huisarts wil dat graag verbeteren en ik ook natuurlijk, maar ik wil geen medicijnen gebruiken die mijn stem aantasten. Lastig dilemma.

Als ik jou zo hoor, kun jij eigenlijk ook niet veel meer doen dan dat je al doet. Tips heb ik dus niet voor je helaas, wel hetzelfde verhaal  :?  maar daar schiet je niet veel mee op.  ;)
Succes en mocht je iets "geweldigs" tegen komen of de gouden tip, dan hoor ik dat graag.
groetjes, Helga

Login of registreer om te reageren
05-06-2006 om 22:43 uur

Ik had van de Seretide ook last van heesheid en ik kon ook niet meer zingen, denk dat jij dat een gebroken stem noemt. Daar heb ik nu met de Qvar geen last van maar wel van keelpijn. Ik mag hier niet mee stoppen, alleen een luchtwegverwijder is niet genoeg voor me. De laatste keer bij de huisarts zei hij dat mijn longfunctie echt nog omhoog moest terwijl ik toen toch al twee maanden Seretide had gebruikt. Ik kan en mag dus echt niet zonder en ik heb het ook echt nodig merk ik bij mezelf. Stoppen is dus geen optie.

Ik las hier in een ander topic dat veel kamillethee drinken kan helpen. Zelf las ik op mijn pakje rooibosthee dat het verzorgend is dus misschien is dat ook wel goed. Mijn vriend zei thee met honing dus dat probeer ik nu allemaal uit. Ik hoop ook nog steeds op goede tips.

Login of registreer om te reageren
05-06-2006 om 23:49 uur
Reactie op Daantje

Ik had van de Seretide ook last van heesheid en ik kon ook niet meer zingen, denk dat jij dat een gebroken stem noemt. Daar heb ik nu met de Qvar geen last van maar wel van keelpijn. Ik mag hier niet mee stoppen, alleen een luchtwegverwijder is niet genoeg voor me. De laatste keer bij de huisarts zei hij dat mijn longfunctie echt nog omhoog moest terwijl ik toen toch al twee maanden Seretide had gebruikt. Ik kan en mag dus echt niet zonder en ik heb het ook echt nodig merk ik bij mezelf. Stoppen is dus geen optie.

Bij mij eigenlijk ook niet  :@  maar ik ben op het moment een beetje dwars en eigen wijs. We hebben 10 en 17 juni nog 2 optredens met m'n koor en ik wil héél graag m'n stukkies zingen ..... Ik weet dat ik niet slim bezig ben en heb dus ook niet gemeld bij m'n huisarts dat ik vorige week met Qvar gestopt ben (over eigen wijs gesproken). Weet ook nog niet wat ik na de 17e weer ga doen. Twijfels twijfels.  :-\
Nog even een vraag: heb je met Qvar alleen keelpijn of ook zo'n dik gevoel in je keel, alsof er een prop in zit? Wel fijn dat jij er in ieder geval geen stemproblemen van krijgt!

Reactie op Daantje

Ik las hier in een ander topic dat veel kamillethee drinken kan helpen.

Brrrrr .... ken je nog leukere ideeën?  ;)  ;D
Toch is veel drinken sowieso goed, veel water helpt ook al. Lurken maar ....  :Y

Login of registreer om te reageren
06-06-2006 om 08:38 uur

Beste Daantje en Helga

Ook ik had problemen met m'n stem en keel (hees), en ik ben overgestapt van Symbicort naar Oxis en Alvesco.
Sindsdien heb ik geen last meer van m'n keel, Nou moet ik zeggen dat ik met de Symbicort mijn astma beter onder controle had.
Maar de Alvesco gebruik ik nu 1x per dag en ik denk dat ik dat gewoon 2x per dag ga inhaleren, kijken of het dan beter gaat.

Dus mischien kunnen jullie ook Alvesco proberen, volgens mijn HA werkt Alvesco alleen in de longen en doet het verder in je keel/lichaam niets. En zelfs ik heb nu geen last van mijn keel meer!!

@Helga: Ik begrijp heel goed dat je even geen zin hebt in de Qvar, het is natuurlijk geen goed plan heirmee te stoppen, maar ik zing zelf ook en ik weet hoe leuk dat is dus ik begrijp dat je er eventjes mee stopt. Daarna wel weer een ontstekingremmer gebruiken hoor! Anders krijg je er later spijt van!

Dus mijn advies voor jullie: vraag bij de HA om Alvesco, bij mij zijn mijn keelproblemen helemaal weg, mischien werkt het bij jullie ook goed!

Groetjes, Essie

Login of registreer om te reageren
06-06-2006 om 15:21 uur

Dankjewel Essie!! Dat klinkt goed, ik ga zeker informeren naar Alvesco.
Heb al even zitten zoeken op internet en zie dat het een relatief nieuw medicijn is. Als bijwerkingen staan wel de gebruikelijke genoemd die ook bij ander corticosteroïden voorkomen, maar het is het proberen waard.
Hoe lang gebruik jij al Alvesco en doe je dat met een voorzetkamer?

En wat mijn eigenwijzigheid betreft, da's waar. Ik weet dat ik weer terug moet aan een ontstekingsremmer, maar ik baal er zo van als dan niet wil lukken wat ik graag wil met zingen. Maar ik heb het wel nodig, dat weet ik, ook omdat ik de schade aan mijn longen niet groter wil laten worden. Ben "pas" 44  ;) en hoop toch nog wel een tijdje met luchtige longen door het leven te gaan. Dus we blijven zoeken. Bedankt voor je tip.  :W

Login of registreer om te reageren
06-06-2006 om 17:03 uur

Ik heb met Qvar alleen keelpijn, geen dik gevoel ofzo. Echt zoals keelpijn altijd voelt maar dan niet constant maar met vlagen. Ik heb nu echt keelpijn dus ik denk dat het misschien ook wel een beetje een voorbode van een virusje is en niet alleen te wijten is aan mijn medicijnen. Helaas is het puffen nu nog rotter  -O-

Bedankt voor de tip voor Alvesco. Dat had ik ook al in mijn achterhoofd. Ik wil alleen liever niet weer van medicijnen veranderen omdat de Qvar nu eigenlijk heel goed bevalt en het met mijn astma verder wel goed gaat.

Ik heb het Astmafonds ook deze vraag gemailt en ik kreeg van hun de volgende tips (ik heb er eigenlijk niet zoveel aan maar misschien jullie wel):

Tip 1: de mond spoelen of gorgelen met (zout) water of Molkosan (een 'wei' van melk) nadat u het medicijn hebt ingenomen of medicijnen voor het eten innemen.

Overleg met de arts kan goed leiden tot een oplossing van de klachten.

Tip 2: voor sommige mensen is het te overwegen om naast een lichtere dosis corticosteroiden, de astmapil, bv. Singulair, te gaan gebruiken of helemaal over te stappen van inhalatiecorticosteroiden  naar de astmapil.

Tip 3: tanden poetsen met Paradontax (uit Contrastma 01.5.12)

Tip 4:  spoelen met bosbessensap (tip uit Heideheuvel)

Tip 5:  kauwgom kauwen (tip van een longarts),strepsils (tip mail astmapatient)

Tip 6:  het medicijn met een voorzetkamer gebruiken

Tip 7:  voor en na het inhaleren een eetlepel vanillevla nemen.

Tip 8: neurien; dit schijnt de deeltjes van de stembanden af te trillen

Login of registreer om te reageren
06-06-2006 om 22:19 uur

Hi Helga,

Ik gebruik de Alvesco nu ruim een half jaar, en ik gebruik het zonder voorzetkamer.
Wel heeft het een tijd geduurd voordat ik het goed inhaleerde, dit was het eerste medicijn voor mij in aerosol-vorm.
Maar nu gaat het helemaal goed.

Zing ze!!!! Succes!!!                              Groetjes, Essie

Hi Daantje,

Lastig soms hè wat je moet doen. Je weet nooit hoe je op een bepaald medicijn reageert.
Hopen dat het "gewoon"een virusje is dat snel weer overgaat.

Beterschap!                              Groetjes, Essie

Login of registreer om te reageren
11-06-2006 om 19:06 uur

Ik denk dat mijn keelpijn toch voornamelijk veroorzaakt werd door een naderend virusje. Ben nu nog steeds ziek maar heb geen keelpijn meer terwijl ik wel nog steeds Qvar puf en eerder slechter dan beter ben gaan puffen doordat ik het ook wel erg benauwd heb. Ik hoop het maar, dan zou het probleem makkelijk opgelost zijn.

Login of registreer om te reageren
17-06-2006 om 00:19 uur

Hoera, vandaag eindelijk de huisarts gebeld (druk druk  :@ ) en hij vindt het prima als ik Alvesco uit wil proberen. Ik kan het morgen bij de apotheek ophalen en krijg het met een voorzetkamer. Moet dan over 2 maanden bij hem terug komen.
Ik ben erg benieuwd hoe het bevalt, zowel wat betreft verbetering astma (is hard nodig op het moment) als de bijwerkingen. Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes,
Helga

Login of registreer om te reageren
17-06-2006 om 00:21 uur

Ben erg benieuwd hoe de Alvesco jou bevalt, vooral omdat dat een beetje mijn laatste redmiddel zou zijn als mijn keelpijn weer terug komt. Ik ben nog steeds ziek maar heb geen keelpijn meer terwijl ik wel nog steeds puf dus bij mij gaat het tot nu toe erg goed :)

Login of registreer om te reageren