Bronchopulmonale Dysplasie (BPD) en Astma

30-09-2011 om 16:19 uur

Hallo allemaal,

Ik ben 24 en heb te horen gekregen dat ik misschien naast m'n astma ook Bronchopulmonale Dysplasie heb, dit omdat ik te vroeg geboren ben en beademd ben geweest, heb van kleins af aan al de diagnose CARA later werd dit Astma. Heb de laatste 2 jaar ook flink last van m'n astma, ben hiervoor momenteel ook opgenomen in Davos.

Ik vroeg me af zijn er mensen die hier ervaring mee hebben.

Groetjes Rachel

Login of registreer om te reageren
30-09-2011 om 19:18 uur

Cara en Astma vallen onder dezelfde noemer.
Cara was dacht ik destijds de verzamelnaam van Astma en COPD ed...
Wat weet je er zelf al over?

Login of registreer om te reageren
30-09-2011 om 19:24 uur

Weet ik, Cara was vroeger de verzamelnaam en dat is dus later voor mij uitgekomen op Astma.

over BPD, weet ik vrij weinig, behalve dat je longen beschadigd zijn door de beademing.

Login of registreer om te reageren
30-09-2011 om 19:29 uur

Owke ik zat ook idd ff te googlen en kwam dat wel tegen idd...

Had jezelf al wat gegoogled?

Login of registreer om te reageren
30-09-2011 om 19:32 uur

ja, ik heb zelf ook al gegoogld maar kwam maar weinig tegen over de gevolgen op latere leeftijd.

Login of registreer om te reageren
30-09-2011 om 19:43 uur

CARA= Chronische Aspecifieke Respiratoire Aandoeningen daar vielen vroeger alle longklachten bijna onder

Tegenwoordig is het Astma en COPD

COPD= Chronic Obstructive Pulmonary Diseases ofwel chronische obstructieve pulmonaire aandoeningen.

Fijn weekend allemaal

Groetjes Jippie

Login of registreer om te reageren
30-09-2011 om 21:17 uur

Hoi Rachel,
Dat is best pittig om te horen denk ik! Sterkte ermee. maar k wil je sterkte wensen!
Ik heb geen info voor je helaas, maar k Neem aan dat de artsen in t NAD je nog wel wat info kunnen geven, maar ik snap dat je ook hier probeert info te vinden. Hopelijk zijn er ervaringsdeskundigen!
t Lijkt me op zich ook nog wel fijn om nu een nieuwe diagnose erbij te hebben, want dat verklaart misschien wel een deel van je klachten? Jammer dat dat oorzaak vindt in je vroeggeboorte en dat je aan de beademing moest..
Succes met je revalidatie verder!Hopelijk knap je goed op!
Groetjes
Jorine

Login of registreer om te reageren
30-09-2011 om 21:45 uur

@Jorine
Bedankt.

het lijkt wel of er voor mij steeds meer bij komt en dat de artsen maar moeilijk weten hoe ze het dan moeten behandelen.

Ik hoop inderdaad dat er hier op het forum ervaringsdeskundige zijn, al is het wat ik begreep nog niet zo heel veel over bekend, wat BPD voor jongvolwassen betekent.

Jij ook veel beterschap.

Groetjes Rachel

Login of registreer om te reageren
01-10-2011 om 22:35 uur

Bronchopulmonale dysplasie bij ex-prematuren die volwassen worden

- De meeste prematuur geboren kinderen bij wie in de neonatale fase bronchopulmonale dysplasie (BPD) ontstaat, bereiken tegenwoordig de volwassen leeftijd.

- Volwassenen met BPD hebben een verhoogde kans op respiratoire problemen, zoals luchtwegklachten en longfunctiestoornissen. Bij de luchtwegklachten gaat het om piepen, hoesten of kortademigheid.

- Longfunctieonderzoek bij volwassenen met BPD laat bronchusobstructie, bronchiale hyperreactiviteit, diffusiestoornissen en een beperking van het inspanningsvermogen zien.

- Pathofysiologisch is het beeld niet hetzelfde als dat van astma en een standaardastmabehandeling is dan ook niet effectief.

- Tegenwoordig worden premature kinderen behandeld met surfactans, waardoor minder intensieve beademing en minder zuurstof nodig zijn. Het klassieke BPD-beeld, ontstaan door beschadiging en littekenweefsel, komt daardoor steeds minder vaak voor, maar een nieuw BPD-beeld dient zich aan. Dat wordt gekenmerkt door grote, onregelmatig gevormde sacculi dan wel alveoli met een slechts beginnende septatie en arme vascularisatie.

- Bij ex-prematuren met chronische luchtwegklachten is een uitvoerige analyse gewenst: men dient uitgebreid longfunctieonderzoek te verrichten en onder andere stikstofoxide in de uitademingslucht te meten.

Vriendelijke groet Theovb.

Login of registreer om te reageren
01-10-2011 om 22:39 uur

@Theovb

bedankt voor de informatie.

Ik ga dit morgen nog is rustig doorlezen.

Groetjes Rachel

Login of registreer om te reageren