Februari 2012 - Benauwdheid bij het sporten en bewegen

02-02-2012 om 13:28 uur

Benauwdheid bij het sporten en bewegen:

Als mensen bewegen, voelen ze zich gezonder en bouwen ze conditie op. Daardoor hebben ze minder last van hun longklachten.

Maar overal wordt het zo benadrukt: minstens een half uur per dag bewegen is belangrijk voor al je organen. Ook kan de longinhoud wat toenemen en worden de ademhalingsspieren sterker. De ademhaling is beter te controleren. Dit geeft meer zelfvertrouwen en een goed gevoel.

Worden jullie ook wel eens benauwd bij het sporten? En wat doe je daar eventueel tegen?

Wat heeft jou over de streep gehaald om toch te gaan sporten?

Login of registreer om te reageren
02-02-2012 om 20:57 uur
Reactie op Stardust

Wat heeft jou over de streep gehaald om toch te gaan sporten?

Dit longforum!
De duidelijke info, het uitwisselen, de herkenning, de bemoediging, de onderlinge stimulans enz...

Reactie op Stardust

Worden jullie ook wel eens benauwd bij het sporten? En wat doe je daar eventueel tegen?

Ik neem altijd 2 pufs Ventolin van tevoren, anders kan ik het niet, word ik te benauwd.
Haha _O- Ik zou wel een soort apparaatje willen hebben, wat gaat rinkelen of tetteren als ik over mijn grens ga, want dat voel ik niet. Bij mij komt pas later de benauwde reactie als ik te veel heb gedaan, als het al te laat is dus.
maar ik moet zeggen, mijn grenzen zijn al een heel eind opgeschoven, dus ik hou gewoon vol.
ik ben blij dat het binnenkort voorjaar wordt, want van bewegen in de kou wordt ik ook benauwd

Login of registreer om te reageren
02-02-2012 om 22:51 uur

Ik krijg het benauwd van hardlopen, combinatie van duursport en koude lucht denk ik. Op het moment dat je 3 puffen symbicort nodig hebt om 15 minuten achter elkaar te kunnen rennen, vind ik het precies ook niet zo gezond meer.

Badminton is meer mijn ding, het lukt me beter qua energie en het is binnen (dus geen koude lucht). In de eerste plaats vind ik het gewoon heel leuk om te doen, in de tweede plaats heeft de LA me ook een beetje een schop onder mijn kont gegeven omdat ik het na een reeks infecties had laten versloffen. Ben echt blij dat ik het weer heb opgepikt. Ik neem vooraf een pufje Oxis en daarmee gaat het prima.

Login of registreer om te reageren
02-02-2012 om 23:03 uur

ik merk dat ik sinds ik ben gaan sporten (en afgevallen) ik veel meer energie heb en ook minder benauwd ben. Ook heb ik veel minder last van maagzuur. Voor mij heeft het zeker zin gehad.

Login of registreer om te reageren
03-02-2012 om 08:10 uur

Ik heb geleerd van de fysio dat mijn theorie over "sporten" niet klopte! Ik dacht altijd dat je conditie opbouw pas deed bij hardlopen....sporten in de sportschool high- inpact sporten dus.....

Maar dat ik bij low-inpact dus wandelen, fietsen ook mijn conditie opbouw EN het waarschijnlijk langer volhou (uiteraard met puf ventolin) daar heb ik dus veeeeeeeel meeer baat bij  ^O^

Dus dit doe ik inmiddels al jaren... Als je het maar 3 a4 keer in de week doet zo'n 30 minuten!
Conclusie stapje terug in de sport/bewegen maar het wel langer volhouden daar heb ik het meeste baat bij...

Al was het soms wat moeilijk te accepteren aangezien sporten mijn hobby was, zelfs zelf les gegeven oftewel 4a5 dagen alleen maar sporten op hoog niveau ..... Tja, dan lijkt wandelen geen nut te hebben in mijn beleving, wat dus absoluut niet waar is  ;) het was even omschakelen, maar het gaat veel beter qua sporten/bewegen minder frustratie, omdat ik het  hoge niveau vaak niet meer haalde werd ik alleen maar gefrustreerd!
Maar goed, das een kwestie van incasseren, accepteren EN doorgaan  ^O^

Vooral blijven wandelen, kan het iedereen aanraden regen, kou sneeuw wij gaan altijd na het eten een half uur wandelen.....goed voor je relatie ook, we hebben wat goeie gesprekken  ^O^ en soms ga ik met een vriendin en soms met me vader lekkker even bijkletsen en actief zijn is toch superrrrrrrrrrrrr
Wel even rekening houdend met het weer puf innemen en sjaal om  :s)

Ik hoop dat ik andere mensen aansteek met het wandel-virus!!! Zelfs nu zit ik aan ab-kuur en wandel ik uiteraard aangepast! Rustiger en wat minder vaak en lang!

Login of registreer om te reageren
03-02-2012 om 18:14 uur

Ben het gewoon gaan proberen. Ik merk dat mijn conditie vooruitgaat, trappenlopen gaat makkelijker etc. Voor het sporten wel 2x salbutamol puffen. Tijdens het sporten ( tennis) wel veel hoesten, proesten etc. Maar ik sport in ieder geval.....

Login of registreer om te reageren
01-03-2012 om 11:35 uur

Ja bewegen is zo ie zo goed, ondanks dat twee longonstekinge achter mekaar had bleef ik zumba doen puff voor af en  onderwijl drinke hoesten ...........maar voelde me even weer als voor heen  ik die BE had ......nu alleen nog line dansen ..niet de snelle dat red ik niet meer en bij droog weer op me electrice fiets  die had ik al voor ike BE had voor me reuma zo kom ik nog ergens  doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiii uit schone zeeuws tanja

Login of registreer om te reageren
18-03-2012 om 00:29 uur

Persoonlijk merk ik dat de kracht en cardio training die ik nu 3 jaar elke week minimaal 1x doe, goed is voor de spiergroepen die ik, als copd patiënt, hard nodig heb. Benenspieren, voor het fietsen, lopen en traplopen, armen en schouderpartij voor tillen e.d. en buikspieren, voor ondersteuning bij het hoesten.

Mijn fysiotherapeut en ik houd mijn grenzen goed in de gaten, af en toe komt hij even langs met bv de saturatiemeter (zeker in periodes dat ik benauwder ben) omdat het niet goed is om te veel en te vaak onder een bepaalde waarde te gaan zitten, 88, 89 of 90 dat is wel mijn grens als ik cardio doe.

Ik voel me verder goed bij het feit dat ik iets aan sport doe.

Login of registreer om te reageren
10-05-2012 om 10:38 uur

ik neem ook altijd 2 pufjes ventolin voor het wandelen. gisteren viel het me trouwens erg tegen, 10 min was al teveel jammer genoeg.

Login of registreer om te reageren
11-05-2012 om 08:27 uur

Ik ben mijn sporten weer op aan het bouwen en dat kost behoorlijk wat doorzettingsvermogen. Ik ben nog erg aan het zoeken, op welke manier ik het beste sport en het kan blijven volhouden. De lvk had tegen mij gezegd dat het niet uitmaakt of je 1 of 2 pufs Ventolin neemt, maar eerlijk gezegd merk ik wél verschil. Bij 2 pufs krijg ik echt beduidend meer lucht (of is dat dan verbeelding?).
In ieder geval heb ik het de laatste twee keer alweer het hele uur vol kunnen houden en dat maakt me helemaal blij. Nu weer terug naar dat punt dat ik weer het hele uur kan genieten.

Login of registreer om te reageren
11-05-2012 om 11:45 uur
Reactie op M-I-R-I-A-M

Ik ben mijn sporten weer op aan het bouwen en dat kost behoorlijk wat doorzettingsvermogen. Ik ben nog erg aan het zoeken, op welke manier ik het beste sport en het kan blijven volhouden. De lvk had tegen mij gezegd dat het niet uitmaakt of je 1 of 2 pufs Ventolin neemt, maar eerlijk gezegd merk ik wél verschil. Bij 2 pufs krijg ik echt beduidend meer lucht (of is dat dan verbeelding?).

ligt aan de dosis van 1 puff Ventolin, Miriam
kan zijn 100, 200 of 400 dacht ik
Ik heb 200, 1x doet bij mij voor t sporten ook niet veel, ik moet er ook 2 nemen. verbeelding? Welnee, =gewoon goed jezelf observeren

Reactie op M-I-R-I-A-M

In ieder geval heb ik het de laatste twee keer alweer het hele uur vol kunnen houden en dat maakt me helemaal blij. Nu weer terug naar dat punt dat ik weer het hele uur kan genieten.

Hoera, komt goed!

Login of registreer om te reageren