Astma zonder piepen en slijm?

24-11-2011 om 12:43 uur

Hallo,

Voor een jaar geleden is er bij mij officieel astma vastgesteld. Het schijnt zelfs dat ik er al jaren mee loop;)
Dit omdat mij huis arts waar ik vaak ben geweest, Geen duidelijke astma sypthomen kon vinden.
Zoals: piepen, slijm ophoesten etc. wel was ik altijd heel benauwd. Uiteindelijk toch naar een longarts gestuurd en die zei direct, jij hebt astma. waar ik best van schrok:P Maarja je doet er niets aan.
Maar nu ben ik benieuwd, zijn er hier nog meer mensen die astma hebben maar geen duidelijke symptomen hebben zoals piepen en veel slijm? Ik blijf het raar vinden dat ik daar geen last van heb terwijl ik wel astma heb! Of zou het toch iets anders kunnen zijn?

Groeten Joey

Login of registreer om te reageren
24-11-2011 om 19:20 uur

Hoi Joey,
Ook voor mij is dit heel herkenbaar. Ik heb astma, diagnose heeft ook lang geduurd omdat ik niet piep en weinig slijm heb. Maar wel vaak benauwd of hoesten. Geloof me dat het toch niet zo raar is, alleen wat mij verbaasd is dat huisartsen dit niet herkennen, maar longartsen wel.
Groetjes Tessa

Login of registreer om te reageren
24-11-2011 om 19:44 uur

Hier hetzelfde verhaal, weinig tot niet piepen, geen slijm, wel astma.
Tel daar een 'goede' longfunctietest bij op (in een slechte periode) en het is ontzettend moeilijk te diagnostiseren.

Door benauwdheid en vooral veel hoesten toch altijd op medicatie gezet.
Laatst weer eens een LF geblazen, maar nu op een goed moment, en ja hoor 15 tot 20 procent verschil met de test voordat ik meds gebruikte... Conclusie: overduidelijk astma.

Login of registreer om te reageren
24-11-2011 om 21:50 uur

Ik heb ook een behoorlijk vervelende astma zonder dat ik piep of gierende geluiden maak. Zelfs als ik weer eens een dusdanige opleving heb en voor een paar dagen in het ziekenhuis beland, kunnen ze niks aan mijn longen horen of zien. Ze snappen er echt nooit iets van  >:(

Saturatie is dan wel altijd dramatisch laag, dus redenen voor opnames zijn er altijd voldoende geweest, ook vanwege het feit dat ik wel zienderogen opknap met de juiste astma medicatie. Extra zuurstof, Vernevelen, Prednison, Antibiotica etc etc...

Helemaal niet raar dus! Wel raar dat huisartsen in het algemeen dan "bepalen" dat je dus geen astma aanval hebt, terwijl er echt wel een astmaaanval gaande is als je met dezelfde klachten in het ziekenhuis beland... Tja, gewoon maar blijven melden bij de huisarts dat je echt astma patient bent en er nooit piepende of gierende longen aan te pas komen.

Sterkte en welkom bij de club  ;)

Login of registreer om te reageren
25-11-2011 om 12:27 uur

Bij mij wordt er ook nooit piepen gehoord. Ook weinig slijm ophoesten. Uiteindelijk werd toch de diagnose astma gesteld

Login of registreer om te reageren
01-03-2015 om 19:47 uur

Ook astma zonder piepen en slijm. Longarts dacht aan hyperventilatie of astma, heb geen longfunctievermindering maar reageerde wel hevig op de Astma test, heb dus astma.
Ik wer wel eens zo benauwd dat ik er bijna high van werd, echt heel naar, kan dan niet meer nadenken en tintel.
overal, hyperventilaatie verschijnselen ja....

Werkplek nu ook laten onderzoeken op luchtkwaliteit, ik ben leerkracht, leerlingen in mijn klas vertonen gelijktijdig met mij klachten, dus das duidelijk....

Login of registreer om te reageren
01-03-2015 om 20:18 uur

Ik heb ook niet altijd veel slijm en piepen. Het gaat bij mij in perioden. In een slechte periode piep ik wel een klein beetje en heb ik wat meer slijm. In een goede periode merk je niks aan mij.

Sterkte! Yvonne

Login of registreer om te reageren
02-03-2015 om 12:11 uur

Hoi Joey,

Welkom op het forum. En ook hier astma zonder de klassieke symptomen. Piepen doe ik nooit, slijm? Ik herken het niet. Alleen als er een virus / bacterie in het spel is.

Mijn saturatie daalt eigenlijk niet (maar een paar x gebeurd) daarin tegen compenseert mijn hart als een idioot. Gaat heel hard aan het werk tijdens een exca loopt hij in rust rustig op tot minimaal 145 slagen per minuut. Heel vermoeiend.

Bij mij herkende de huisarts ook niet als astma al was ik ongeveer iedere maand verkouden. Zelfs toen het goed misging dacht hij nog steeds aan een infectie of misschien een longontsteking. Het is dat hij me toen ingestuurd heeft voor een thoraxfoto en ik via de EHBO moest daar de röntgenafdeling al gesloten was.

De longarts kwam aan zag me gaf een peakflow meter,luisterde gooide letterlijk zijn stethoscoop door de ruimte en zei me: huisartsen moeten eens beter leren luisteren. Ik ga je helpen! Ik kon wel gelijk 3 dagen blijven maar goed..toen is het balletje gaan rollen.

Inmiddels zegt zelfs mijn eigen LA dat ik zeer verraderlijk ben. Mijn longen klinken als die van een gezond persoon.

Login of registreer om te reageren
02-03-2015 om 14:01 uur

Hoi Joey,

Onze 3 jarige dochter heeft ook astma,
Zij piept zeer zelden, en heeft maar soms slijm, als ze wel slijm heeft zit ze vaak met een (beginnende) longonsteking.
Haar hart maakt bij een aanval wel extreem veel overuren en ze gaat sneller adem halen. Saturatie is maar af en toe lager.

Mijn moeder heeft de zelfde vorm, dus daardoor voor ons extra herkenbaar, maar door de huisartsen altijd afgewimpeld als eenvoudig verkoudheidje.

Inmiddels zitten we nu een jaartje bij de kinderlongarts en zij zeggen dat juist het niet piepen verradelijk is.
Het was fijn om eindelijk herkenning te krijgen en nu de juiste behandeling al is het nog erg zoeken om haar aanvalvrij te houden. 

Hopelijk gaat het nu beter met je met de juiste medicatie.

Login of registreer om te reageren