herkenning neerslachtigheid door corticosteroiden --> Nedocromil / Tilade?

25-05-2006 om 08:56 uur

Hallo beste mensen,

Ik zit alweer een tijdje te sukkelen met mijn medicatie.  Ik gebruikte eerst symbicort, maar daar kreeg ik enorm veel bijwerkingen van. Daarna ben ik overgestapt op pulmicort en salbutamol. De salbutamol werkt wel, maar eigenlijk te kort. Maar het grootste probleem is pulmicort. Ik vroeg me af of een van jullie dit herkent als een bijwerking van corticosteroiden:

Ik heb namelijk het gevoel dat ik door de corticosteroiden steeds neerslachtiger word. Het gekke is dat ik mezelf soms heel vrolijk voel voor mijn medicatie en een paar uur na mijn medicatie daalt er een soort somberheid/ wazigheid op me neer...  :?

Het duurde een tijdje voor ik erachter was (het sluipt er in) dat dit best iets met mijn medicatie te maken kon hebben! Ik besefte me dat dit was begonnen sinds ik dagelijks corticosteroiden moet inhaleren. En inderdaad; in de bijsluiter stond dat depressie een bijwerking kan zijn van corticosteroiden. Heeft iemand van jullie dezelfde ervaring?

Nu ben ik dus gaan bekijken welke medicatie ik dan kan nemen. Ik kwam dus op Nedocromil / Tilade. Ik kon hier op dit forum niets over vinden. Ik ben toch erg benieuwd of iemand hier ervaringen met deze medicatie heeft?

Groeten Marianne

Login of registreer om te reageren
25-05-2006 om 09:59 uur

Hoi Marianne, ik heb insp.astma en heb een Burn Out gehad en Candida en was daardoor ook depressief.
Heb medicatie geslikt(anti-dep.) en voelde me psych. best redelijk weer en gestopt met medicatie.
Ik had nog wel veel luchtwegklachten en voelde me moe. Ik heb toen seretide gekregen en er kwam geen verbetering, eerder werd het slechter. Ik kreeg last van depressieve gevoelens en mij keel irriteerde en ik voelde me misselijk. Omdat ik uit ervaring weet dat bij depressie het hormoon cortisol teveel aanwezig is en je problemen gaat geven omdat het de afweer van het lichaam ondermijnt is dat dus een aardige boosdoener. Bij corticosteroïden zit het zo: dit kun je al zien aan de naam, dat het het een afgeleide van cortisol is. Dus het is niet vreemd dat je depr. gevoelns hebt en bovendien kan je je helemaal niet lekker voeln omdat het ook je afweer kan ondermijnen, afhankelijk natuurlijk van je algehele conditie. Ik heb al wel meer hierover geschreven in reactie op het gebruik van seretide e.d.
Ik ben met seretide gestopt en heb singulair gebruikt en foradil. Ik had echter teveel bijwerkingen waarvan ik nu denk dat die eigenlijk alleen maar door de foradil kwamen, maar ik gebruik nu alleen maar Lomudal voor de sport. Ik wil het zo vol houden om geen cortic. te gebruiken, ik kan er in ieder geval niet tegen en meerdere mensen op dit forum ook niet.
Liefs, bert.

Login of registreer om te reageren
26-05-2006 om 10:36 uur

Hoi bert,

dankjewel voor je snelle reactie! Er wordt me nu een hoop duidelijk. Ik hoop dat ik de longarts kan overtuigen van het effect van corticoisteroiden om mijn gemoedstoestand én dat mijn longen sterk genoeg zijn om zonder te kunnen. Mijn vermoeden wordt door jouw verhaal bevestigd en dat kan ik zeker gebruiken!

Groeten Marianne
P.S> hoe zit dat met candida?

Login of registreer om te reageren
26-05-2006 om 11:31 uur

Hoi Marianne, Candida is een darmschimmel die iedereen in zijn darmen heeft. Hij zorgt er voor dat je lichaam gaat ontbinden als je de laatste adem uitblaast. Bovendien kan hij bij zwakke lichaamsweerstand je het behoorlijk lastig maken d.m.v. erg moe zijn, vaak verkouden, migraine, Burn Out en ook astma.
Deze schimmel leeft van suiker dus als je een soetekauw bent zoals ik was dan kan hij zich aardig vermeerderen. Ik deed veel aan hardlopen, was hardlooptrainer en gaf voetbaltraining en zat bij een voetbalvereniging in de Technische Commissie. Dat was natuurlijk allemaal veel te veel voor mijn kleine lichaampje en daarddor werd de afweer steeds zwakker met alle gevolgen van dien. Ik kreeg een Burn Out, maar toen ik redelijk weer hersteld was bleven er toch nog wat onduidelijke probleempjes: de darmen en umijn longen. Vele onderzoeken gehad maar niets kunnen vinden. Wel vis een S.M.A. die vernderstelde van insp.astma. Echter mijn toenmalige h.a. zei dat dit niet kon. Zo jaren doorgesukkeld en niet echt weer leeker in mijn vel en aan sport. Na een verbouwing van mijn huis knapte ik toch weer af.Toen gaan surfen en op internet iets over Candida gevonden. Huidige h.a. zei dat dit niet kon en dacht dat ik het tussen de oren had. Zat het inmiddels ook wel maar ik voelde gewoon dat ik Candida had.Volgens de geleerden kan dit alleeen bij aids en kankerpersonen voorkomen die een verzwakte afweer hebben. Ik heb de ontlasting laten onderzoeken door een gerenomeerd bureau en inderdaad bleek ik nde ergste besmetting te hebben. Toen toch de h.a. overtuigd en medicijnen gehad en een suikerloosdieet waar je echt gek van werd.(12 kg afgevallen van de 72 kg.). Na die tijd toich depri. gebleven en in het najaar het hardlopen weer opgepakt maar met slijmklachten en benauwdheid. Weer overlegd met de h.a. die foradil voorschreef. In het voorjaar nog niet veel beter en toen seretide gehad, echter met de klachten die ik al omschreef.Nu voorzichtig met fitness en weer rustig hardlopen met voor de tijd Lomudal innemen. Gaat nu aardig goed. Wel soms last van lichte hooikoortsklachten.
Nog even over cortisol, het hormoon dat van invloed is bij depressie. Corticosteroid is een afgeleide daar van en bij mij ging mijn weerstand door dit middel weer omlaag. Sommige vrouwen kregen zelfs last met hun maaandelijkse periode zoals je misschien wel gelezen hebt. Ik weet in ieder geval dat ik me nu weer veel beter voel en seretide of iets dergelijks niet meer inneeem. Evt. nog wel singulair maar voorlopig red ik me wel en in het najaar ga ik misschien de zaal wel weer in en minder hardlopen buiten.
Liefs, Bert.
P.S. zoek maar ens wat op over cortisol.

Login of registreer om te reageren
30-05-2006 om 09:38 uur

Hoi Bert ,

Wat een verhaal zeg! Dat is vast geen fijne tijd voor je geweest. Ik herken er wel een hoop van. Wat ik heb geleerd door het gesukkel van mezelf het afgelopen jaar is één ding: luisteren naar je eigen gevoel! Vaak weet je zelf wat het beste voor je is, ongeacht wat iedereen tegen je zegt!

Ik ben trouwens al een week gestopt met de corticosteroiden (om het zelf maar eens uit te testen) en het is echt waar: de mist in mijn hoofd begint weg te trekken... Blijkbaar ben ik gewoon heel erg gevoelig voor hormonen. Achteraf ook niet raar, want met een prednisonkuur ga ik heel erg door het lint (continu huilen, enorm depressief en angstig), dat wil ik nooit meer, ik herkende mezelf echt niet meer! Het gaat nu eigenlijk erg goed de afgelopen week met mijn humeur! Met mijn longen minder, maar dat is te danken aan een megaverkoudheid die plots op kwam zetten... holtes ontstoken en neus dicht en nu beginnen mijn  longen weer langzaam aan te irriteren. Dus ook een effect van het stoppen met de corticosteroiden.... Volgens mij is mijn weerstand inderdaad nihil.

Ik moet nu morgen terug naar de huisarts (de longarts vond dat ik maar weer naar de huisarts moest omdat die mij vorige maand een prednisolonkuur had voorgeschreven... die ik vervolgens niet heb genomen omdat dat de vorige keer zo fout ging, dus nu mag ik het gaan uitvechten met mijn huisarts  :N). Ik ga nu dus vragen om Lomudal. Wie weet helpt het!

Trouwens: ik heb gelezen dat er mensen zijn die jaren dachten dat ze astma hadden en behandeld werden met veel medicatie die niet hielp --> die bleken achteraf last te hebben van een te langzaam werkende schildklier waarvan de waardes niet extreem afweken. Jouw verhaal komt wel redelijk overeen met die verhalen.

Groeten marianne

Login of registreer om te reageren
30-05-2006 om 19:51 uur

Ik ben ook erg gevoelig voor hormonen. Dus bij mij raakt ook e.e.a. van slag. Een te langzame schildklier, dan moet je toch wat meer lichaamsgewicht hebben?(dikke mesen) Ik weeg 70 bij 174m. In ieder geval fijn dat het wat beter gaat met je depri.gevoelens.
Nu nog je luchtwegen.
Liefs, Bert.

Login of registreer om te reageren
31-05-2006 om 10:19 uur

Hoi Bert
Ik heb de huisarts kunnen overtuigen en mag nu lomudal proberen.  ^O^
Ik ben benieuwd of het werkt! Wie weet trekt de rest van mijn vage klachten ook weg... Trouwens; één symptoom bij een te langzame schildklier is overgewicht maar net als bij astma is dat bij iedereen anders welke symptomen tot uiting komen. Het hoeft dus niet! Bij mij is daar namelijk weken aan gedacht door de huisarts en internist (wel honderd keer bloed geprikt) en ik weeg 50 kilo bij 1.68, net zo mager als jij dus  ;) Ik viel namelijk teveel af en moet heeeeeel veel eten om op gewicht te blijven.
Groeten Marianne

Login of registreer om te reageren
31-05-2006 om 16:32 uur

Nou ik heb het bloed e.d. wel regelmatig laten onderzoeken ook op hormoonverhoudingen, maar niets onregelmatigs gevonden. Ik hoef ook niet veel te eten, blijf aardig op gewicht en moet zo af en toe juist oletten dat ik niet aan kom. Je verhaal is duidelijk en ik houd het in de gaten maar wie weet is het inderdaad net zo als met astma dat je zoveel kenmerken hebt en dat men het niet altijd makkelijk kan vinden. Voorlopig kan ik met Lomudal en mijn fitness het lopen weer aardig oppakken en heb binnen een week nu al 3 keer gelopen: 1 maal 2 x 5 en 1 maal 3 x 4 en vandaag 1 x 10. Het gaat goed mede omdat ik mijn ademhaling ook onder controle kan houden: 2 tellen in en 4 uit, net of je op een trompet blaast. Tevens helpt de hartslagmeter me ook.
Fijn trouwens dat je Lomudal hebt gekregen, evt. zou je singulair ook nog kunnen overwegen als Lomudal niet werkt.Kijk maar op dat topic.

Veel liefs, Bert.

Login of registreer om te reageren
31-05-2006 om 19:09 uur

Hoi Bert

Klinkt allemaal alsof het de goede kant op gaat met jouw gezondheid! Ik wil ook zo enorm graag weer beginnen met conditiesport (ben nu alleen 2  keer per week mijn spieren aan het trainen). Ik sportte voorheen namelijk ook 3 keer in de week  (voetbal, spinnen, fitness). Sporten maakt mijn hoofd leeg en werkt enorm ontspannend! En is goed voor mijn humeur  :P

Met mij gaat het gelukkig ook de goede kant op (voel de mist nog steeds wegtrekken uit mijn hoofd), als we elkaar zo eens helpen op dit forum komen we er wel  ;) 

Groeten Marianne

Login of registreer om te reageren
31-05-2006 om 21:26 uur

Hoi,

Ook ik herken hier een heleboel!!! Was net enkele dagen gestopt met mijn allergiepillen: estivan. heb al zyrtec, xyzall, aerius,...gehad, van allemaal word ik even moe!
Wist eigenlijk niet dat het om hormonen ging bij die puffers!! Ik noem mezelf al zolang ik kan herinneren een hormonengeval....
ben nu pas geopereerd van endometriose: gezwel in darm, ook een gynaecologisch probleem dus ik dacht dat ik me na de operatie veel beter ging voelen. Ziek van de endo ben ik niet meer maar MOE en futloos, iets van de woonkamer naar de keuken brengen lijkt al een berg waar ik niet over kan.
Ik neem foradil en estivan. Kan je me het verschil uitleggen met die lomudal aub of kan ik dat elders vinden?
Ik heb allergisch astma en moet estivan nemen om huisstofallergie te blokkeren. Die singulair, is die minder slaapverwekkend?

Alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
31-05-2006 om 21:40 uur

Hoi,

ben laatst met één puffer mogen stoppen en ging net ff de bijsluiter lezen, heb zo door elkaar gehaald, ben met foradil mogen stoppen maar het is beclophar die ik nog wel puf. Zit daar ook cortisol in? Zal ook eens ff gaan lezen. Heb ondertussen gezien dat er over singulair ook een topic is.

Toch al bedankt!

Login of registreer om te reageren