Longfunctieverhoging als criterium

05-09-2005 om 18:40 uur

Hoi,

Mijn zusje is vandaag naar de huisarts geweest voor een longfunctietest. Ze bleek een te lage longinhoud te hebben en moest iets inhaleren. Daarna moest ze nog eens blazen en blies ze maar 1% meer. Daarom werd gedacht dat ze geen astma zou hebben, omdat je dan minstens 9% extra moet blazen. Ze moet nu 4 maal daags 1 puf Brycanil en dan over 2 weken weer longfunctietest om te kijken of het dan wel verbeterd is. Heeft iemand dit ook meegemaakt?

Groetjes

hilde

Login of registreer om te reageren
05-09-2005 om 19:54 uur

In de belgische ziekenhuizen doen ze het als volgt ze doen longfunctietesten en is deze de gemiddelde waarde dan kijken ze niet verder maar gaan ze over tot het doen van een provocatietest.

Zo zijn ze er bij mij achtergekomen eerst longfuctietest en daarna provocatietest : is er bij een provocatietest een verschil van 20% dan normaal dan is de diagnose astma

als uw longfuntietest onder het gemiddelde ligt geven ze u een snelwerkende luchtwegverwijder dan dient het verschil 10% te zijn.

Login of registreer om te reageren
06-09-2005 om 08:17 uur

Wat houdt zo'n provocatietest in dan? En volgens mij was de longfunctie beneden het gemiddelde, maar met een snelwerkende luchtwegverwijderaar was er maar een verschil van 1%. Zijn er nog meer criteria voor astma?

Bedankt,

Groetjes

Hilde

Login of registreer om te reageren
06-09-2005 om 11:39 uur

een provocatie test houdt in dat ze u een prikkellende stof ( histamine ) laten inademen eerst in een lage concentratie daarna terug uw piekstroomwaarde bepalen , weer een iets grotere concentratie van die prikkelende stof ( meestal het dubbele van de vorige)
weer piekstroomwaarde bepalen , dit verhogen van de dosis doen ze een keer of 6 als uw piekstroomwaarde dan 20 % of meer gedaalt is dan is dit een positief resusltaat ( astma dus)

Login of registreer om te reageren
06-09-2005 om 16:58 uur
Reactie op tyfoon

een provocatie test houdt in dat ze u een prikkellende stof ( histamine ) laten inademen eerst in een lage concentratie daarna terug uw piekstroomwaarde bepalen , weer een iets grotere concentratie van die prikkelende stof ( meestal het dubbele van de vorige)
weer piekstroomwaarde bepalen , dit verhogen van de dosis doen ze een keer of 6 als uw piekstroomwaarde dan 20 % of meer gedaalt is dan is dit een positief resusltaat ( astma dus)

Dat lijkt mij echt geen fijne test. Eigenlijk maken ze je dus benauwd.. :? Voel je je ook benauwd tijdens zo'n provocatietest???

Login of registreer om te reageren
06-09-2005 om 17:07 uur
Reactie op Esno

Dat lijkt mij echt geen fijne test. Eigenlijk maken ze je dus benauwd.. :? Voel je je ook benauwd tijdens zo'n provocatietest???

Dat klopt, als jij daar op reageert dan krijg je het inderdaad benauwd. Als je echter té benauwd wordt krijg je een luchtwegverwijder toegediend.
Die krijg je overigens zowieso aan het eind van het onderzoek.

Login of registreer om te reageren
07-09-2005 om 09:48 uur

Wat is histamine dan precies voor stof? Ik weet wel dat je antihistaminica krijgt als je hooikoorts hebt, maar hoe dat samenhangt met astma snap ik niet helemaal.

Login of registreer om te reageren
07-09-2005 om 11:55 uur

Een allergische reactie zorgt dat slijmvliezen (met name van neus en ogen) opzwellen en dat het lichaam antistoffen (immunoglobuline IgE) gaat maken die histamine afscheiden. Histamine veroorzaakt de klachten. Deze klachten zijn een loopneus, dichte neus, niezen. De ogen kunnen rood worden en gaan jeuken. Je kunt jeuk in de keel of keelpijn krijgen, en uiteindelijk benauwd worden en gaan piepen. Een piepende ademhaling bij allergie kan duiden op astmatische aanvallen.

Login of registreer om te reageren
07-09-2005 om 18:29 uur

Die provocatietest werkt dan toch alleen bij allergische astma? Want ik heb niet-allergische astma, met normale IgE maar wel veel klachten door hyperreactiviteit. Dit valt niet uit een test te halen.
Over anderhalve week krijgt ze te horen of ze astma heeft.
Ik heb zelf trouwens bij het blazen volgens mijn huisarts een typische astmacurve,misschien dat ze daar dan ook wat aan kunnen zien.

Login of registreer om te reageren
07-09-2005 om 23:54 uur

Als ik het goed heb begrepen is ieder mens "allergisch" voor histamine. Althans, dat stofje zorgt voor allergische reactie. Als ze dat direct toedienen zou je dus wel reactie verwachten? Als je allergisch bent, reageert je lichaam op allergenen doordat het afweersysteem zelf dan die histamine afscheidt en je ook allergische klachten krijgt. Bij een krasjes-allergietest wordt histamine gebruikt om de reactie op andere stofjes die ze in je arm prikken mee te vergelijken.
Hilde, Als ik jou goed begrijp, ben je niet allergisch maar reageer je op dingen als rook, mist, kou, chemische luchtjes,... ? Mja dat zou ook wel te testen moeten zijn lijkt mij, maar ik weet niet of ze dat ook doen in de praktijk. Is misschien moeilijker aan te tonen of moeilijker om in testsituatie te creëren?

Weet je trouwens meer over die astmacurve? Ik zou zelf wel eens uitgebreid uitleg willen krijgen over die grafieken die ik altijd "uit dat apparaat blaas" bij een longfunctietest. Het enige wat ik weet is dat de laatste keer de 2 grafieken (2 pogingen) precies over elkaar liepen en de verpleegster me vertelde dat dat een goed teken was. Dan had je 2x het optimale resultaat geblazen ofzo. Het viel me wel op dat ik het naderhand niet benauwd had of niet echt moe was na die test, dus het zal inderdaad wel een erg goede geweest zijn  *O* Zou nog leuker zijn als ik ook wist hoe goed (in getallen uitgedrukt ofzo) dat goed voor mij was.  ::) Dan heb ik tenminste een streefpunt.
Als kind kreeg ik trouwens allerlei verschillende blaastesten (meerdere apparaten) en weet nog dat ik dat toen behoorlijk indrukwekkend vond, maar natuurlijk nu geen idee wat dat allemaal voor iets was.

Login of registreer om te reageren
08-09-2005 om 10:59 uur

Hoi Grietje,

Ik heb al een aantal bloedtesten gehad om te kijken of ik allergisch was. Ik ben niet allergisch maar wel hyperreactief, ik reageer 10 x zo snel en 10 x zo heftig op prikkels als rook, parfum, uitlaatgassen en dergelijke als een normaal persoon. Een allergietest met provocatie of van die krasjes heeft volgens mijn huisarts geen zin omdat allergie en hyperreactiviteit elkaar uitsluiten. Als ik hem tenminste goed begrepen heb.

Die curve zal ook afhankelijk zijn van de  gebruikte apparatuur denk ik. Bij mijn huisarts kan ik op een scherm zien wat ik geblazen heb. Er zijn dan van die puntjes waarlangs de curve eigenlijk zou moeten lopen. Ik blaas iedere keer wel volgens het patroon maar dan ver er onder. Ik weet niet of het zo duidelijk is, via de pc is het lastig uit te leggen. Ik krijg ook te horen hoeveel procent ik geblazen heb en hoeveel procent ik de vorige keer geblazen heb. Zo weet ik precies of het beter of slechter gaat.

Groetjes
Hilde

Login of registreer om te reageren