Astma en langdurige diarree?

16-05-2006 om 18:30 uur

Beste Frans,

Kunnen astma en langdurige diarree met elkaar te maken hebben?

Ik heb astma/chronische bronchitis. Daarnaast heb ik altijd al wel een beetje gerommeld met mijn darmen.
Het wisselt van obstipatie/diarree/gewone ontlasting.
Vroeger ook vaak last van spastische darmen.

Nu heb ik al 4 weken diarree, geen normale ontlasting meer gehad.
Inmiddels is een ontlasting onderzoek gedaan, daar werd gestest op wormen en bacterien. Maar daar kwam niets uit. Nu ga ik een bloedonderzoek doen, om te kijken of ik een ontsteking heb.

De huisarts kon mijn vraag niet beantwoorden, of deze plotselinge langdurige diarree iets met mijn astma te maken kon hebben.
Vlak voordat de diarree begon heb ik 4 weken predison gebruikt. En 6 a 7 weken geleden heb ik een week antibiotica gehad.
Zou het hiermee te maken kunnen hebben? De huisarts dacht van niet. Ook omdat ik tussen de stop van de prednison en de diarree nog gewone ontlasting heb gehad.

Het is toch zo dat darmen en longen veel met elkaar te maken hebben?

Alvast bedankt voor uw antwoord!

Groeten,
Marjolein

Login of registreer om te reageren
16-05-2006 om 19:05 uur

Ik heb ook vaak last van mijn darmen maar of dat met mijn astma te maken heeft weet ik niet. Het kan wel zo zijn dat je darmen van slag raken door antibioticagebruik omdat daardoor ook de bacterien van je darmflora gedood worden die je normaal helpen bij je spijsvertering. Het klinkt misschien heel stom of reclame-achtig maar ik heb veel minder last van mijn buik/darmen sinds ik elke dag een flesje actimel drink. Misschien helpt het bij jou ook? Je kan het proberen :)

Login of registreer om te reageren
16-05-2006 om 20:40 uur

Hoi,

Praatje poep is altijd een leuk onderwerp hahahaha
En ook ik heb last van dunne ontlasting en ben ook astma patient.
Ik merk wel als ik maagzuurremmers gebruik, dat de ontlasting dikker word.
Verder weet ik niet welke antibiotica je hebt gebruikt, maar wel weet ik dat Glacid en prednison een hele vervelende en verkeerde combinatie is.
Daar kun je volledig van leeglopen en ook ontzettend van gaan braken met alle gevolgen van dien.
Zeer onfortuinlijk dus!

Succes, Hellen

Login of registreer om te reageren
16-05-2006 om 21:00 uur

hoiiiiiiiiii
heb het hier ergens op het forum al eerder vermeld maar waar?
de longarts van marielle zei ooit tegen mij als je astma hebt zijn al je organen gevoeliger dus ook je darmen.
marielle en ik hebben allebei prikkelbare darm syndroom(spastische darm)

liefs ukkie

Login of registreer om te reageren
16-05-2006 om 21:18 uur

Nou, inderdaad lekker praatje ;-). Maar ik heb ook heel lang last gehad van mijn darmen, of diarree of obstipatie, en ik wil ook geen reclame maken, maar bij mij helpen die yoghurtjes heel erg, ik eet elke dag een bakje en sindsdien heb ik nergens meer last van. Ik krijg wel last als ik vette dingen eet (chips enzo), omdat ik dat bijna nooit eet (wel noten enzo, omdat ik vegetarier ben).

Op zich wel interessant om er meer over te weten, die relatie astma en darmen.

Groetjes,
Wendy

Login of registreer om te reageren
17-05-2006 om 11:57 uur

Ik heb zelf astma en een darmziekte CU.
Wat Ukkie ook al aangaf er is hier eerder al eens een onderwerp geweest over de combinatie luchtwegen en darmen. Daarbij stond toen een medische uitleg. weet niet of die nog terug te vinden is. Maar het ging volgens mij over dat de slijmvliezen van de longen en de darmen tegelijkertijd werden aangelegd bij de baby in de buik. Dus uit hetzelfde materiaal bestonden. Maar weet dit niet zeker.
Zal nog eens kijken bij de zoekmachine of ik dit topic terug kan vinden.

Login of registreer om te reageren
17-05-2006 om 17:16 uur

Het klopt dat darmen en longen uit hetzelfde oerweefsel zijn aangemaakt bij het embryo. De celopbouw is ook grotendeels hetzelfde dus dat zou wel verklaren dat iemand die last heeft van het een ook sneller last krijgt van het ander.

Een klasgenootje van me heeft collitis ulcerosa en ik dan astma en we herkennen soms best veel in elkaar: zelfde soort medicijnen (onstekingsremmers) en dezelfde bijwerkingen enzo. Heel grappig vind ik dat om herkenning te vinden in iemand met iets heel anders eigenlijk en toch ook weer niet.

Login of registreer om te reageren
19-05-2006 om 21:20 uur

Ik heb ook gevoelige darmen, tja herken dit topic wel..dan weer obstipatie dan weer diaree dan weer normale ontlasting. Bij mij speelt stress ook een hele grote rol hierbij. Hmm lekker praatje inderdaad  ;)

In het astmacentrum Heideheuvel heb ik een tip gekregen van de dietiste daar.
Zei vertelde dat, wanneer je spastische darm hebt, het heel belangrijk is heel regelmatig vezelrijk eten te nuttigen en absoluut geen maaltijden over te slaan. Ook vertelde ze dat, wanneer je vezels eet deze moeten zwemmen in je maag  :Y Dus vezelrijk eten = vochtinname (dit kan water maar ook andere dranken zijn). Ze vertelde me, wanneer ik op die manier zou gaan eten, ik van al mijn darmklachten af zou kunnen komen. Wel waarschuwde ze me dat dit een langdurig verhaal is, dus je moet het lang vol zien te houden en dus de rest van je leven zo blijven eten. Maar ook waarschuwde ze dat de eerste weken pijnlijden is  :-\ Misschien hebben jullie hier wat aan. Ik ga het in ieder geval uit testen.

Marjolein, mijn darmen waren ook helemaal van slag na een AB kuur. Had toen ook al meer dan een maand diaree, en dan niet de diaree die ik was gewend. Ik ben toen ook bij een internist geweest en hij gaf aan dat het zeker een half jaar kan duren voordat je darmflora weer volledig is opgebouwd. Ik hoop dat dit een geruststelling voor je is.

Groetjes
Miranda

Login of registreer om te reageren
21-05-2006 om 10:20 uur

Ook ik heb chronische darmproblemen; een lactoseintolerantie (een enzym wat ik mis om lactose = melksuiker af te kunnen breken) en een hoop vage voedselallergieen waar ik zelf achter moet komen omdat er geen goede testen voor bestaan. Lastig dus. In hoeverrre astma en darmproblemen samen hangen weet ik niet. Het klinkt wel logisch in ieder geval. Vaak ben je toch 'gevoeliger', zeker als je allergische astma hebt!

Groet Marianne

Trouwens: ook niet bedoeld als reclame maar als tip voor de gevoelige mensen die net als ik geen melkproducten kunnen verdragen: orthiflor van ortica. Dat helpt hetzelfde als probiotica-drankjes zoals yakult om je darmflora weer in balans te krijgen na een antibioticakuur. Is net zo handig en zeker niet zo duur!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
29-05-2006 om 10:56 uur

Darmproblemen en astma, daar zijn veel verklaringen voor te  geven, de meeste zijn al eerder genoemd, ik zal mijn ideeen daar over hier nog melden:

1. De longen en de darmen komen inderdaad van het zelfde embryonale weefsel en lijke daarom nog steeds een beetje op elkaar. Er zijn ook heel veel verschillen. De belangrijkste overeenkomst is dat ze allebij intensief in aanraking komen met stoffen uit de buitenwereld. Daar kan het slijm,vlies sterk op reageren. Met name bij allergieen kunnen in beide organen klachten ontstaan.
Eeen voedingsmiddel allergie kan zo darmklachten geven (pijn, krampen, diarree). Die treden mestal al na 1 tot enkele uren na het eten op. Als er meer tijd tussen zit wordt deze verklaring al minder waarschijnlijk.

2. Antibiotica kunnende darmen van streek maken. Dat kan tot ca 1 week na de laatse antibiotica duren, maar moet dan mgeleidelijk beter gaan, tenzij er door de antibiotica een zg pseudomembraneuze colitis is ontstaan, dat is een darminfectie met een bacterie die normaal onderdrukt wordt.

3. Astma en spastische darmen komen inderdaad vaker samen voor. Hierbij is er vaak een duidelijk relatie met stress. Voor adviezen over dit laatste is al het een en ander gezegd.

4. Lactose intolerantie. Mensen die dat hebben verdragen vaak poederinhalaties slecht. Daar zit ook een soort lactose in waardoor ze darmklachten kunnen krijgen. Met een dosisaerosol gaat dat beter.

Groet

Frans

Login of registreer om te reageren