maanden hoesten in het voorjaar

24-04-2006 om 20:08 uur Gesloten

Goedenavond,

Nadat ik bij mijn arts neit verder kom, en wegens een verhuizing een nieuwe huisarts heb, vond ik dit forum.

Ik ben 33 jaar oud. zeer fanatiek sporter en accountmanager bij een IT bedrijf.
Vanaf jongs afaan had ik verschrikkelijke verkoudheden die meer dan een maand aanhielden. hoestbuien  tot overgeven aan toe, tot er bijna in te lijken blijve nzo heftig ( mijn omgeving vind het erg eng)

Vanaf mijn 25e leek er een soort regelmaat in te komen. In het voorjaar ( soms in het najaar) die extreme hoestverkoudheid. Na 6 weken ging ik eens naar de dokter. Antibiotica kuur, codeïne, veel buckleys hoestsiroop en vaak ging het dan uiteindelij kwelweer voer.
Wat opviel is dat ik heel vaak zo hoestend op vakantie ging naar een warm land endaar binnen een paar dagen beter was.

Een paar jaar geleden zei mijn dokter aleens dat ik toch een moest denken aan iets astmatisch, maar ach de hoest ging weer over en ik dacht er weer maanden niet aan.
tot het vorig jaar dus echt niet meer over ging, en ik helemaal niet meer funciotneerde, ook niet met codeïne pillen.
Toen salbutamol als inhalatie gekregen, dat hielp voor een paar uur ( ik mocht het 4x per dag nemen) maar het ging er niet mee over.
Uiteindelijk een stootkuur prednison gehad ( tien dagen) en dat hielp.

Testen bij de longarts wezen niet specifieks uit ( prima longinhoud) maar ze konden astma niet uitsluiten.
Bloed is op allergie getest, niets gevonden.
Na de prednison kuur kreeg ik symbocort dat ik moest blijven gebruiken.
De salbutamol bleef eventueel voor bij het sporten of ik ik weer een plotselinge extreme hoestbui kreeg.

Ruim een half na het begin van de ellende  was ik volledig hoestvrij, en aangezien ik geen zin had om  een dopingprocedure te doolopen en ik nergens meer last van had ( en er niets echt aangetoond was) heb ik de symbycort afgebouwd. vanaf 1dseptember 2005 was ik weer zonder medicijnen.

Afijn je raadt het al. half Maartbegon de ellende opnieuw. de eerste dag dat ik een heostje voelde ben ik gelij kweer aan de symbycort gegaan, en ja dat helpt een beetje want na twee weken hoesten, hoestte ik niet snachts ook de longen uit mijn lijf en kan ik iig redelijk functioneren. Maar echt over gaat het niet.

als ik echt niet meer uit een hoestbui kom neem ik symbicort en dan gaat het weer een tijdje.
Ik ben nu alweer een maand heel erg schor.

ik weet het niet meer. ik weet niet eens of dit astma is. Maar mijn longen zijn goed, de longfotos zijn goed, mijn bloed is goed. sporten gaat prima ,maar zodra ik stop krijg ik een aanval van hoest.

Afgelopen weekend een wedstrijdweekend gehad in duitsland. Dat is erg zwaar. En vandaag hoest ik weer heel erg.
Ik ben zo benauwd en heb pijn in mijn longen van het heosten.

Heeft iemand een idee of dit normaal is voor astma, of wat het anders kan zijn.
En waarom het altijd zo ongeveer op hetzelfde moment begint ( in maart)
ik ben nog niet daar de dokter geweest dit jaar. ik wil niet nog een keer een prednisonkuur, en als dat echt moet wil ik snappen waarom.

alle tips zijn welkom, ook als iemand hetzelfde heeft zou ik dat heel graag horen.

ps aanvulling : na wat lezen op dit forum : ook bij mij werd op  mijn 15e hyperventilatie als diagnose gesteld toen ik vaak benauwd was.

De reacties zijn gesloten.
24-04-2006 om 20:29 uur

Hoi Marieke B. Dit klinkt als inspanningsastma. Ik heb ook heel veel aan sport gedaan en was vaak verkouden(last v.d. luchtwegen moet ik zeggen) in het voorjaar en het najaar.
In de zomer nooit en in de winter soms. De lat van de luchtwegen uitte zich soms in een verkoudheid en vaak in hoeste welke niet over ging met een drankje. Vaak ook 's nachts en 's morgens veel hoeste en dik taai slijm.Ik weet niet of je dat bekend voorkomt. Ik heb allergietesten laten doen en ook longtesten.
Conclusie niet allergisch alhoewel wel iets me parten speelt volgens de geleerden.
Door een sport medisch adviescentrum getest: vlgs. hun astma . Echter verder niets meegedaan omdat vorige huisarts niet dezelfede mening had.
Ondertussen Burn Out gehad en nog wat dingetjes. Vorig zomer weer gaan hardlopen, ging redelijk , weer zo'n half uur. In oktober november weer last luchtwegen(veel slijm die niet met drankje weg gaat) en weer benauwd. Training aangepast, echter geen resultaat. Naar nieuwe huisarts: puffer foradil.
Wel verlichting door foradil. In de winter/voorjaar weer geprobeerd te hardlopen, ging niet.
Toen seretide: teveel bijwerkingen, nu singulair en foradil:beter gevoel en fitness mogelijk, conditie gaat vooruit.
Had bij rustig lopen eerste 10 minuten geen last, daarna wel waardoor dieper moeten ademhalen met gevolgen:slijm e.d. en moe.
Ik weet niet of jij die klachten ook herkend, zo ja , denk eens aan insp.astma.
groetjes, Bert.
P.S. ik weet niet welke sport(en) je precies doet maar bij voetbal waar je veel en kort moet sprinten had ik de eerste 10 minuten veel last, daarna niet meer;d.i. een kenmerk van insp.astma.

03-05-2006 om 09:44 uur

Beste Bert,

Bedankt voor je reactie.

Afgelopen week is het een en ander me weer een stuk duidelijker geworden.
Op het astma spreekuur bij onze huisartsenpraktijk lang gesproken over mijn symptomen.

De conclusie is eigenlijk simpel : astma niet onder controle. En ondanks een goede bloedtest waarschijnlijk daarbij toch allergisch voor iets al pollen.

Dat mijn longen zo goed zijn komt omdat ik 6x per week sport en daarom is  een en ander lastig aan te tonen werd me verteld.

Meer symbocirt dan ik nu krijg gaat niet. dus als het over een maand niet beter gaat wordt het toch prednison.
dat laat ik me niet gebeuren want dat dat is desastreus voor mijn sport.

Het lastige is dat astma erg individueel bepaald wordt , dat wist ik niet.ik vond alleen mijn longklachten heel vaag en vreemd. Nu ik weet dat dat dus niet zo is kan ik het hopelijk wat makkelijker accepteren.

zoals me door de arts verteld werd : jij zou eigenlijk moeten emigreren naar een land waar het droog en warm is, het liefst aan zee en met  bergen.
Wie weet doe ik dat nog wel eens.

03-05-2006 om 18:21 uur

Hoi Marieke B.

Fijn dat je nu weet wat het is en waarschijnlijk kun je het nu inderdaad beter accepteren.
Ik hoop dat je je astma snel onder controle krijgt.
Door mijn longarts is ook gezegd dat ik moet emigreren naar een warm en droog land.
Ik had toen echt zo iets van wat heb ik daar aan. Ik ben student en zie niet de mogelijkheid om te emigreren. Jammer dat het in Nederland niet warm en droog is! Maarja daar kun je weinig aan doen he.

Beterschap en succes.
Groetjes Melissa

10-05-2006 om 11:47 uur

Hoi Marieke B. De conclusie dat het bij bij sporters die goed getraint zijn moeilijk is om te ontdekken of het astma is en/of allergie, ben ik het mee eens. Want toen ik al die testen deed had ik ook een bereconditie. Dus het zij zo, maar het is wel verdomd lastig om te accepteren omdat je toch weet en ondervind dat je ergens last van hebt.
In mijn stuk aan internetmoedertje heb ik geschreven dat ik nu weet dat spanning bij mij ook meespeelt met luchtwegklachten: ze vergeren dan. Daar ben ik nu wat bewuster mee aan het omgaan. Bovendien de foradil geeft bij dagelijks gebruik te veel bijwerkingen. Ik wil nu liever een kortwerkende luchtwegverwijder bij sporten gebruiken en dan maar zien hoe e.a. gaat.
En ja ik ben een weekje naar Italie geweest en voel me duidelijk beter in een warm land.
Maar emigreren zit er niet in, ik hoop het voorlopig zo op te kunnen lossen.
Ik hoop dat het bij jouw ook zo lukt en wie weet denk er eens over na om je training wat aan te passen voor een tijdje om zodoende je luchtwegen en je lichaam wat rust te geven waardoor je weerstand ook weer wat omhoog komt.
Veel liefs, bert.

Zorgprofessional
29-05-2006 om 11:16 uur

Nog een aanvulling. Hoesten kan ook het gevolg zijn van neusproblemen. Vocht, ontsteking, irritatie van de neus zijn dingen zie allemaal bij sporten kunnen optreden, hierdoor kan er irritatie van de keel optreden of slijm achter in de keel lopen. Een ontstekingremmenende neusspray kan dat vaak voorkomen. Verder is het goed als de neus sowieso goed open is zodat je bij het sporten vooral door de neus ademt. Hierdoor wordt de lucht beter bevochtigd waardoor de luchtwegen van de longen beter beschermd worden.

Groet

Frans