September 2012 - Benauwdheid door geuren

09-09-2012 om 11:55 uur

Worden jullie ook wel eens benauwd van geuren?

Hoe hebben jullie dat bespreekbaar gemaakt op werk, sport, feestjes?

Veel mensen hebben last van geuren, maar iemand met luchtwegproblemen vaak veel heviger en eerder. De een heeft last van  bak- en braadluchtjes de ander van schoonmaakmiddelen, parfums, deodoranten e.d., ook bijvoorbeeld geurkaarsen willen nogal eens een reactie geven.

Hoe gaan jullie hiermee om? Tips?

Login of registreer om te reageren
09-09-2012 om 12:45 uur

Leuk om ervaringen uit te wisselen, want ik vind dit een lastig probleem.

Lange tijd heb ik weinig last gehad van geuren, maar sinds een jaar of 5 heb ik er in toenemende mate last van.

Thuis is het geen probleem, daar wordt er rekening mee gehouden. Mijn familie, ja daar loopt het nog wel eens mis. Ik moet het blijven aangeven. Maar ze snappen het niet :X Parfum ruikt toch lekker?? Daar kun je toch geen last van hebben?? Wel dus!!

Op het werk moet ik het nog aankaarten, aangezien mijn reactie op deo steeds heftiger wordt. Van parfum heb ik op het werk geen last, er werken geen andere vrouwen.

Openbare ruimtes is echt een probleem. Gisteren op de kermis voelde het als een stoelendans. Bij het wachten bij een atractie is er altijd wel iemand met overdadig parfum of een sigaret. Daar wil ik eigenlijk niet veel van zeggen, ik zoek zelf wel een ander plekje...

Maar hoe doen jullie het als je bv. in de supermarkt achter iemand staat met veel parfum op??

groetjes Cisca

Login of registreer om te reageren
09-09-2012 om 20:26 uur
Reactie op cisca

Maar hoe doen jullie het als je bv. in de supermarkt achter iemand staat met veel parfum op??

het is zinloos om er dan wat van te zeggen, dus ik ga in de andere rij staan.

Reactie op Suus17

Ik heb dit (tegenwoordig hoeft 't bijna niet meer) vrijwel altijd eerlijk aangegeven. Gelukkig is iedereen in mijn omgeving, dus ook op mijn werk, bij vrienden, etc, heel begripvol en soms denken ze er zelfs nog eerder aan dan ikzelf!

zo werkt het bij mij ook. en wordt het per ongeluk wel vergeten geef ik het aan, en dan wordt het altijd snel opgelost!

Login of registreer om te reageren
09-09-2012 om 16:43 uur

Heb meestal niet heel veel last van geurtjes gelukkig.
Maar sommige dingen geven wel irritatie.
Zo was ik vroeger thuis de eerste die riep dat de hond 'stonk', en dan wist mijn vader dat 'ie weer gewassen moest worden.
Sigarettenrook vind ik wel vervelend, net als verflucht.

Parfum heb ik meestal geen last van, alleen van die goedkope geurtjes.
Als ik een exa heb, of ertegenaan zit, dan reageer ik wel iets heftiger.

Hoe ga ik ermee om?
Soms is het doorbijten, soms begin ik te hoesten als reactie.
En met sigarettenrook probeer ik vlug ergens anders te gaan staan of snel langs te lopen.

Login of registreer om te reageren
09-09-2012 om 17:02 uur

Bij mij wisselt het heel erg waar ik last van heb.

Parfum gaat wisselend goed, ik kan soms best zelf parfum (eau de toilette) ophebben (erg weinig en geen sterke geur) en bepaalde spuitdeodorants gaan ook goed en de meeste deorollers ook. Meestal gebruik ik dingen waar niet te veel geur aan zit en parfum (eau de toilette) alleen als ik me echt goed voel (en een feestje heb of zo). Maar heftige geuren zoals axe/vogue deo en bepaalde parfums (en dan vooral als de halve fles gebruikt is) zijn voor mij ook uit den boze. Mannenparfum  en mannendeo's vind ik persoonlijk erger dan bepaalde damesvarianten. Als ik al niet lekker in m'n vel zit is mijn reactie wel erger en kan ik veel minder verdragen.

Rook en chemische luchtjes zijn voor mij echt de grootste boosdoener, dan maak ik echt dat ik wegkom. Mijn 1e reactie is hoesten en dan ga ik vaak ook gewoon weg. Soms zoek ik een ander plekje en soms probeer ik het nog even vol te houden (in de rij bij de kassa of in de (overvolle) bus bijvoorbeeld).

Login of registreer om te reageren
09-09-2012 om 18:11 uur

Als ik een reactie krijg op geur probeer ik als het mogelijk is direct de omgeving te verlaten
dit lukt niet als je in de rij voor de kassa staat.  En anders wordt het hoesten en dan mag ik soms wel voor.

Maar ik doe tegenwoordig maar de boodschappen op de rustige tijden. Als er in de winkel eten gebakken wordt is het boodschappen pakken en betalen en wegwezen.

Met openbaar vervoer ben ik wel eens uitgestapt en de volgende tram genomen. Dan maar te laat en niet benauwd.

In mijn omgeving wordt er genoeg rekening meegehouden.

Mijn mede studenten zijn gelukkig geen gebruikers van heftige geuren. En op de school waar ik stage loop werk ik een heel groot lokaal en wordt er nauwelijks parfum etc gebruikt.

En kom ik ergens waar ik echt moet blijven en ik heb last meld ik wat het veroorzaakt.

Login of registreer om te reageren
09-09-2012 om 19:51 uur

Ik heb dit (tegenwoordig hoeft 't bijna niet meer) vrijwel altijd eerlijk aangegeven. Gelukkig is iedereen in mijn omgeving, dus ook op mijn werk, bij vrienden, etc, heel begripvol en soms denken ze er zelfs nog eerder aan dan ikzelf! Bij bijv. iets bakken met de kids op school etc, houden ze er vanzelf al rekening mee. Gelukkig gaat dit ook allemaal heel makkelijk zonder heisa, het hoeft niet aangekaart te worden maar gaat automatisch. Dat vind ik erg fijn, zo voelt het niet zo bezwaarlijk. Ook bij vrienden gaat dit zo. Ik denk omdat ik het voorheen toch wel goed aangegeven heb.

Qua luchtjes voor mezelf. Dat heb ik de laatste jaren niet meer gedragen omdat ik er last van kreeg. Ik ben een keer overgestapt naar een ander luchtje dat werd 'm ook niet. Heb 't toen maar opgegeven. Totdat ik op de revalidatie van iemand een tip kreeg. Kreeg van haar een parfum monster mee, en deze gaat goed!

Login of registreer om te reageren
09-09-2012 om 23:01 uur

soms zijn er lastige situaties, zoals bijv openbare ruimtes, winkels etc.
Maar over het algemeen kan ik het redelijk handelen. Bomen en sterk ruikende planten waarvan ik weet dat ik er op reageer probeer ik te mijden. Verflucht e.d. Ook, maar als ik het niet helemaal kan voorkomen, probeer ik zo snel mogelijk ventolin te nemen en zo snel mogelijk weer uit die omgeving te gaan. Ook ben ik heel open over mijn astma en waar ik wel op reageer. Mijn omgeving weet dit ook.
Wc verfrissers ontkom je ook niet aan,  daar probeer ik zo min mogelijk contact mee te krijgen.

Login of registreer om te reageren
19-09-2012 om 19:47 uur

Rook (van vuur of sigaretten) geeft bij mij een sterke prikkel en ik probeer rook dan ook zoveel mogelijk te vermijden maar dat lukt niet altijd. Bij bekenden zeg ik er wat van (om er in het vervolg ook profijt van te hebben), anders probeer ik zelf ergens anders te gaan zitten/staan.

Verder heb ik heel veel last van chloor wat we helaas op het werk vrij veel gebruiken. Ik kreeg er steeds meer last van en ongeveer een jaar geleden heb ik aangegeven tijdens het werkoverleg dat ik er echt heel veel last van had en of mensen willen proberen niet meer in mijn buurt met chloor te werken. Mijn teamleider heeft dat goed opgepakt en gesteld dat je zoveel mogelijk in de zuurkast ermee moet werken en het weg moet gooien als ik niet in de buurt ben of in een andere ruimte. M'n collega's hebben dit goed opgepakt, zo af en toe gaat het nog wel eens fout maar dan volgen er iig excuses. Verder is iedereen heel inventief met oplossingen, dat is echt superfijn.

Parfum, deodorant etc verdraag ik meestal wel als de geur niet heel sterk is en het in een goed geventileerde ruimte is. Mensen met veel parfum probeer ik te vermijden (bekenden hebben eigenlijk nooit veel parfum op dat ik er last van heb). M'n vriend spuit altijd deo op in een andere ruimte of bij het open raam. Nivea deodorant verdraag ik echt niet (hele fijne nevel) en die koop ik dus ook niet meer.

Login of registreer om te reageren
19-09-2012 om 20:35 uur

Ik heb ernstige inhalatie allergieën. Ik verdraag niks van geurtjes, het is om het even wat. Ik krijg overal reactie op. Daarom kan ik ook bijna nergens komen. Begrip krijg ik nauwelijks, laat staan medewerking. Vraag ik om parfum weg te laten, hebben ze wel haarlak of haargel in. Het is nooit geurvrij. En ik ben het vragen eerlijk gezegd beu! Zeker als men hardleers is...

Login of registreer om te reageren
20-09-2012 om 09:53 uur

Even advocaat van de duivel spelen.. :s)

Ik denk dat mensen het serieus niet doorhebben dat ze zoveel last veroorzaken.
Kijk roken is bekend, maar dat ook geurtjes als deo en haarlak last kunnen geven?

Ik bedoel, begrijp me niet verkeerd, ik kan er zelf steeds minder goed tegen.
Zo'n hele sterke parfum geur, nee daar hou ik niet meer van.
Ook reageer ik op die spray's in het toilet.

Maar ik denk dat mensen het echt serieus niet weten.

Login of registreer om te reageren