astma, allergie en graag zwanger worden

16-05-2006 om 11:15 uur Gesloten

Hoi,

Ik heb een vraag. Een vriendin van mij heeft astma, daarbij ook veel allergieen ( pollen, huisstofmijten en voedselallergie) Ze wil graag een baby.  Ze weet dat de inhalatie-medicatie aangepast moet worden. Maar waar moet ze nog meer op letten. Is het kindje straks automatisch ook astma-patient?? Ze zit met veel vragen. Waar kan ik de info krijgen of opzoeken om haar te helpen??

Groetjes
Leentje

De reacties zijn gesloten.
17-05-2006 om 20:16 uur

Hoi Leentje,

Ik weet dat je in ieder geval geen anti-allergiepillen mag gedurende de zwangerschap, omdat die te zwaar zijn!
Tevens moet inderdaad je astmamedicatie worden aangepast, zodat je alleen de minst heftige en betrouwbaarste medicatie binnenkrijgt (die dus ook het minste van invloed is op de ontwikkeling van het kind). Dat is bijvoorbeeld salbutamol (kortwerkende luchtwegverwijder) en pulmicort.
Daarnaast krijgen sommigen heel erg last van astma, maar anderen juist weer stukken minder. Na de zwangerschap kan de astma ook weer veel erger worden, gelijk blijven of juist afnemen. Dat is blijkbaar persoonsgebonden.

Met voeding zit het als volgt (volgens mijn dieetiste):
Voor voedselallergieen (en dus veel wat je niet mag eten) is het van belang dat je al de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik mag bijvoorbeeld geen lactose (melksuiker) en moet indien ik zwanger wil worden, dus extra calciumsupplementen slikken voor de ontwikkeling van het kind. Als jouw vriendin dus veel producten niet kan eten (en daarom op een streng beperkt dieet zit zoals ik), is het van belang zorg te dragen dat ze genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Niet alleen voor het kind, maar ook voor haarzelf. Een baby trekt namelijk als eerste aan de bel en deze krijgt als eerste de voeding. Dat kan dus heel zwaar zijn, als je niet genoeg aan voedingsstoffen binnenkrijg. Dan krijgt dus eerst de ongeboren baby de voedingsstoffen en blijft er weinig over voor je vriendin zélf. Dat betekent dat die 9 maanden heel zwaar kunnen zijn, want dan word je dus extra moe in vergelijking met 'gezonde' mensen (en die worden al moe). Niet dat ik het allemaal heel zwaar wil laten klinken, maar dat is wat de dieetiste tegen mij zei, mocht ik ooit eraan willen beginnen. Je moet dus fit genoeg zijn om het aan te kunnen!

Verder verkopen ze bij de apotheek boeken over zelfzorg en astma. Daar staat geloof ik ook een hoofdstuk in over astma en zwangerschap!

Succes ermee!
Groeten Marianne