Vernauwing luchtpijp

23-06-2012 om 19:53 uur

Even, een vraag? Ik heb een vernauwing in de binnenkant van mijn luchtpijp, dit is gebleken door een bronchoscopie. Zijn er meer mensen die hier last van hebben en wat zijn de klachten?
Ik krijg steeds meer last van benauwdheid.

Groetjes Wilmy

Login of registreer om te reageren
08-05-2013 om 15:31 uur

Hoi Wilmy,

Ik heb ook vernauwing in de luchtpijp en bij mij hadden ze dat gezien in 2010 ook met een bronchoscopie.
En ik heb in feb dit jaar2013 weer een bronchosopie gehad omdat de klachten toe namen en de luchtpijp zit nu voor 50 procent dicht en ook drukt de vernauwing nu tegen de stembanden aan en daar door doet mijn stem raar kraakt en soms bijna helemaal geen stem en ook kan ik sommige dingen niet meer eten zoals patat of wat heel erg kruimelig is en dit komt omdat de vernauwing tegen de stembanden drukt sluit het luchtpijp klepje niet altijd goed en ik verslik me dan heel makkelijk en gelukkig kan ik goed hoesten , ik hoest het dan ook uit de luchtpijp als het er in komt.
Maar sommige dingen eten is heel vermoeiend en veel hoesten.
Over jou vraag over de benauwdheid zeker bij inspanning ja,  dat heb ik ook. ;(
Als ik niet te hard loop en rustig aan doe gaat het goed maar boodschappen doen en andere dingen waar je bij in moet spannen dat gaat echt niet goed.
Probeer nu bij de fysio om mijn conditie op te bouwen maar tot nu toe gaat het niet.
Vind het heel fijn om te lezen dat ik jou oproep vond op longfonds want verder kon ik nog niks vinden op longfonds hierover.
Heb jij ook medicijnen en weet jou longarts of de vernauwing toe kan nemen?
De mijne zegt eerlijk dat hij het niet weet. ;(

Groetjes Selvira

Login of registreer om te reageren
08-05-2013 om 15:48 uur

Na de bronchoscopie bij mijn zoon wist de longarts te melden dat hij een afwijkende vorm van zijn luchtpijp had. Ik schrok en vroeg of dat consequenties had?
Nou in principe niet, maar wel als er slijm opgehoest moet worden, was haar antwoord. Het komt best vaker voor, maar mensen weten dit pas wanneer er een scopie wordt gedaan.
Bij hem klapt de luchtpijp dicht, tijdens het hoesten, dat klinkt voor een buitenstaander erg benauwd.
Aan hem is toen de HUFF techniek geleerd. Hij heeft er lang niet altijd zin in, maar het is veel effectiever en minder vermoeiend dan hoesten. Soms komt het slijm eruit, zonder echt te hoesten!
Ik moet wel zeggen dat deze techniek in de loop van de jaren is veranderd. Moest het eerst tamelijk hard, nu  niet meer. 

Login of registreer om te reageren
08-05-2013 om 16:21 uur

Hoi Thirza,

Bij mij klapt de luchtpijp ook dicht als ik hoest en dat is inderdaad erg benauwd en ook  HUFF techniek is mij aan geleerd en dat doe ik trouw iedere dag.
Heeft je zoon het niet benauwd als hij b.v voetbalt enzo?

groetjes,
selvira

Login of registreer om te reageren
08-05-2013 om 20:51 uur

Ik hoor hem daar nooit over, maar of het dan ook werkelijk zo is ?
Hij klaagt nooit. Het valt altijd wel mee, nee, een beetje, dat soort reacties....

Login of registreer om te reageren
09-05-2013 om 10:12 uur

Hij is nog jong misschien merkt hij het nog niet zo? :)
Bij mij kwamen de klachten pas op 44 jaar en voor die tijd had ik nergens last van.
Hoop dat hij er geen last van gaat krijgen en misschien is het bij iedereen verschillend.

Login of registreer om te reageren
10-05-2013 om 15:35 uur

Hij was 17 toen we de diagnose kregen. Maar net als een langzaam dalende LF, je went er aan geloof ik. Je went aan wat minder lucht, meer hoesten.
Zou kunnen dat je er later meer last van krijgt, ik weet het niet.
Kunnen ze er niets aan doen, voozover jij weet, operatief of zo?

Login of registreer om te reageren
11-05-2013 om 09:59 uur

Zover ik begrepen heb van mijn longarts kunnen ze er niks aan doen.
Ik heb het een paar keer gevraagd aan de longarts en of er dan geen operatie mogelijk is. :?
mijn zijn antwoord is steeds nee, helaas kunnen we niks aan de luchtpijp doen.
Als ik weer na hem toe ga , wil ik er nog keer met hem over hebben.
Want als ik me inspan heb ik het zo benauwd en verder gaat het wel.
misschien heeft je zoon gelijk dat je er aan went maar is hij er mee geboren?
Misschien is er wel een verschil omdat ik het pas op latere leeftijd heb gekregen voordat niks had zelfs geen astma.

Login of registreer om te reageren
04-02-2014 om 12:58 uur

Deze berichten zijn al heel oud, dus misschien heeft iedereen al een antwoord gehad.

Ik heb al sinds augustus 2013 diagnose van "Subglottic stenosis", een vernauwing van mijn bovenste luchtpijp.

Ik heb al vier ingrepen gehad om mijn luchtpijp weer open te krijgen. (Door een KNO arts) zij werken in de eerste instantie met  ballon dilataties, waar ze  onder narcose een ballon open maken in je luchtpijp om deze op te rekken. Ik krijg daarna corticosteroïden in mijn trachea gespoten om de zwelling te verminderen.

Er zijn Engels-talige groepen met lot genoten op facebook en Yahoo. Hier zitten de grootste aantal mensen met deze aandoening.

Op Facebook

LIving with idopathic Subglottic stenosis
Idopathic tracheal stenosis
Tracheal stenosis

Op Yahoo
Tracheal stenosis

Ook kun je de site van de ASPA  bekijken,
http://airway-stenosis-patients-association.com/what-is-as/

Mocht je nog vragen hebben, neem gerust contact op.

Met vriendelijke groeten,

Cara

Login of registreer om te reageren
17-06-2016 om 11:00 uur

Bij mij is het een slappe achterwand van de luchtpijp en daar kunnen ze niks aan doen, de luchtpijp zit 70 procent dicht[of meer?] en ik weet niet of het erger kan worden.
Heb het gevraagd aan de longarts maar hij weet het niet.
Heb net alle onderzoeken weer gehad, bloed is goed ook een inspanningstest gehad dit ging redelijk maar de zuurstof in het bloed blijft goed, op de scan was te zien dat de luchtpijp nu bijna helemaal dicht zat.
tijdens de scan lag ik op mij rug en dat is heel benauwd want op de rug liggen gaat moeilijk het lijkt dan wel dat ik stik.
Ook ben ik heel moe, en het huishouden boodschappen doen valt me heel zwaar en heb dan ook benauwd maar als ik even rust zakt het weer snel af.
En als ik een poosje praat gaat mijn stem kraken en raar klinken.
ook hoest ik veel en soms lijk ik wel een hond zo klinkt volgens de longarts klapt dan mijn luchtpijp dicht

groetjes,
Anita

Login of registreer om te reageren