uitslag histaminetest

10-04-2006 om 11:18 uur

Hallo Frans,

Onze zoon Robbie (8 jr, 9mnd) heeft vorige week een longfunctie gehad waar uit kwam dat hij goed op ventolin reageerde. Vandaag volgde de histaminetest en hij heeft op geen enkele dosis een reactie getoond. Op zich fijn natuurlijk, maar het roept bij ons ook veel vragen op. Heeft onze zoon dus geen astma? Geven we al 8 jaar (af en toe flinke hoeveelheden) medicijnen voor een kwaal die hij niet heeft? Is er een andere verklaring voor zijn klachten (vol zitten, hoesten, benauwd bij inspanning, vermoeidheid, af en toe periodes met lage peakflow en kortademigheid) dan astma?
De longfunctieassistente merkte heel enthousiast op dat hij geen astma heeft, waarop mijn zoontje al juichend opnoemde wat hij dan allemaal ging doen: een hond en konijnen nemen, geen puffen en pillen meer etc. Ik heb hem maar wat ingedamd, want hoewel dus geen (aantoonbaar?) astma zit hij wel met een portie klachten die hem af en toe flink belemmeren in het spelen en sporten.....

We hebben pas over een maand een afspraak met de kinderarts. Zou u me kunnen vertellen hoe ik de uitslag van deze histaminetest in moet schatten?

Vriendelijk groeten,
Sylvia

Login of registreer om te reageren