Jongeren met astma #6

16-05-2006 om 14:44 uur Gesloten

Hoi jongeren,

Bij deze een nieuw deeltje, vorige had alweer 200 reacties ^O^

Deel ook hier weer je ervaringen over astma met andere jongeren.

Groetjes

Hilde

De reacties zijn gesloten.
16-05-2006 om 15:48 uur

haaj,

Is het bij jullie buiten ook zo benauwd, drukkend warm? Bij ons wel, wordt er gek van. Gister eindelijk wat regen gehad, dus wel redelijk schoon gespoeld hier..al heb ik liever dat het 1x een stortbui komt zodat alles weg is, want hangt nog steeds veel stuifmeel in de lucht.

De HA heeft net ook gebeld, ik was erniet dus hoorde het van mijn moeder. Ik krijg nu eerst uitgebreid lab-onderzoek, echt vanalles wordt dan onderzocht in mijn bloed: Lever, spierdingem, vitamines etc..en dan zien of daar iets uitkomt. Want ze zegt er meot iets niet goed zijn, want al die klachten is zoiezo niet goed. Mocht er niks uitkomen dan alsnog maar weer terug naar de Kinderarts in het WKZ. Ik ben alleen al bijna 18, dus zou daar wel niet zolang meer terecht kunnen. Of gaat een kinderziekenhuis tot 21jaar?

Kus, Jitske

Dianne: Welkom, of had ik dat al tegen jou gezegt?

16-05-2006 om 16:23 uur

hey hey allemaal!

hier gaat t helemaal niet goed... op stage ligt op verschillende plekken vloerbedeking, er wordt veel gerookt door de mensen en in een aantal kamers zijn ook huisdieren... kan dan wel nergens allergisch voor zijn ik heb er toch wel last van! verder moet je ontzettend grote afstanden afleggen lopend of met een step.... Maar goed doe het rustig aan puf ventoliin om de 3 uur en ga na mijn stage meestal lekker naar bed!
mijn longfunctie is op dit moment 36%!!!!!!!!! dus t wordt wat hier :) verder weeg ik nu 45.7 kg dus ook lekker aangekomen  :s)

@ Dianne,simone: welkom op t forum en veel plezier! ik hoop dat je iets aan het forum hebt!

@ annemarie: wat vervelend dat je bent ingestort! pas op dat je niet te veel doet! snap dat je bang bent dat je hele toekomst beeld aan duigen ligt! kan idd zo zijn en dat doet vreselijk veel verdiet en pijn maar we kunnen er niks aan veranderen! een toekomstbeeld kan ook weer verandert worden ook al is dat niet leuk! Probeer de dingen postitief te bekijken en geef de moed niet op!

@ bioloogje: fijn dat de jeuk en de benauwdheid en zweten minder zijn! doe het rustig aan he!

@ vlinder: fijn dta ze er nu iets mee gaan doen hoop dat ze iets vinden en het goed kunnen behandelen zodat je weer minder last hebt! succes! fijn dat t toch wel iets geregend heeft hier geen drup is alleen ontzettend benauwd weer

@hopje: wat jammer dat het een tijdje minder gaat zeg... hopen dat het snel weer beter gaat! idd t mag wel ff regenen dat de stof weg spoelt want heb n lop neus en ogen die de hele dag tranen en wel super vaak niezen.... maar ja we hebben t niet voor t zeggen :P

@ daantje: hoe is t nu met de hooikoorts???

verder ga ik dadelijk even lekker slapen en dan eten en naar therapie!
fijne avond!

liefs susan

16-05-2006 om 16:34 uur

Hoi allen,

Nou even een snel berichtje om te laten weten dat ik nog leef  :P ben super moe...en ben veel benauwd  -O- van zondag op maandag nauwelijks geslapen. Mede omdat het niet zo goed gaat tussen mn vriend en mij  -O- ach...dat kan er ook nog wel bij  >:(

Ben nu al kapot en moet ook nog werken. Ik heb in ieder geval afleiding  *O*
Morgen longfunctieonderzoeken, denken jullie even aan me?

@ Dianne: Welkom hier. Ja raar heh van die klieren. Mijn keel is ook niet extreem rood en er zitten ook geen gele puntjes (keelontsteking) ik weet niet of jij dit ook hebt?

Liefs, Nina

16-05-2006 om 16:36 uur

hey nina!

succes morgen en ik denk aan je! smsje even???

liefs susan

16-05-2006 om 16:49 uur

Hai allemaal,

Met mij gaat het de laatste dagen wel weer beter. Ik heb even een dipje gehad denk ik. Ik ben aan het bijhouden hoeveel Ventolin ik gebruik en dat heb ik gister en vandaag al niet meer gebruikt dus dat is wel positief.
Mijn hooikoorts is echt maar een of twee dagen gehad dat ik daar last van had. Ik heb nu eigenlijk nergens meer last van. Ik hoop dat het zo blijft. Het heeft hier nog steeds niet geregend. Het is heel bewolkt hier en niet echt warm maar het is nog droog en voorlopig moet het dat even blijven want mijn was hangt buiten.

Ik heb een hele drukke week en helemaal geen zin. Ik moet nog teveel doen en heb er geen tijd voor. Ik heb zoveel zin in het Hemelvaartsweekend om even lekker niets te doen. Alleen voor die tijd moet ik nog anderhalve week waar ik geen zin in heb en met mijn vrienden en huisgenootje is het ook niet zo gezellig (n)

@ Annemarie: hoe is je test gegaan en hoe was het bij de huisarts? Ik woon ook op mezelf en dat gaat toch wel aardig. Ik kook echt niet elke avond zelf en de rest van de taken verdeel ik gewoon over de energie die ik heb. Sommige dingen kunnen echt wel even wachten. Al is het ook wel lekker dat er iets voor je gedaan wordt (gekookt wordt oid). Probeer de toekomst niet al te negatief in te zien. Misschien gaat het binnenkort ineens weer beter. Zou zomaar kunnen met astma.

@ Vlinder: volgens mij mag je wel bij de kinderarts blijven als dit een voortzetting is van je vroegere behandeling. Dat loopt dan meestal wel tot 21 ofzo.

@ Hopje: fijn dat het beter gaat met voorzetkamer. Welke gebruik je? Ik heb sinds kort Qvar met voorzetkamer en daar moest ik ook erg aan wennen maar ik vind het wel veel fijner dan de diskus van Seretide. Ventolin heb ik wel nog als Diskus, dat is toch iets makkelijker om dagelijks mee te nemen. Die Qvar neem ik toch alleen mee als ik ergens ga slapen. Mijn vriend vind het heel normaal als ik ga puffen met voorzetkamer maar ik durf het zelfs niet tegenoverstaan van mijn ouders dus ik begrijp heel goed wat je bedoelt.

@ bioloogje: balen dat je band lek is, heb je hem inmiddels kunnen (laten) plakken? Gelukkig heb je minder last van de jeuk en het zweten. Lijkt me erg irritant.

@ Sim1: vervelend dat je zo'n last hebt van je voorhoofdsholte ontsteking. Gelukkig weet je wel waar het van is en heb je er medicijnen voor zodat het waarschijnlijk snel wel beter gaat. Gelukkig gaat het met je astma en hooikoorts wel goed.

@ Dianne: welkom hier, hopelijk heb je het hier naar je zin en heb je er wat aan.

@ susan: wat stom zeg van je stage. Net allemaal dingen waar je last van krijgt. Waar loop je nu stage en voor hoe lang is dat nog? Vind je het wel leuk om te doen? Gelukkig is je longfunctie en je gewicht verbeterd. Misschien wel veel belangrijker

@ nina: balen dat het weer minder gaat. Ik zal morgen voor je duimen voor je longfunctieonderzoeken. Hopelijk gaat het goed en komt er eindelijk iets uit waar je wat mee kan. Laat je weten hoe het gegaan is? Zou die keelpijn niet van je medicijnen kunnen komen? Ik heb het daar soms ook van.

16-05-2006 om 20:44 uur

Heel veel succes morgen Nina!! Je kunt het wel he meid  ^O^

Hier gaat het nog niet zo best. Vannacht bij iemand een nachtje gelogeerd omdat ik vandaag voor een project ergens heel vroeg moest wezen en dat redde ik niet vanuit het Noorden. Ze had daar heel veel boeken en dat allemaal in open kasten. Zelfs op de kamer waar ik sliep. Ik was er al zo bang voor dat het mis zou gaan, en inderdaad  >:( Het ging al niet zo super na de trouwerij van mijn collega afgelopen vrijdag. Daar werd super veel gerookt :'(

Ik baal echt enorm, zit niet lekker in mijn vel en ben ook gewoon erg kwaad, boos en daarbij een gevoel dat je niet weet wat je moet doen.
In ieder geval moet ik volgende week woensdag weer naar de longarts voor controle. Ik hoop ergens toch een prednisonkuurtje te krijgen omdat het vele slijm & hoesten mij helemaal sloopt. Maar ik heb in maart al 2 kuren gehad (7 & 10 dgn).
Afwachten..

Mijn piekstroom blaas ik zo nu en dan. Ik heb de eerste 2 weken bijgehouden en daarna niet meer. Puur omdat ik duidelijk gezien heb dat de piekstroommeter niet betrouwbaar is. De astmaverpleegkundige vertelde mij zelf ook al dat ik het zelf toch 't beste voel en dat is ook zo.
Mijn piekstroom is wisselend van 280 tot 400. Bij benauwdheid is het duidelijk dat mijn piekstroom lager is. Het ging mij er ook om dat er een bevestiging is dat ik duidelijk benauwd ben en ventolin nodig heb. Na ventolin stijgt de piekstroom ook.
Een piekflow bij de longarts/astmaverpleegkundige is ook maar een momentopname.

Dan nog es goed nieuws: ik ben toegelaten tot de opleiding voor Verpleegkunde (versnelde opleiding)  *O* (intake gesprek moest nog volgen na de informatie-avond -> nu is het definitief)

Sterkte allemaal! Het valt niet mee in deze tijd van het jaar met de hooikoorts erbij. Ik word wel vrolijker als het mooi weer is, heerlijk een korte broek + shirtje aan ;)

16-05-2006 om 23:55 uur

Hey,

Het ging juist zo goed de laatste 2 dagen, sinds vanavond heb ik regelmatig steken in mijn borst. Misschien zuurstof tekort of bijwerkingen van de symbicort. Ik heb zonet maar even ventolin genomen, kijken of het helpt. Echt gek want voor de rest voel ik me prima, het is wel een beetje beangstigend...
Ik ga binnenkort wel even reageren op jullie berichtjes, ik ga nu maar even liggen.

Welterusten,

groetjes bioloogje

17-05-2006 om 10:05 uur

Hoi hoi

Hoe gaat het verder hier met jullie? Met mij nog steeds het zelfde, Ik wordt alleen zo moe van al dat hoesten.

@ dianne: Welkom hier, ik hoop dat je er wat aan hebt. Gezellig!

@ bioloogje: Die steken ken ik ook wel, die heb ik ook heel vaak. Ik heb het altijd vlak voordat ik benauwd wordt jij ook? Ik heb ook geen idee wat dit is... :?

@ Famke: wat goed dat je bent toegelaten echt super!  *O* Gefeliciteerd. Maar verder balen dat het minder gaat. Ik hoop dat de longarts je volgende week kan helpen. Sterkte ermee

@ daantje: Ik hoop dat het zo blijft met je hooikoorts! En super dat het al iets beter gaat houden zo!  ^O^

@ susan: Wat stom van je stage, kan je dit niet met school bespreken dat je een andere plek kan krijgen? Dit is toch in belang van je gezondheid.....

@ nina: Balen dat het weer slechter gaat. Sterkte en succes vandaag met de longfunctie testen… (Ik denk dat je inmiddels al bent geweest  :@ maar ik voor de zekerheid voor je duimen en aan je denken ;))
En dan ook nog gedoe met je vriend… Sterkte ermee!

@ vlinder: Ja hier is het ook zo warm en drukkend. Ik was zo blij dat ik maandagavond regendruppels zag :Y, ik dacht eindelijk het regent! Maar helaas bleef het bij een paar spatjes  O-)… Dus daar hebben we nog niks aan… Ik heb geen idee wat de maxi. Leeftijd voor het kinderziekenhuis is, misschien kun je dit op internet zoeken?

Liefs Willemien

17-05-2006 om 10:29 uur

Hallo allemaal,

Het verhaal over mijn longfunctie is te vinden op mijn weblog  :Y

@ Famke: Ben trots op je meid! Dat je het hebt gehaald  *O* *O* *O* En succes bij de longarts. Ennuh kop op heh...ik weet het, tis moeilijk!

@ Daantje: Ik heb gevraagd of de keelpijn van de Qvar zou komen, de longverpleegkundige dacht van niet... Mooi dat het weer beter gaat met jou  :Y

@ Susan: Nou goed hoor een longfunctie van 36%, ik zou je wel wat extra willen geven!  :P

Nou straks toch nog even naar school en dan morgen een dagje rust denk ik!

Liefs, Nina

17-05-2006 om 17:11 uur

Hoi allemaal,

Het leek zo goed te gaan. Zat op drie keer ventolin deze week maar ben nu over de 'grens' heen  ;( Ik heb de hele dag al zo'n brommend/rommelend gevoel bij het ademhalen en ik weet niet goed waar het vandaag komt en of het nou echt benauwdheid is. Ik kan het niet zo goed plaatsen. Ik heb ventolin gepuft en ik weet ook niet zo goed of het nou geholpen heeft. Ik had naar mijn idee daarna wel minder last maar dat kan ook komen omdat ik daarna gewoon te druk was om op mijn ademhaling te letten. Ik vind het een beetje eng want meestal is dat rommelende gevoel een voorteken van een ontsteking en die wil ik juist niet meer hebben.

@ Famke: balen dat het niet zo lekker gaat en dat het met dat logeren er ook niet beter op wordt. Wel erg gaaf dat je bent toegelaten voor die opleiding, lijkt me zelf ook erg leuk om te doen :)

@ bioloogje: ik heb eigenlijk nooit last van die steken dus ik weet ook niet waar het van komt. Is het beter geworden nadat je even was gaan liggen? Hoe is het nu?

@ Hopje: vervelend dat hoesten, kan je daar niets tegen doen? Weet je wel waar het van is, of ook niet?

@ nina: fijn dat je testen achter de rug zijn. Wel vervelend dat er geen duidelijk beeld uit gekomen is. Ik weet van mezelf nog goed dat ik allang blij was dat er iets uit bleek. Dat dat astma was vond ik op dat moment niet zo erg. Ik vond die zekerheid toen veel fijner. Hopelijk voor jou komt er iets minder ergs uit, als er maar iets uitkomt. Goed dat je het gevraagd hebt van die Qvar. Ik heb ook soms keelpijn maar dat is nu dus niet van mijn Qvar, van de Seretide had ik het wel dus ik dacht dat het misschien wel zou kunnen ook bij Qvar maar dat is dus niet.