'Medicijnonderzoekers houden resultaten achter'

09-06-2012 om 21:05 uur

AMSTERDAM - Negatieve resultaten van onderzoeken naar medicijnen worden vaak achtergehouden. Daardoor slikken mensen soms pillen die niet werken of zelfs meer kwaad dan goed doen.

http://media.nu.nl/m/m1fz9vjaw65j.jpg

Dat zeggen althans deskundigen tegen RTL Nieuws. Volgens hen worden miljoenen euro's aan onderzoeksgeld van donateurs en belastingbetalers verspild.

Wetenschappers zouden het eigen succes vaak boven het belang van de patiënt stellen. Ze zijn eerder geneigd positieve artikelen naar buiten te brengen dan negatieve, zegt voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Farmaceutische Geneeskunde Henk Jan Out.

Onderzoekers staan volgens hoogleraar Huub Schellekens onder grote druk om met successen te komen. "Ze kunnen vaak de verleiding niet weerstaan en gaan dan maar heel selectief publiceren wat ze gevonden hebben. Dat is de patiënt neppen", zegt hij.

Avandia

RTL Nieuws haalt als voorbeeld het diabetesmedicijn Avandia aan. Het medicijn mag vanaf 2010 niet meer in Europa verkocht worden, toen bleek dat groepen patiënten die het middel slikten risico liepen op ernstige hartklachten.

Het medicijn was toen al tien jaar voorgeschreven aan tienduizenden patiënten in Nederland. Er zouden aanwijzingen zijn dat bewust bijwerkingen zijn achtergehouden.

Bron

Login of registreer om te reageren
10-06-2012 om 10:43 uur

Dit is toch schandalig ...

Is het ook niet zo dat medicijnen veel vaker bepaalde bijwerkingen hebben dan in de bijsluiter staat vermeld? Of heb ik dan werkelijk een lot uit de loterij als ik een bijwerking heb die volgens de bijsluiter bij 0,1 tot 1 % van de gevallen voorkomt? Ik win nooit wat ...

Login of registreer om te reageren
11-06-2012 om 11:05 uur

Die farmaceutische industirie is alleen op winst uit. Er wordt ook bijna geen onderzoek gedaan naar nieuwe anti biotica omdat er te weinig winst te behalen valt. zodra het op de markt is moeten ze door de resistentie al op zoek naar iets nieuws is het argument.

Login of registreer om te reageren
11-06-2012 om 20:51 uur

Ik heb zelfs een bijwerking die maar jaarlijks bij 1 op 200000 voorkomt.
Maar het stond wel op de bijsluiter.

Ik vind dat ze zulke gevaarlijke medicatie niet mogen maken, ze moeten ze beter maken zodat ze geen erge bijwerkingen kunnen geven!

Login of registreer om te reageren
13-06-2012 om 19:11 uur

Vandaag staat in de Volksklant dat een medicijn 2 positieve onderzoeken moet hebben, voordat het op de markt mag komen. Het maakt daarbij niet uit hoeveel negatieve onderzoeken er zijn. Dit staat in een artikel over het snel voorschrijven van antidepressiva door huisartsen, terwijl het medicijn te weinig effect heeft bij mensen met een lichte/kortdurende depressie. Ook gebeuren de meeste onderzoeken naar medicijnen in opdracht van de pharmaceuticabedrijven, wat gevolgen kan hebben voor de objectiviteit van het onderzoek.

Login of registreer om te reageren
21-05-2014 om 17:44 uur

Ik kreeg medicatie voor hoge bloeddruk.

In de bijsluiter in het doosje, niet gebruiken met cholesterol verlagers .
de bijsluiter op internet niet gebruiken met simvastatine .
Ook niet gebruiken bij luchtweg aandoening.
Laat dit nu allemaal op mij van toepassing zijn ( luchtweg, cholesterol ).

Maar het ergste komt nog in de bij sluiter op internet staat.
Voorzichtigheid geboden voor schrijven aan populatie 65 jaar en ouder
vanwege te weinig gegevens betreffende dit medicijn i.v.b.m met maar 8 weken
onderzoek naar de werking van dit medicijn.
Ze zorgen dat je nog zieker wordt op deze manier ( ik ben niet boos ik ben woedend nog netjes gezegd )

Jaap.

Login of registreer om te reageren