Augustus 2012 - Zwemmen en chloor

01-08-2012 om 19:42 uur

Zwemmen en chloor

Zwemmen is goed voor mensen met luchtwegklachten; het is goed voor alle spieren en men leert de ademhaling beter te beheersen.

Een aantal mensen krijgen het echter benauwd in een zwembad of in een zwemparadijs, meestal als gevolg van het chloor.

In alle openbare zwembaden van Nederland is chloor echter wettelijk verplicht! De huidige maximale normen voor chloor in de zwembadwet  (WHVBZ) geven afdoende garantie dat er "chloorarm" wordt gewerkt. Dat betekent helaas niet dat er dús geen "chloorlucht" ontstaan kan. Het vaststellen of een zwembad geen last heeft van "chloorlucht" is ingewikkeld. Bovendien kan het na controle een dag later wel optreden, bijvoorbeeld ten gevolge van drukte.

Advies:

Ga zwemmen wanneer er zo min mogelijk mensen in het water zijn.

Probeer extreme temperatuurverschillen te voorkomen.

Neem desgewenst eerst een luchtwegverwijder alvorens te gaan zwemmen.

Ga jij vaak zwemmen? En heb je last van de chloorlucht? Zo ja, hoe ga jij hier mee om? Heb jij nog andere adviezen? Deel het met ons!

Login of registreer om te reageren
05-08-2012 om 22:12 uur

Ik kan erg slecht tegen chloor. Maar in een (bijna) chloorvrij bad kan ik wel zwemmen. Ik neem van tevoren wel extra ventolin en erna voel ik toch nog wel wat dus ook ventolin maar dan gaat 't wel
goed. :Y

Login of registreer om te reageren
05-08-2012 om 22:36 uur

ik zwem nooit meer, de chloor is niet zo gezond. Ook het naar buiten stappen in vaak koudere lucht geeft bij mij problemen, en dan met nog wat natte haren fietsen in de winter is ook niet wijs....
Dus ik zwem bijna nooit

Login of registreer om te reageren
06-08-2012 om 20:35 uur

Ik moet zeggen dat ik al heel lang niet meer in een binnenzwembad geweest ben sinds het de laatste tijd erg slecht gaat met chloor. Buitenbaden op vakantie gaan nog wel goed (dan heb je toch meer ventilatie blijkbaar) en verder zwem ik erg graag in zee, ook nog goed voor m'n huidje :)

Login of registreer om te reageren
06-08-2012 om 22:25 uur

Zwembaden met relatief weinig chloor of die veel worden schoongemaakt, en daardoor minder de chloor lucht; gaan goed bij mij.

Baden met veel chloor buiten en binnen, daar krijg ik het benauwd van...

Login of registreer om te reageren
07-08-2012 om 15:55 uur

Ze hebben hier het zwembad in de buurt (stonk altijd vreselijk naar chloor, oud, koud en vies (en stéénkoud water!)) tegen de vlakte gegooid en er een compleet nieuw bad naast gezet (inclusief nieuwe sporthallen, fitnessmogelijkheden e.d. in aanbouw), waar ze (bijna) geen chloor gebruiken *O*

Echt een enorme vooruitgang, het bad is 100x mooier en beter, betere openingstijden en ook nog eens bijna geen chloor. Ik ga er nu zo nu en dan wel eens heen, als het warm weer is of als ik zin heb om te zwemmen. Dat gaat goed, dus ik ben blij dat ik weer eens kan zwemmen. Dan gaat het goed. Moet in de winter wel zorgen dat ik goed opgedroogd ben en me goed ingepakt heb ;) En even in de hal wachten of zo voordat ik naar buiten/het zwembad ga.

Op vakantie heb ik ook wel gezwommen, gelukkig had het zwembad daar ook de maatregel dat ze zo min mogelijk chloor gebruikten en met een puf voor de tijd ging het daar ook prima :Y

Login of registreer om te reageren
07-08-2012 om 20:28 uur

Gelukkig heb ik er geen last van
Werk voor 25 uur in een zwembad *O*

Login of registreer om te reageren
07-08-2012 om 20:55 uur

Ik heb in het verleden geregeld gezwommen, vaak op uren dat er niet zoveel mensen waren. De ene keer had ik meer last van de chloor lucht dan de ander keer het was maar net hoe de toestand van mijn longen was. Nu zwem ik niet meer, ik mag niet meer van de kno arts.

Login of registreer om te reageren
08-08-2012 om 01:28 uur

Ik zwem eigenlijk het liefste in een zwembad.
Gelukkig zijn het hier allemaal buitenbaden, maar ook van een binnenbad heb ik meestal weinig last.
In zee zwem ik meestal niet heel fanatiek, maar is het meer relaxen...

Login of registreer om te reageren
15-08-2012 om 20:43 uur

Ik hou ontzettend van zwemmen maar  heb altijd last van chloor zo erg dat ik dan daarna alleen nog maar op me bed liggen. Er is tot nu toe een buitenbad waar zo weinig chloor gebruikt word waar ik kan zwemmen zonder ziek te worden. met een duikbril neus klem en ventolin en een tablet singulair gaat dat goed.  :Y en de zee is heerlijk alleen jammer dat ik geen bad heb voor de winter zijn er mensen met sugesties voor binnen baden?

Login of registreer om te reageren
16-08-2012 om 21:45 uur

Ik kon in oegstgeest goed zwemmen ben er nu al een poos niet geweest. Daar kon ik zonder extra medicijnen goed zwemmen.
Maar ik zwem nu graag in de zee mits er geen zichtbare grote kwallen zijn. :Y In hillegom is een buitenbad waar ik vroeger kwam maar sinds mijn astma is verergerd ben ik daar niet meer geweest.
succes met zoeken van een zwembad.

Login of registreer om te reageren