Steeds terugkerende hoest

18-09-2012 om 12:50 uur

Hallo,
Ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad en daarom dan maar eens via deze weg mijn vraag stellen.
Ik heb een dochter van 8 jaar.
Al sinds ze ongeveer een jaar was hoest zij echt heel erg veel! Het is een droge zeehondenhoest....waardoor ze snachts echt uren wakker kan liggen. Vele bezoekjes aan de huisarts, alle hoestdranken geprobeerd niets hielp. Huisarts zei dat ze een lage weerstand heeft....
Totdat onze jongste 3 jaar geleden in het ziekenhuis terecht kwam met een flinke astma aanval.
Hij kwam steeds op controle bij de kinderarts en krijgt medicatie voor zijn astma.
Daar vroegen ze naar zijn zus....heeft zij geen astma? Neee......maar....dus hele verhaal gedaan.
Toen zijn we na een longfunctietest die wel goed was gestart met flixotide 2 maal daags. Nou zeg wat een verschil! Ze hoeste daarna bijna niet meer! Een enkele keer als ze verkouden was en dan niet eens meer zo heftig dat ze ervan wakker lag. Tot vorig jaar.....toen begon de ellende weer.
Vanaf oktober 2011 heeft ze tot juli 2012 elke 4-6 weken een verkoudheid (niet ernstig) maar ze reageert hier heel heftig op met weer die zware hoestbuien. Ziekenhuis is en uit.....de kinderarts zegt dat t geen astma is want ze is niet kort en ze piept niet. Omdat ze nachten wakker ligt raakt ze dan vaak oververmoeid. Een paar keer bij zo een periode hoorde ze wel wat op de longen en hebben ze prednison gegeven....dit hielp gelukkig wel heel goed! Ze heeft van november tot juli 3 keer een prednisonkuur gehad omdat ze toen iets op haar longen hoorden. Maar ze heeft veel vaker van die periodes gehad, zoals gezegd elke 4-6 weken.
We hebben in april aangegeven dat we dit niet meer normaal vinden! Kinderarts was het wel met ons eens maar wilde de zomermaanden afwachten als ze dan weer elke 4-6 weken die buien kreeg sprak je niet meer van normale verkoudheden en ging hij verder onderzoek doen. Nou het gaat gewoon door!
Alleen als we op vakantie zijn aan zee ( in zeeland en ook in zuid frankrijk) heeft ze geen last!
Dat is nu ongeveer 4 a 5 weken geleden dus spannend!
De kinderarts wilde als de klachten aanhouden eens gaan kijken naar haar immuunsysteem.....

Komt dit u bekend voor? Kan het toch iets zijn van astma?
We hebben vaak thuis gepuft met ventolin als ze zo'n periode heeft maar dat doet niets bij haar.
Maar als ze dan in het ziekenhuis vernevelen....helpt haar dat wel......kinderarts zegt dat dit niet kan dus doen ze dat niet meer......

Ben erbij vergeten te melden dat ze getest is en dat ze hypersensitieve luchtwegen heeft....longfunctie was goed.

Graag jullie mening/advies.....ik weet dat t moeilijk is van alleen een verhaal maar maak me wel zorgen!

Alvast bedankt!

Manon

Login of registreer om te reageren
19-09-2012 om 09:38 uur

beste Manon

Dit zou zeker astma kunnen zijn. Hoesten is soms het enige verschijnsel daarvan. Het feit dat prednison haar goed helpt ondersteunt dit ook. Longfunctie kan tussen klachtenperiodes door geheel normaal zijn, dat is meestal zo bij kinderen met astma. Overgevoeligheid van de luchtwegen is ook ondersteunend voor de diagnose astma. Ik adviseer een keer een bezoek aan een kinderlongarts te brengen, eventueel longcheck programma Heideheuvel.

veel succes met de speurtocht!
dr Liesbeth van Essen

Login of registreer om te reageren
18-10-2017 om 20:32 uur

Beste Manon,

Ik bedacht me dat het misschien iets te maken zou kunnen hebben met de grondsoort waar jullie op wonen (of andere factoren die een rol spelen in leefomgeving, zoals een heel goed geïsoleerd huis). Ik had vroeger namelijk ook last van wat u beschrijft, en we konden maar niet vinden wat de oorzaak was, totdat we erachter kwamen dat ik een reactie had op kleigrond. Toen zijn we verhuisd naar een huis dat op zandgrond stond.
Het is maar een idee wat in me op kwam maar je zou het kunnen testen als het aannemelijk klinkt. Wij hebben dat destijds gedaan door simpelweg naar een huis te gaan dat op zandgrond stond en de klachten verminderden toen aanzienlijk.

Veel succes!

Login of registreer om te reageren