werken als verpleegkundige

18-09-2012 om 23:30 uur

hallo allemaal,

sinds augustus dit jaar heb ik van de huisarts te horen gekregen dat ik astma heb.

in het jaar 2012 heb ik helaas al 3 keer een longontsteking gehad en blijf maar hoesten. soms tot braken toe.
ook ben ik heel veel moe en erg kortademig.
daarom heb ik sinds 6 aug prednison 50 mg, seretide 2x2 pufjes en salbutamol maximaal 4 per dag.
(helaas tot nu toe zonder ruseltaat )
daarnaast heb ik een allergie voor Limonene en dat gebruik ik dus niet meer.

nu kreeg te horen van de huisarts dat ik beter ander werk kan gaan zoeken. want elke keer als een van de bewonners bij ons een longontsteking heeft heb ik het een paar weken later ook.

nu zit ik heel erg in twijfel. ik vind me werk als verpleegkundige super leuk. geniet van de clienten en zou niet weten wat anders.
wat zouden jullie doen.

Login of registreer om te reageren
19-09-2012 om 00:19 uur

Lekker kort door de bocht van je huisarts.
Je weet sinds een maand dat je astma hebt.
Zou me zeker laten doorverwijzen naar een longarts, want uit wat je schrijft lijkt het dat je astma zeker niet stabiel is.

Ik heb zelf astma en werk in de zorg (radiologie). Elke hoestende en proestende patiënt komt dus gezellig bij me langs.
Goed handen wassen en desinfecteren met handalcohol, evt een mondkapje dragen kan infecties voorkomen.
Ik laat me in ieder geval nooit in mijn gezicht hoesten.
Elk jaar haal ik wel de griepprik om de ergste influenza te voorkomen.

Misschien hebben andere forumleden ook nog suggesties voor je.

Succes in ieder geval.

Login of registreer om te reageren
19-09-2012 om 07:46 uur

hoi!
Heftig voor je zeg!ook om te horen dat je beter ander werk kunt gaan doen, alsof dat 'zomaar' even kan.
T lijkt me wel een goed idee dat een longarts meekijkt, want al anderhalve maand 50mg prednison slikken is wel veel!t lijkt mij dat er verder nog wel wat mogelijkheden in andere medicatie is zodat de pred weer wat afgebouwd kan worden,want dit is ziekenhuisdosering zeg maar..
Wens je heel veel sterkte om je astma n plekje te gaan geven in je leven en te zoeken naar mogelijkheden voor werk enzo. De HA heeft wel gelijk dat verpleegkundige zijn en astma hebben niet de meest geweldige combi is,maar misschien is er nog wel een mouw aan te passen zonder meteen te moeten stoppen/iets anders te zoeken.
Sterkte en beterschap!
Groetjes
Jorine

Login of registreer om te reageren
19-09-2012 om 11:05 uur

ik weet niet in wat voor zieknhuis jij werkt. Maar misschien is het haalbaar om op een afdeling te werken waar mensen wel zorg nodig hebben maar er bijna geen infectie's zijn.

Zelf was ik ziekenverzorgende maar door hypergevoelige reactie van mijn longen moest ik stoppen. Maar dit was na lange tijd pas.

Login of registreer om te reageren
19-09-2012 om 12:13 uur

ik werk op een woongroep voor zeer ernstig verstandelijke gehandicapten. ik ben verpleegkundige in de gehandicaptenzorg en psychiatrie.

helaas besloten vandaag weer de ziektewet in te gaan omdat ik weer een longontsteking heb.

Login of registreer om te reageren
19-09-2012 om 13:14 uur

beste tebby

Als je voldoening hebt in je werk dan zou ik dat blijven doen tot de longarts je heeft gezien.
Want die kan kijken wat voor jou de meeste ploblemen geeft.

en als het slapen op je werk niet goed gaat kun je mischien in overleg minder nachten werken
mijn schoonmoeder werkt op een woon groep gehadicapten en heeft abnu en nu werkt ze nog maar 1 nacht in de 2 maanden .

sterkte met je zoek tocht in wat wel en wat niet te doen.

groetjes anja

Login of registreer om te reageren
21-09-2012 om 11:38 uur

beterschap Tebby. Wat naar dat jij je ziek moet melden.
Is de slaap  ruimte wel goed ingericht voor jou? Wordt er wel voldoende gelucht daar. Dat kan best veel schelen. Op zich hangen er bij jou clienten net zoveel bacillen als ergens anders. Ik sluit mij aan bij Anaj wacht eerst de longarts af.

groetjes José

Login of registreer om te reageren
21-09-2012 om 11:48 uur

Ik zou als ik jou was vragen om een snelle verwijzing naar de longarts, dit lijkt niet goed te gaan met veel pred en regelmatige longontstekingen.
Beterschap

Login of registreer om te reageren
14-10-2012 om 18:14 uur

Ook ik ben verpleegkundige in het ziekenhuis bij een zeer kwetsbare patientengroep  die veel infecties doormaken. Gelukkig worden de meeste infecties niet via de lucht verspreidt maar via lichaamlijk contact met de patient of zijn uitwerpselen. Door goede handhygiene en dragen van handschoenen kun je veel ellende voorkomen. Wanneer een patient wel een infedtie heeft die via de lucht wordt verspreid kom ik er niet binnen omdat een snoetje dragen bij resulteert in een lage saturatie op deze manier kan ik tnt gewoon blijven werken. Alleen is de overdruk op de afdeling nog wel een boosdoener waar geen oplossing voor is. Zolang dit gaat , blijf iknog als pleeg eerken, anders zal ook ik iets anders moeten. Maar gelukkig zijn er een hoop andere leuke uitdagingen in ons vak mogelijk.

Sterkte met je keuze.

Groetjes Willeke

Login of registreer om te reageren
14-10-2012 om 18:28 uur

ik heb maandag over een week een gesprek met de baas over het kunnen blijven werken mogelijk kan ik alleen nog op hoog nivo werken of me meer bezig gaan houden met kantoor werk.

bij ons worden de clienten 2 maals daags gedoucht.ik werk op een oude voorziening dus maar 2 badkamers voor 18 clienten hebben.
ook hebben wij veel clienten die gewoon recht in je gezicht hoesten en die snappen niet dat ze bijvoorrbeeld hun handen moeten wassen enzo.

Login of registreer om te reageren
16-10-2012 om 08:40 uur

Hallo Teddy,

Ook ik ben verpleegkundige en ik werkte in een rust en verzorgingstehuis, waar ook enorm veel zieken zijn. Lichamelijk kan ik dit zelf niet meer aan, maar ga daar wel drie maal de week de mensen eten geven. En neem dan ook steeds voorzorgen zoals mondmasker dragen, handen goed wassen en ontsmetten.
Ik denk dat je hier al heel wat infecties kunt mee voorkomen.
Zelf heb ik een hele tijd nachten gedaan, maar merkte dat dit niet goed was voor mijn longen en ben dan naar dagwerk overgegaan. Hey steeds wisselen van mijn medictaie van dag naar nacht deed geen goed.

Voor de rest stluit ik me aan bij de andere, dat je beter eens een longarts opzoekt en daarmee overlegt wat nog haalbaar is voor je in de verpleging en op je huidig werk. en dat je de juiste medicatie krijgt om je astma stabiel te krijgen.

Want plots van werk veranderen iets heel anders gaan doen is wel heel drastis vind ik. Ik hoop dan ook dat je samen met je baas en oplossing vind tot je naar een longarts bent geweest. En dat je niet een andere job moet gaan zoeken.
Veel succes en sterkte.

Veelliefs, knuf  O+
Heidi :W

Login of registreer om te reageren