een eerste ernstige aanval

31-08-2005 om 21:37 uur

Een paar dagen geleden een eerste echte serieuse aanval gekregen.  -O- Echte leuk is anders mja ( da moeten we er bij nemen).

Maar het lastigste vond ik dat medicatie (duo-vent, volgens de huisarts toch al een redelijk goed werkend medicijn) niet veel hielp.

(Een uur na inhalatie had ik nog maar een piekstroom van  300 (normaal is die iets van een 540). Echt gezellig is dat niet.

Dus mijn piekstroomwaarde op het moment van aanval ligt dan waarschijnlijk nog veel lager.

Het is toch een heel ervaring om dat zo mee te maken.

En vooral als er dan of kort daarna een paar 'slimmerikken' komen vragen heb jij soms last van hyperventilatie ( op dat moment kunde die mensen die het ooit eens gehoord hebben een draai om hun oren geven).

De les die ik toen geleerd heb is steeds medicijnen kort bij de hand houden.

Login of registreer om te reageren
31-08-2005 om 21:45 uur
Reactie op tyfoon

Een paar dagen geleden een eerste echte serieuse aanval gekregen.  -O- Echte leuk is anders mja ( da moeten we er bij nemen).

Maar het lastigste vond ik dat medicatie (duo-vent, volgens de huisarts toch al een redelijk goed werkend medicijn) niet veel hielp.

(Een uur na inhalatie had ik nog maar een piekstroom van  300 (normaal is die iets van een 540). Echt gezellig is dat niet.

Dus mijn piekstroomwaarde op het moment van aanval ligt dan waarschijnlijk nog veel lager.

Het is toch een heel ervaring om dat zo mee te maken.

En vooral als er dan of kort daarna een paar 'slimmerikken' komen vragen heb jij soms last van hyperventilatie ( op dat moment kunde die mensen die het ooit eens gehoord hebben een draai om hun oren geven).

De les die ik toen geleerd heb is steeds medicijnen kort bij de hand houden.

Hoi Tifoon is zeker geen leuke ervaring  :N een aanval ik snapje goed, maar dat je een uur naderhand het nog benauwd heeft is toch niet goed lijkt mijn. Want dat moet direct toch wel meer lucht geven? Is het een luchtverwijderaar dat medicijn? Als ik jou was zou ik dan toch eens conact nemen met de arts en dat hem zo ook uit leggen, wie weet heb je wel een ander medicijn nodig. Ikzelf heb er toch ook wel een aantal verschillende uit mogen proberen en nu heb ik pulmicort en oxis en nu gaat het heel goed met me.  *O*
Groetjes Ria

Login of registreer om te reageren
31-08-2005 om 22:03 uur

Duovent HFA Aerosol

DUOVENT HFA aer.dos 200    Boehringer Ingelheim
1677863/0702/419
Indicaties :
Symptomatische behandeling en preventie van :
bronchospasmen : bronchiaal astma, emfyseem, obstructieve chronische bronchitis....
inspanningsastma.
Voorbereidende behandeling voor inhalatie van antibiotica, corticoïden, mucolytica....
Zie ook : Astma : therapieladder en preventieve maatregelen bij luchtwegenallergie...

Inhoud :
Ipratropiumbromide 0.02mg, Fenoterol Hbr 0.05mg/dosis (formule zonder freon-gas)

Farmacologie
Klasse (AD1) :
Bronchospasmolitica, Beta-2-mimetica, associaties met anti cholinergica.
Selectief Beta-2-mimeticum(sympathicomimeticum)

Actie :
Fenoterol Hbr :
door stimulatie van de beta-2-receptoren van de gladde spieren van de luchtwegen veroorzaken deze stoffen een bronchodilatatie. De werking treedt in na ongeveer 1 minuut.
zij inhiberen ook de synthese en de vrijstelling van bronchospastische mediatoren door de mastocyten.
mogelijke beta-down regulatie door overmatig gebruik...

Ipratropiumbromide :
is een quaternair ammoniumderivaat dat, in tegenstelling tot atropine, slechts zeer weinig geresorbeerd wordt.
inhibeert de bronchoconstrictie, die via de nervus vagus is geïnduceerd !
werkt aldus als bronchodilatator en heeft een relaxerende activiteit t.h.v. de gladde spieren van de luchtwegen.

Posologie :

Volw. :
Crisis : 2 puffs, te herhalen indien nodig na 5 minuten
Onderhoudsbehandeling : 1 à 2 puffs, 3 à 4 x per dag (max. 2 puff per keer, 8 puff per 24 uur)

Kind > 6j. : idem!
Kind < 6j. : niet geschikt!
Rustig inademen !
Enkel te gebruiken bij kinderen > 6j., indien met voorzetkamer !
(kind moet bekwaam zijn te inhaleren als men het vraagt ! !)

Tips :
Demonstreer en controleer het juiste gebruik en de inhalatietechniek !
Patiëntinformatie : gebruiksaanwijzing : Doseeraërosol...
Zeker bij langdurig gebruik zijn anticholinergica vermoedelijk veiliger dan betamimetica!
Alhoewel selectiviteit, toch steeds risico op bijwerkingen , zoals vooral cardiale stimulatie(beta-2-mimetica)
Bij onvoldoende werking : niet de dosis verhogen maar de arts steeds raadplegen ! !
Ondanks weinige systemische resorptie : toch risico op anticholinerge bijwerkingen !
Stoppen kan de toestand verergeren : Therapietrouw ! !
Voeding : zijn te mijden : snoepgoed, suiker, koek, en zuivelproducten (stimuleert de slijmproductie).....

Andere basismedicatie ( inhalatie-steroïden, theofylline, orale corticosteroïden...) niet stoppen.
Indien gebruik van voorzetkamer : zie ook voorzetkamers : tips,voordelen,gebruik bij kinderen.

Voorzorgen :
Opgelet bij patiënten met :
overgevoeligheid voor een van de bestanddelen (ACI)...
gesloten hoek-glaucoom (RCI)...
prostaathypertrofie (RCI)...
Zie anticholinerge bijwerkingen !
thyreotoxicose (RCI)...
gekende tachycardie, ischemisch hartlijden of obstructieve hypertrofische cardiomyopathie (ACI)....
behandeling met beta-2-agonisten of andere bronchodilatatoren zoals theofylline (RCI)...
nier- en/of leverinsufficiëntie (RCI) : dosis aanpassen !
diabetes (RCI) : risico op hyperglycemie door stimulatie van de beta-2-receptoren in de lever....
Zwangerschap : voor- en nadelen af te wegen door de arts, vooral in de eerste trimester...
Lactatie : OK
Sturen : OK
Overdosering : monddroogte, mydriasis, tachycardie, hoofdpijn, misselijkheid, tremor... ;
Beh. : cardioselectieve betablokker !

Neveneffecten :
Bij het begin van de handeling : soms hoofdpijn.

Mogelijk : Monddroogte, faryngeale irritatie, onaangename smaak, overgevoeligheid, hypokaliëmie(zie Medicatiebewaking), hyperglycemie (door stimulatie van de beta-2-receptoren in de lever)...

Zelden : meestal in hoge dosis zijn een versneld hartritme, nervositas, tremoren (>sympathicomimetica) of huiduitslag, paradoxale bronchoconstrictie...

Medicatiebewaking :

Associaties met :

Gewenste :
corticoïden (systemisch of via inhalatie) : synergie
andere beta-2-mimetica, corticoïden, anticholinergica... : synergie

Ongewenste :
andere anti cholinergica : versterking van de anticholinerge bijwerkingen !
diuretica, theofylline of andere xanthines : risico op hypokaliëmie...
digoxine : kan aritmie uitlokken...
propanolol (Inderal©) en andere beta-adrenoceptor blokkers : werken tegen.
MAOI , tricyclische antidepressiva en guanidinederivaten : kan de werking van beta-2-mimetica versterken...
orale antidiabetica : geantagoniseerd door het hyperglycemiërende beta-mimetisch effect ! !

Login of registreer om te reageren
31-08-2005 om 22:14 uur
Reactie op tyfoon

Duovent HFA Aerosol

O oke maar dat wil nog niet zeggen dat het bij jou helpt? (De werking treedt in na ongeveer 1 minuut) Maar bij jou was dat niet..(Een uur na inhalatie had ik nog maar een piekstroom van  300 (normaal is die iets van een 540). Dat schreef jij snapje.
Groetejs Ria

Login of registreer om te reageren
31-08-2005 om 22:16 uur

neen maar nu weet de rest wel waarover we praten van medicatie he

Login of registreer om te reageren
01-09-2005 om 09:10 uur

Hoi tyfoon, ik heb als kortwerkende luchtwegverwijder ventolin, maar dat helpt bij mij ook juist niet bij een serieuze aanval, dan wanneer ik het het hardst nodig heb. Het kan zijn dat je door je benauwdheid geen juiste inhalatietechniek hebt, omdat je niet lucht genoeg hebt om het medicijn diep in te ademen. Een voorzetkamer zou dan een oplossing kunnen zijn omdat je dan in een aantal keer ademen het medicijn rustig inademt. Verder inderdaad belangrijk om je medicijn altijd in de buurt te hebben (ik heb het ook al vaak zat meegemaakt: krijg het benauwd... oeps medicijn ligt op mijn kamer op zolder, maar 2 trappen op lijkt me nou niet slim!). Een andere tip die ik laatst heb gelezen: Als je vermoed dat je benauwd gaat worden meteen al innemen, dan kun je naar het schijnt de aanval vaak voorkomen, omdat je voor je het écht benauwd hebt, nog goed kunt inhaleren.
Mijn is vroeger het omgekeerde geleerd: mijn moeder vond altijd dat ik me niet zo moest aanstellen en maar moest afwachten of het wel echt nodig was om medicijn in te nemen.  :N Ik moet nu ook mijn manier van omgaan met ventolin proberen aanpassen, en beter leren letten op vroege signalen van een benauwdheidsaanval. Ik hoop dat je er wat aan hebt, veel succes!

Login of registreer om te reageren
01-09-2005 om 14:30 uur

hoi grietje en tyfoon

ik heb mn ventolin ALTIJD in mn zak, s nachst ligt ie in mn bed, zodatk r goed bij kan. maar ik merk ook wanneer mn aanval heftig is dat ventolin(voor mij dan) niet altijd goed werkt, ik inhaleer dan nog n keer en dan helpt t meestal wel. maar ik zou als ik jullie was gwoon j ventolin altijd meeneme, beter het zekere voor het onzekere. mijn moeder zegt ook altijd datk mn medicijne niet te vroeg mag in nemen, gwoon niet aanstellen idd....ze weten er alleen helaas nix van.  :?

Login of registreer om te reageren
02-09-2005 om 09:05 uur

Beide middelen zijn een kortwerkende luchtwegverwijder, dus worden allebei in principe voorgeschreven voor het verminderen van een plotselinge aanval. De werkzame stof is verschillend en daarom de bijsluiter ook denk ik, omdat elke stof specifieke eigenschappen en bijwerkingen heeft. Benauwdheid kan meerdere oorzaken hebben: verkramping van de spiertjes in de longen, teveel slijm, of zwelling door ontsteking. Ik heb begrepen dat luchtwegverwijdende middelen alleen helpen als de longspiertjes verkrampt zijn, ze ontspannen die spieren. Dit soort benauwdheid komt het meest voor tijdens of na inspanning, en ik denk ook als je heftig reageert op koude lucht? (dat weet ik niet want daar heb ik zelf geen last van). Corticosteoriden werken preventief tegen de ontsteking (en dus zwelling en overmatige slijmproductie). Deze benauwdheid wordt het meest veroorzaakt door een verkoudheid. Misschien een beetje kort door de bocht uitgelegd (ik ben geen arts :X) maar ik hoop dat het zo een beetje duidelijker is welk middel wanneer het meeste kans heeft om goed te werken?

Login of registreer om te reageren
02-09-2005 om 09:54 uur

een echte serieuze aanval is echt geen pretje ik heb het in juni ook meegemaakt met lorenzo hij bleef maar hoesten en hoesten extra ventolin hielp niet en op een gegeven moment kwam bij lorenzo het bloed uit de mond en de neus en toen hebben de we dokter gebeld die heeft lorenzo heel even gezien en toen vroeg hij ons naar welk ziekenhuis we wilden en zo werdt mijn kleine manneke opgenomen en aan de monitor gelegd .
hij heeft in 1 nacht 4 keer moeten vernevelen en de dagen erna ook 6 keer vernevelen per dag echt geen pretje om je kindje zo ziek te moeten zien maar ik kan nu duidelijk aan hem merken en zien wanneer het slecht met hem gaat.
Gelukkig komt lorenzo zelf bij ons als hij het benauwd heeft en hij zegt dan mama ik oet mijn cijnen hebben ikke ben nenauwd ( 3 jaar hoor ^O^)
Lorenzo heeft nu als medicatie salbutamol voor 3 maal daags en flixotide en die neemt hij 2 maal daags en het gaat goed.

knuffels malobe

Login of registreer om te reageren