December 2011 - Uit eten en allergie

06-12-2011 om 13:58 uur

December staat vooral in het teken van lekker eten. Maar ook hier is het soms opletten geblazen voor mensen met luchtwegklachten.

Zo zijn er diverse allergieën die een reactie kunnen opwekken. Naast de allergie voor diverse ingredienten kan je ook denken aan een allergie voor huisdieren.

Andere restaurantbezoekers kunnen allergenen van huisdieren bijv. via hun kleding meenemen, zodat deze op stoelen en kleedjes gaan zitten.

Tip: neem een rolletje plakband mee. Druk met de plakkende kant een stukje plakband op de bekleding, zodat de haren er aan blijven hangen. Vervolgens gooi je het stukje plakband in de prullenbak. Op die manier kun je gaan zitten zonder last te krijgen van haren en huidschilfers van andermans dieren.

Wat komen jullie tegen op allergie gebied bij het uit eten gaan? En wat doen jullie daar mee? Zijn er nog tips voor de andere forumgangers?

Login of registreer om te reageren
06-12-2011 om 15:35 uur

Ik ben voor aardig wat dingen allergisch, o.a. voor dieren, planten, huisstofmijt, sommige voedingsmiddelen….

Omdat ik allergisch ben voor garnalen zal ik in een restaurant altijd aan de bediening vragen of er in het gerecht wat ik wil bestellen garnalen of trassi is verwerkt.  En indien nodig vraag ik of ze het aan hun chefkok kunnen vragen.

Als ik na het etentje  thuis kom is het eerste wat ik altijd doe douchen en doe meteen mijn gedragen kleding in de was.

Login of registreer om te reageren
06-12-2011 om 16:25 uur

Ik ben ook allergisch en vooral voor voedingsmiddelen, voor een aantal ook anafylactisch. Heb dus altijd mijn Epipen bij me.

Toch weerhouden mijn allergiën me niet van uit eten te gaan. k Overleg meestal wel van te voren met het restaurant (meestal reserveer ik toch) en negen van de tien keer is het geen probleem. Als ik dan eenmaal aan een tafeltje zit en mijn bestelling bekend maak en mijn allergiën meld, is er vaak wel een blik van herkenning, zo van 'daar had u over gebeld toch?'

t Is me nog nooit overkomen dat het echt niet goed ging. Wel neem ik altijd voor de zekerheid vooraf een Tavegil tabletje en ik blijf goed uitkijken. Als ik het niet vertrouw vraag ik het extra na en in t uiterste geval eet ik het gewoon niet op.

Alleen in tbuitenland ben ik wel voorzichtiger, ik ga niet bij strandtentjes eten etc, daar is de hektiek te groot en als je dan ook al taalbarrière hebt, heb ik niet zoveel vertrouwen...

Al met al is uit eten gaan niet geheel zorgeloos, maar altijd toch wel heel leuk!!! Ik laat me het plezier niet ontnemen door eventuele stress dat t niet goed zou gaan...

Login of registreer om te reageren
06-12-2011 om 16:26 uur

trouwens, uit eten kan pas sinds de rookvrije horeca!! Wat een vooruitgang is dat geweest toen!
Lang leve de rookvrije restaurants!!!!!!  *O* *O* *O*

Login of registreer om te reageren
06-12-2011 om 16:53 uur

Wij spreken meestal relatief vroeg af in wat ruim opgezette, trendy restaurants.

Omdat het vroeg is, is de lucht meestal nog OK en wordt er redelijk snel geserveerd. Kan ook handig zijn om te zeggen dat je een beetje haast hebt. De ruimtes van dergelijke restaurants zijn betrekkelijk kaal; weinig plek voor stofnesten.

Een heel groot voordeel is dat de borden doorgaans héél groot zijn en de hapjes omgekeerd evenredig klein. Oftewel: als je het hapje eenmaal hebt gevonden dan kun je daarna - als het nodig is - weer snel buiten staan.

En inderdaad: ik tik vantevoren ook meestal 2 Tavegylletjes af; ook heel goed voor de nachtrust.

Smakelijk!
Ruud

Login of registreer om te reageren
06-12-2011 om 23:54 uur

als ik uit eten ga, reserveer ik niet perse. Vraag wel altijd of lactose vrij kan. Dat kan meestal wel. sommige gerechten, zijn niet zo handig, zoals met roomsaus. dan kies ik een andere.

Schroom vooral niet om te overleggen, of om van te voren te bellen. Dan zit je veel lekkerder te eten namelijk.

ga niet te dicht bij de ingang zitten, zodat er minder rokers langs je lopen. Ook niet te dicht bij kapstok/wc overigens...

Login of registreer om te reageren