belastingaftrek chronische zieken

31-08-2005 om 14:05 uur

Hoi

Ik heb dit jaar voor het eerst een belasting formulier ingevuld voor teruggaven chronische zieken, en ik heb ook inderdaad iets teruggekregen,
Zijn er bij jullie ook die dit doen, of die het niet weten,
Het is toch de moeite waard om het te proberen.
Nu kan ik van de jaren 2002 en 2003 ook nog terugvragen.
[glow=red,2,300]Groetjes Tinie[/glow] O+

Login of registreer om te reageren
31-08-2005 om 17:52 uur

Wij krijgen inderdaad ook al jaren geld terug omdat wij met twee chronisch zieke mensen in huis zijn. Alleen al onze premie is 540 euro per maand omdat wij juist boven de inkomensgrens liggen en naar particuliere verzekering toe moesten. Balen dus. Want geen een verzekering accepteert je dus je hebt geen keuze. Verder krijg je een dure standaardpakketpolis zonder extra's. Verder hebben wij veel kosten van spullen die de verzekering niet vergoed, thuiszorg etc. die we dus aftrekken.
Las zelf dat je als reumapatient extra stookkosten ook zou kunnen aftrekken.
Vinden jullie het ook zo oneerlijk dat je op alle manieren gediscrimineerd word omdat je chronisch ziek bent?

Login of registreer om te reageren
01-09-2005 om 15:43 uur

Inderdaad deze overheid doet er maar alles aan om chronisch zieken (en ouderen en gehandicapten) in een hoek te drukken en als lastposten/kostenposten af te schilderen. Die no claim kan ik me ook zo ontzettend boos over maken. Net of wij er iets aan kunnen doen dat we ziek zijn? Als we dat konden, waren we niet ziek, toch? Het valt me ook op dat er steeds minder zorg verzekerd is, terwijl je er wel steeds meer voor moet betalen. Ik maak eigenlijk niet apart gebruik van belastingaftrek voor chronisch zieken, maar benut wel de aftrekpost voor ziektekosten (algemeen, ook voor contactlenzen enzo) maar is dat verschillend dan?  :@ Zou ik eigenlijk moeten weten, want ik heb in juli mijn examen belastingrecht gehaald. Tijdens het leren heb ik me de hele tijd afgevraagd waarom de belastingdienst hun slogan niet opvolgt: Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker!  :? Ja doe dat dan?

Login of registreer om te reageren
04-09-2005 om 10:01 uur

In België houden ze alle persoonlijke bijdragen van dokersbezoeken , medicijnen van klasse A en B ( hier vallen ook de astma en copd medicijnen onder)  bij en als dit boven een bepaald bedrag ( voor een normaal werkende persoon is dit 650 euro, 450 voor de lagere lonen) krijg je het verschil terugbetaald. Dus chronisch zieken betalen maar maximum 650 euro voor hun ziekteuitgaven.

Login of registreer om te reageren
04-09-2005 om 13:11 uur

En zo zou het hier ook moeten, met name voor volgend jaar hou ik mijn hart vast. >:( Dit jaar geen noclaim terug, volgend jaar zeker niet en ook nog eens een duurdere ziektenkostenverzekering. >:(AUB kabinet houden we nog ruimte over om van wat kleine dingetjes te genieten?Of worden we zo uitgeknepen dat we straks als chronisch zieke achter de welbekende geraniums verdwijnen. We zijn idd kostenplaatjes geworden. Prettige zondag en geniet van het mooie weer (is (nog) gratis. ::)Cynisch??nee hoor, teleurgesteld. -O-

groetjes, Maria :W

Login of registreer om te reageren
05-09-2005 om 18:36 uur

Hoi,

Misschien persoonlijk maar welke kosten trekken jullie dan van de belasting af? Of krijgen jullie bepaalde medicijnen/hulpmiddelen niet vergoed?
Ik krijg alle medicijnen vergoed, helaas dus geen geld terug op het eind van het jaar. Ik kreeg eind mei al een brief dat ik de limiet had overschreden. Dus ik heb nu besloten dan ook met geen enkele klacht te wachten, zodra ik weer last heb van mijn astma ga ik naar de huisarts. In het verleden deed ik dat niet omdat ik dacht: dat gaat wel weer over. Dus dat is het enige voordeel van die regeling.

Groetjes

Hilde

Login of registreer om te reageren
05-09-2005 om 19:31 uur

Hoi Hilde

Wat ik zoal van de belasting af kon trekken was dat ik 2x in de week naar fitness ga voor copd, die kilometers kun je aftrekken.
Ook als je naar het ziekenhuis moet die afstanden kun je ook aftrekken.
Moet je kijken op  www.aangifteloont.nl  daar staat het wel in.
Groetjes Tinie -O-

Login of registreer om te reageren
06-09-2005 om 12:21 uur

Dus stel ik zou gaan sporten, dan kan ik dat bedrag aftrekken? Op zich wel een mooie regeling. Misschien dat we die hoge ziektekostenpremies van volgend jaar ook kunnen aftrekken (kan nu ook).
Ik zal me er eens wat in verdiepen.

Login of registreer om te reageren