Vraag over stof allergie en seretide

08-05-2006 om 16:54 uur Gesloten

Hallo,

Ik heb sinds een jaar of 2 ceretide 250. mijn doctor zegt dat ik het minimaal 1x per dag moet gebruiken. echter heb ik bijna nooit last van benouwde luchtwegen. ik ben inmiddels ook gestopt met roken. (toen ik dit voorgeschreven kreeg had ik erg veel last van benouwdheid. na ongeveer 2 maanden ceretide te gebruiken was ik hier vanaf. ook heb ik mijn kamer "stof vrij" gemaakt).

ik heb gehoord dat je long enfyseem (geen idee hoe je het schrijft) kan krijgen als je stopt met je behandeling voor "Astma" klopt dit?

op een of andere manier voelt het niet goed om medicijnen te nemen als ik me gewoon goed voel.. het is net als roken... waarom zou je roken en je lichaam vergiftigen ;) nou goed dat gevoel heb ik dus ook een beetje met ceretide..

dus ik zou hier graag een antwoord op hebben :)
stoppen met ceretide (wat ik eigenlijk al doe) of gewoon doorgaan met 1x per dag.. (voor hetzelfde resultaat)

Groeten,
Vinnie

De reacties zijn gesloten.
08-05-2006 om 17:02 uur

Beste Vinnie,

Seretide is wat ze noemen een combinatie medicijn. Het bestaat namelijk uit de luchtwegverwijder Salmeterol (bekend onder bijv. de naam Ventolin) én de ontstekingsremmer Fluticason (bekend onder bijv. de naam Flixotide).

De naam ontstekingsremmer zegt eigenlijk al genoeg. Het zorgt er immers voor dat je luchtwegen beschermd worden. Als jij zo weinig last heb als je hierboven aangeeft zou je overigens kunnen vragen waarom je een combi medicijn heb. Op zich denk ik dat je best kunt vragen naar een losse Ventolin en indien nodig een losse Flixotide.

Het stoppen met je medicatie zónder overleg met je behandelend arts is nooit aan te raden. Ik zou je dan ook willen adviseren dit alsnog met je arts te bespreken. Succes!

Groet,
Mark

08-05-2006 om 17:05 uur

Mark, bedankt voor je snelle reactie.. ik zal dan toch nog maar eens langs de docter moeten :)

08-05-2006 om 21:47 uur

@Mark: Salmeterol, de luchtwegverwijder in Seretide is niet hetzelfde als Ventolin (dat is Salbutamol) maar hetzelfde als bijvoorbeeld Serevent :)

08-05-2006 om 22:22 uur
Reactie op Daantje

@Mark: Salmeterol, de luchtwegverwijder in Seretide is niet hetzelfde als Ventolin (dat is Salbutamol) maar hetzelfde als bijvoorbeeld Serevent :)

Je hebt helemaal gelijk :Y Mijn excuus voor de gemaakte vergissing  :@
De luchtwegverwijder in Seretide is inderdaad Serevent.