Gezocht: longpatiënten die ‘goedkopere’ medicijnen meekrijgen

28-08-2012 om 11:21 uur Gesloten

Het Astma Fonds is met spoed op zoek naar longpatiënten die bij de apotheek niet het inhalatiemedicijn hebben meegekregen dat hun arts heeft voorgeschreven, maar een ander, merkloos of ‘goedkoper’ medicijn. Dit gebeurt soms vanwege het zogenaamde ‘’voorkeursbeleid” van zorgverzekeraars, waardoor merkmedicijnen niet altijd meer vergoed worden.

Binnenkort wordt waarschijnlijk een televisie-uitzending gemaakt over voorkeursbeleid door zorgverzekeraars. Graag wil het Astma Fonds daar laten zien welke gevolgen dit voorkeursbeleid voor longpatiënten heeft.

Heeft u hiermee onlangs nog te maken gehad? En heeft u daardoor gezondheidsklachten gekregen, zoals benauwdheid, of een astma-aanval, of zelfs een ziekenhuisopname? Dan horen wij uw verhaal graag, en stellen het ook op prijs als u eventueel zou willen meewerken aan dit programma.

Mail dan uw ervaring (met de naam van het medicijn dat uw arts u voorschreef en van het ‘goedkope’’ medicijn dat de apotheek u meegaf, de gevolgen voor u persoonlijk), mailadres, postadres, telefoonnummer, leeftijd en zorgverzekeraar naar: Xana.van.jaarsveld@astmafonds.nl.

Alvast hartelijk dank voor uw medewerking!

NB het Astma Fonds heeft geen invloed op de inhoud van de uitzending, en op het doorgaan van de uitzending. Onze rol bestaat alleen in het doorgeven van ervaringen van longpatiënten met voorkeursbeleid van zorgverzekeraars.

De reacties zijn gesloten.
13-09-2012 om 22:47 uur

Hoi Xana, Onze apotheek geeft steeds andere verpakkingen met wel de zelfde stofnaam, maar de medicijnen  komen  steeds uit een ander land, moet je dit accepteren ? Heb vaak het gevoel dat het minder werkt !
Het gaat om inhalatie medicatie en een neusspray.
Groet, MAA

15-09-2012 om 17:31 uur

ik krijg alvesco via 'parallelimport' en merk geen verschil.

15-09-2012 om 22:27 uur

Ik krijg regelmatig augmentin kuurtjes onder de merknaam van de apotheek zelf...

15-09-2012 om 22:31 uur

Bij mij wordt de Atimos een enkele keer vervangen door Foradil. Daarnaast heb ik sinds een paar maanden een merkloze vervanger voor Aerius. Ook krijg ik regelmatig Alvesco met een Grieks etiket.

16-09-2012 om 15:46 uur

Bij onze apotheek worden medicijnen ook regelmatig aangepast (met name vanuit ander land), maar ik merk er niets aan. Maar gelukkig blijven de meds zelf dus ook 't zelfde. Vind 't wel slecht als bepaalde medicijnen echt anders worden, bijv. de stofnaam ipv je vertrouwde merk, of erger nog... een vervangend medicijn wat 't zelfde effect zou moeten hebben.

16-09-2012 om 17:48 uur

Hier worden de medicijnen ook steeds vervangen.
Heb nu een andere (goedkopere buitenlandse soort) van de Qvar en heb steeds mijn mond van binnen helemaal kapot erg vervelend dus

04-12-2012 om 23:17 uur

mijn zoon en ik krijgen nu salbutamol ipv ventolin, die smaakt/ruikt erg naar alcohol oid en word ik bij het inhaleren eerst zelfs benauwder van  :?

ik kreeg eerst ook altijd zyrtec tegen hooikoorts en tegenwoordig wisselen ze xysal en een ander merk met elkaar af, maar daar moet ik de dubbele dosis van gebruiken voor hetzelfde effect..

05-12-2012 om 02:49 uur

Mirjam, Kan Long Fonds zich er voor inzetten dat ongebruikte medicijnen met geldige houdbaarheids datum, ingeleverd en hergebruikt kan worden? Nu wordt het weg gegooid.
En het is erg zonde om ongebruikte medicijnen, waarvan soms nog niet eens de verpakking open is, weg te doen. Dat zou nog eens geld besparing zijn.

alvast bedankt,

groetjes bioloogje

05-12-2012 om 09:41 uur
Reactie op bioloogje

Mirjam, Kan Long Fonds zich er voor inzetten dat ongebruikte medicijnen met geldige houdbaarheids datum, ingeleverd en hergebruikt kan worden? Nu wordt het weg gegooid.
En het is erg zonde om ongebruikte medicijnen, waarvan soms nog niet eens de verpakking open is, weg te doen. Dat zou nog eens geld besparing zijn.

alvast bedankt,

groetjes bioloogje

Laten we allemaal beginnen met het zorgvuldig omgaan met bestellingen die we doen bij de apotheek en altijd maar max 3 stuks op voorraad te hebben, en bij een nieuw medicijn er maar 1 af te nemen, of 1 doosje.

Ik heb het idee dat een apotheek soms maar zoveel mogelijk wil leveren, vroeger kreeg je maar voor 3 maanden mee, maar tegenwoordig krijg ik bijna alles wat ik inlever, ik moet zelf zeggen dat ik bijvoorbeeld maar 10 dozen van iets wil.

05-12-2012 om 09:37 uur

Dat zal uit veiligheidsoogpunt nooit gebeuren, maar je zou hier een medicijnenbank voor kunnen maken of een ruil topic.