Salem Ermelo, wat kan ik verwachten

29-04-2012 om 15:55 uur

Binnenkort moet ik starten bij Salem in Ermelo.
Het is een half jaar lang 2 dagdelen in de week, van ongeveer half 9 tot half 1.
Kan iemand mij vertellen wat je in vredesnaam al die tijd gaat doen?
Hoeveel uur sport je tijdens zo'n dag, 1 uur en de rest praten? Of meerdere sporten?
Heb echt geeeeeen idee en kan nergens info vinden.

Intake gesprek duurt helaas nog wel even.
Weet ook iemand wat je van zo'n intake kan verwachten?
Zou erg graag info willen ontvangen.

Login of registreer om te reageren
29-04-2012 om 20:56 uur

Dag Jopie.
Enkel weken terug ook doorverwezen door de longarts naar Salem na een ziekenhuisopname.
Intussen intake gehad,er word o.mgevraagd naar het verloop van de aandoening ,dit gebeurd door een longverpleegkundige.Ook medicatie en je ziekte verleden word belicht ook moet je wat vragenformulieren invullen,al met al kost het ongeveer 1.5 uur.
Op een later tijdstip moet je naar een van de fysiotherapeuten voor een looptest,dit gebeurd voor mij a.s Dinsdag.Dit is om te testen o.m het uithoudingsvermogen.
Daarna word alles besproken met het team bij welke therapie je word ingedeeld.
Het moet best pittig wezen maar de behandeling kan verschillend zijn net wat je aan kan.
Verder weet ik het ook niet maar sta ook net als u voor een uitdaging.
Ik ken mensen die er geweldig van opgeknapt zijn.
Wanner ik kan beginnen is niet bekend wel weet ik dat het erg bezet is.
Succes en een groet uit Putten

Login of registreer om te reageren
29-04-2012 om 22:20 uur

Heel erg bedankt voor je reactie.
Oke dus de intake duurt ook echt wel ff.
Jammer dat die looptest niet op één en dezelfde dag kan. Nu moet je er twee keer heen rijden das wel beetje balen.
Zelf weet ik dus echt niet wat ik verwachten kan, vond dat ik vanuit het ziekenhuis weinig informatie kreeg.
En idd MEGA druk, de gene die onderaan de lijst stond had pas in juni een intake gesprek.....en ik dus nog later. Vind dat wel raar trouwens, want het gaat nu namelijk heel slecht maar dat moet je nog mega lang wachten voordat je aan de slag kunt en in tussentijd geen idee wat ik kan doen.

Verder ben ik nog steeds erg benieuwd hoe de invulling van zo'n dag is.
Zou je mij aub via deze blog op de hoogte willen houden als je weer een x geweest bent?

Ben erg benieuwd.
En ook of ik de middag gewoon kan werken als ik er 's ochtends ben geweest.
Vraag me af of ik dat dan vol ga houden. Want dan moet ik nu wel dingen op mijn werk in gang gaan zetten...maar ja....dat weet ik dus niet.

Login of registreer om te reageren
29-04-2012 om 22:34 uur

Ik heb niet in Salem gerevalideerd maar in mijn eigen ziekenhuis maar wil toch even wat dingen delen. Mjin longarts heeft me destijds half september aangemeld voor de revalidatie, had in november intake en kon begin februari starten. Ook zo'n lange wachtlijst dus. Ik revalideerde drie keer per week de ochtend. Je sportte dan een uur en een aantal keer had je daarna nog een uur voorlichting van longverpleegkundige/dietist/maatschappelijk werk/psycholoog. Op de dagen dat ik 's ochtends trainde ging ik's middags werken en over het algemeen ging dat wel. Ik nam dan wel altijd even rustig de tijd om om te kleden en te douchen en daarna ging ik zeker nog een uur zitten met een bak koffie en een krantje om ff bij te komen. Mijn collega's hielden er ook wel rekening mee dat ik dan niet top fit was en dat scheelde een hoop. Het ligt er denk ik aan hoe intensief je werk is en hoe je collega's er mee om gaan. Eventueel kan je mijn topic 'poliklinische longrevalidatie' nog lezen voor mijn ervaringen.

Login of registreer om te reageren
29-04-2012 om 22:59 uur

@ Daantje: Het is denk ik fijn, voor iedereen die nog onbekend is, om jouw stukje te kunnen lezen wat betreft doorloop. Ik heb wel het idee dat het bij jou meer iets richting longtherapie oid gaat dan de klassieke longrevalidatie. Kan er goed naast zitten hoor! Maar omdat het in een gewoon ziekenhuis kon en het maar 2 uurtjes per dag, 3 dgn in de week was. Ik weet van waar ik momenteel revalideer (doe zelf klinisch) maar van de mensen die poliklinisch komen dat het echt drie halve dagen zijn met meer als alleen een uurtje sport en educatie. Ik heb het gevoel dat het dus in een longcentrum, zoals ook bij Jopie het geval is, breder zal zijn...

@ Jopie: Ik kan je wel wat vertellen over de intake zoals het bij mij verlopen is, maar dit gaat wel om klinische revalidatie. Als ik 't goed heb, maakt de intake voor poliklinisch en klinisch niet veel verschil, aangezien daarna eigenlijk pas wordt besloten of er revalidatie zal plaats vinden en zo ja welke vorm. Bij mij waren het twee dagen waarin je allerlei onderzoeken krijgt, en met alle verschillende disciplines daar in gesprek gaat. Dit ook n.a.v. vragenlijsten/actometer/etc. die je dan al hebt gehad.

Ik weet niet zo goed hoe ver je zit in je traject? Je mag me anders gerust pb'en, dan kan ik je misschien wat specifieker het e.e.a. vertellen als je dat zou willen.

Login of registreer om te reageren
30-04-2012 om 18:37 uur

Het klopt idd dat het breeder is. Het is echt een hele ochtend en niet dat je na een uurtje sporten alweer naar huis kunt. En ook echt een half jaar lang.
Weet iemand of er ook iets anders is dan een looptest?
Ik heb nog een andere ziekte en kan daardoor bijna niet lopen, dus een looptest zou voor mij helemaal niet handig zijn. Weet iemand of je dit ook bijvoorbeeld op de fiets kunt doen?
En heb je tussentijds elke keer meetmomenten of pas aan het einde weer?
En wat ik me afvraag, je hebt dus overleg met de longverpleegkundige, maar is je eigen longarts hier ook nog ergens bij betrokken??

Login of registreer om te reageren
30-04-2012 om 20:02 uur

Hoi,

Ik heb vorig jaar van augustus t/m december in een ander centrum poliklinisch gerevalideerd (dus inderdaad ruim 3 halve dagen per week).
Ik zou niet weten of je alleen de looptest kan doen of dat het ook anders kan. Ik zou het even navragen als ik jou was.
De looptest is bij mij alleen in het begin en aan het einde gedaan.
Ik had in het centrum een andere longarts dan mijn eigen. Daar heb ik nadat ik klaar was met de revalidatie nog 1x een evaluatiegesprek gehad, het revalidatieoord heeft het kortgesloten met mijn longarts en daar ga ik nu weer naar toe. Maar ik weet natuurlijk niet hoe de afspraken tussen jou en je longarts zijn gemaakt daarover en ook niet of je daar een andere (tijdelijke) longarts krijgt.

Bij mij viel de wachtlijst mee. Ik had eind mei/begin juni intake en had eigenlijk half juli al gekund, maar door omstandigheden is dat uiteinlijk 1 augustus geworden.

Ik kan natuurlijk niet vertellen hoe het precies bij Salem gaat, maar ik deed verschillende sporten (fitness, zwemmen, fietsen, wandelen) en veel gesprekken met allerlei therapeuten, de fysio, de ergotherapeut etc etc.

Login of registreer om te reageren
01-05-2012 om 09:24 uur

Wat me ter aanvulling heel nuttig voor je is maak een vragenlijstje over wat je niet duidelijk is ,bij het intakegesprek is daar alle ruimte voor om te bespreken.
Ook gaat men echt kijken wat je wel of niet kan er word niets gefoceerd kun je bijv zoals u slecht lopen zijn er talloze mogenlijkheden wat er wel kan.
Maak je er niet te druk over.
Alles word besproken met je longarts in teamverband o.m zijn er verbeteringen etc.
Het hele longteam heeft maar een doel om ons te helpen en te ondersteunen met onze ziekte,s,wees er van overtuigd dat er serieus met je word om gegaan ,nogmaals schrijf je vragen op !
Veel sterkte.

Login of registreer om te reageren
01-05-2012 om 17:23 uur

Dank voor al jullie lieve reacties.
Geven me toch wat meer beeld en wat geruststelling.
Zie nu ook de voordelen er idd van in.
Heb zelf ook even gebeld met het centrum en al wat vragen gesteld die me echt op mijn tong branden. Als het goed is krijg ik binnenkort per post ook nog het één en ander aan info.

Login of registreer om te reageren
01-05-2012 om 20:54 uur

Hoi ,
ik ben al 2 x in salem onder behandeling geweest .
Het is daar echt super je doet verschillende sport onderdelen op een ochtend .
En er is een diëtiste , long verpleegkundige psycholoog , en meerdere begeleiders waaronder beweging's therapeut en fysio .
De long verpleegkundige heeft iedere week overleg met de longarts .
Je gaat een uur op het veld buiten of bij slecht weer in de zaal diverse spellen doen waar je wordt geprikkeld om je grens op te zoeken maar niet eroverheen te gaan .
Je gaat een uur in de buitenlucht zwemmen dat is echt heerlijk verwarmd .
En je gaat een uur in een fitness ruimte aan het werk .
1 keer per maand krijg je ontspanning's oefeningen  en 1 keer per maand praat je groepsgewijs met de psycholoog .

Laat het gewoon gebeuren het is echt super leerzaam en goed voor lichaam en geest .
Het is niet iedereen gegeven om dit te kunnen en mogen doen geniet ervan .

Bij verdere vragen kun je mij altijd een PB sturen .

Vriendelijke groet Theo .

Login of registreer om te reageren
01-05-2012 om 22:35 uur

Klinkt als behoorlijk pittig allemaal.
Maar opzich heel goed natuurlijk want het is de bedoeling om er beter van te worden.
Snap ook absoluut dat niet zomaar iedereen hier aan mag deelnemen, dus ben zeker dankbaar omdat het alleen maar beter kan gaan.
Zijn alleen zoveel vragen, verwarring, onwetendheid en angst.
Ben erg blij met al jullie reacties.

Login of registreer om te reageren