Poliklinische longrevalidatie

Zijn er hier mensen die poliklinisch gerevalideerd hebben? Gisteren was ik bij m'n longarts om te bespreken hoe het ging en omdat het al een hele tijd niet goed gaat, ik eigenlijk op de maximale dosis medicijnen zit en hij niet verwacht dat prednison of antibiotica nu zin hebben heeft hij me een folder meegegeven over poliklinische longrevalidatie. Dat is in m'n eigen ziekenhuis met oa m'n eigen longarts en longverpleegkundige. Over drie maanden heb ik een nieuwe afspraak bij de longarts en in die tussentijd moet ik er over na gaan denken of ik dit iets vind, of het te plannen is met m'n werk, etc.

Hoe hebben jullie dit geregeld en ingepland in je dagelijks leven? Als ik het goed begrijp krijg je eerst een hoop intakegesprekken en testen (longfunctie, fietstest, looptest, etc) en is het daarna zes tot twaalf weken minstens drie keer per week een uur. Ik woon een uur reizen van m'n werk af en werk fulltime dus ik zou het sowieso onder werktijd moeten doen. Hoe zijn die trainingen te plannen of heb je je maar te schikken aan bepalde tijdstippen? Er staat ook in dat je in die periode niet op vakantie mag. Ik heb in september weer een afspraak bij de longarts maar wil ik december erg graag op wintersport naar Oostenrijk gewoon omdat dat ook heel goed voor me is en ik daar altijd erg opknap. In hoeverre is dat te regelen? Aan de ene kant wil ik er niet aan omdat het voor mij dan als verloren voelt en ik me overgeef aan m'n astma en ik dit best wel een grote stap vind maar aan de andere kant wil ik heel graag weer gaan sporten maar merk ik zelf ook wel dat ik dat gewoon niet van de grond krijg en zou dit een heel mooi opstapje zijn. Ik wil het misschien niet maar merk zelf ook wel dat ik zo gewoon niet verder kom. Het is nu zomer wat meestal de beste tijd is voor mij maar als ik nu al op m'n maximum aan medicijnen zit wat wordt dat dan van de winter? Weer een winter van prednisonkuur naar prednisonkuur, dat werkt natuurlijk ook niet.

Al jullie ervaringen en vooral praktische tips zijn van harte welkom. Ik ga me eens goed inlezen en hoop dat ik met al jullie ervaringen en tips in m'n achterhoofd een goed gesprek kan aangaan met m'n teamleider om te kijken hoe hij hier tegenover staat.
Ga naar laatste reactie«136

Reacties

• TeetjeTeetje Gebruiker
    Hoi Daantje,

ik heb dit ruim 2 jaar geleden gedaan. Het is heel intensief. Ik ging op maandag, woensdag en vrijdag een uur intensief trainen, cardiotraining (fietsen en lopen) en spiertraining. Dit duurt een uur per keer. De dagen dat je naar de revalidatie gaat kun je niet werken, je hebt dan echt de rest van de dag nodig om uit te rusten, je lijf moet echt herstellen. Het is eigenlijk sporten op topniveau, maar dan wel op jouw eigen niveau. De dagen ertussenin werkte ik dan wel. Ik heb dit 12 weken aaneengesloten gedaan en het heeft mij een hele goede basisconditie gegeven. Ik kon bijna niets toen ik er kwam en en toen ik wegging liep ik een kwartier hard op de band! Nu is de conditie wel minder maar ik merk dat als ik ziek ben, ik snel weer een goede conditie heb. Ik sport nu niet heel intensief maar fiets en wandel veel en ga af en toe op de crosstrainer of wii-fit.
    Voor de revalidatieperiode krijg je een fietstest, een spiertest en een looptest. Erbij hoort horen ook gesprekken met een ergotherapeut. Hier leer je heel veel over hoe je met je astma het beste kunt omgaan met gewone dagelijkse dingen.
    Het heeft mij heel veel gebracht. Het klinkt raar maar je raakt zo aan het ritme gewend, dat je in het weekend onwennig bent als je 2 dagen vrij bent;-).
    Ik hoop dat je een goede beslissing kunt nemen. Als het even kan zou ik het beslist doen. Het is veel minder belastend dan naar een revalidatiecentrum gaan en het levert je heel veel op.

Groetjes, Tea
  • Evi_Evi_ Gebruiker
    Hoi Daantje,

Ik weet dat er op 't forum al best wel wat info over poliklinische revalidatie te vinden is (omdat ik er destijds ook naar gezocht heb). Ik heb even snel gekeken en kwam deze twee topics al tegen met wat info, misschien heb je er wat aan!

http://www.longforum.nl/index.php?topic=9806.0<br />
    http://www.longforum.nl/index.php?topic=8394.0<br />
    Succes!
    Groetjes Evi
  • HJHJ Gebruiker
    Ik heb in 2009 12 weken poliklinisch gerevalideerd op Dekkerswald.
    Ik werkte toen niet dus dat scheelde enorm.
    In het begin was het drie keer per week een middag eerst theorie en daarna sport dit duurde van 13.00 tot ongeveer 16.00/16.30 na 6 weken waren het nog 2 keer per week.
    Ik weet wel dat het zeer intensief was je kreeg een programma dat iedere keer aangepast werd meestal zwaarder werd. Wanneer ik thuis kwam was ik vaak kapot en de dag die ertussen zat had je in het begin echt nodig om een beetje bij te komen.
    Fietstest moesten je een middag voor komen en de longfunctie en andere testen werden samen gepland op een andere middag en apart had ik nog afspraak bij de fysiotherapeut die de revalidatie zou gaan begeleiden. Looptest werd de eerste keer van de revalidatie gedaan. Je moest je houden aan het programma je mocht 2 keer missen daarna moest je stoppen(was wel heel streng maar wel goed) Het heeft mij veel opgeleverd een betere acceptatie, beter grenzen bewaken en een veel betere conditie
    Voor meer info mag je me altijd een pb sturen.
    Succes met je beslissing.
  • DaantjeDaantje Gebruiker
    Bedankt voor al jullie reacties :) Helpt me wel om er een beeld van te vormen. Uit de folder van het ziekenhuis had ik niet opgemaakt dat ik wel eens drie dagen per week er mee bezig zou zijn ipv drie uur per dag.

Wat ik nog graag van julile wil weten is: hoe hebben jullie het geregeld met je werk? Ik werk op dit moment fulltime (36 uur, ene week vier, andere week vijf dagen) dus ik zou sowieso tijdeijk minder moeten gaan werken ofzo. Zijn jullie zelf minder gaan werken (en dus ook minder inkomen) of ben je tijdelijk een x percentage afgekeurd of in de ziektewet gegaan of hoe moet ik me dat voorstellen?
  • HJHJ Gebruiker
    Zoals ik je eerder vertelde werkte ik toen niet was nl. net met een opleiding gestopt die ik door onvoorziene omstandigheden niet af kon maken.
    Bij ons in de groep zat wel een vrouwtje die werkte 3 dagen per week in het begin had ze tijdelijk een extra dag vrij en later heeft ze een dag kunnen verschuiven. Wat ik van haar begreep was het wel zwaar maar te doen.
    Ik denk dat je de situatie het beste voor kunt leggen aan je werkgever en in overleg met hem/haar bekijken wat de mogelijkheden zijn.
    Succes ermee.
  • bioloogjebioloogje Gebruiker
    Hallo Daantje,

Gelukkig heb ik geen ervaring met longrevaildatie. Ik wens je heel veel sterkte en succes bij het maken van de beslissingen en gesprekken. Hopelijk kan je wat regelen met je werkgever.

groetjes bioloogje
  • RachelRachel Gebruiker
    hallo Daantje,

Ik heb een traject op Astmacentrum Salem in Ermelo gehad, daar was het 2 ochtenden per week en verder was ik thuis, 's middags was ik dan helemaal gesloopt, ik werkte in die tijd niet dus hoefde niets te regelen.

Maar wens je heel veel sterkte en hoop dat je iets met je werk kan regelen.

Groetjes Rachel
  • maraikiemaraikie Gebruiker
    Hoi Daantje,

Zoals het er nu uitziet ga ik binnenkort ook poliklinisch revalideren.
    En als ik het programma bekijk denk ik dat het heel erg tegenvalt om er nog naast te moeten werken, ook al is het revalideren 'maar' drie dagen per week. Je lichaam functioneert al niet optimaal (de mijne tenminste niet, met alle exa's en kuren en in de tussenliggende periode's gaat het ook niet echt fantastisch etc).
    Ik had het er op mijn werk al wel over gehad en zou, zoals we het in eerste instantie hebben besproken, voor die periode voor 100% in de ziektewet gaan. Dat is nu niet meer van belang omdat mijn werkgever intussen failliet is. Wel zit ik nu via het UWV voor 100% in de ZW omdat WW geen zin heeft (solliciteren met de mededeling dat je nog moet gaan revalideren is niet echt zinvol....).

Ik hoop voor je dat je op je werk wat kan regelen. Ik ben gewoon met mijn werkgevers gaan praten toen het woord longrevalidatie is gevallen. Hoop dat ze bij jou goed meewerken, want inderdaad, telkens van pred-kuur naar pred-kuur word je ook niet blij van!

Groets!
    Vandaag een gesprek gehad met m'n teamleider. Op zich een goed gesprek ben alleen iets minder tevreden met de (voorlopige) uitkomst. Allereerst was hij verrast om dit te horen, ik heb nog een collega met astma die er volgens veel mensen veel ernstiger aan toe is dan ik, is ook vaak afwezig en je ziet hem ook zichbaar met moeite over de afdeling lopen. M'n teamleider zag mij meer als een vitale meid van 25 en merkte wel op dat hij niet aan me zag dat het blijkbaar toch niet goed gaat. Hij had het over mensen op tv die je wel eens met een puffer zag, tsja, dat doe ik ook maar meestal niet zichtbaar op het werk. Hij ziet ook niet dat ik op doordeweekse avonden nauwelijks meer afspraken maak en ik ook altijd vroeg in bed lig en liever geen dagen extra werk omdat ik het anders gewoon niet volhoud. Hij had natuurlijk heel veel vragen over wat het inhoudt, wat het oplevert, hoe het opgezet en ingedeeld is. Heel veel dingen waar ik zelf ook nog geen antwoord op kan geven die (mocht ik ervoor kiezen om ervoor te gaan) wellicht ook afhangen van de intake, in welke groep ik terecht kom, etc.

Al met al ben ik in het (voor hem) minst gunstige geval drie maanden lang, drie dagen per week afwezig. Hoe dat verder ingevuld werd was voor hem niet zo interessant (voor hem is de belangrijkste boodschap dat ik er dan niet ben) maar ik wil dat wel graag weten omdat ik dat ook mee wil laten wege in m'n beslissing. Hij kon er nu niet veel over zeggen maar hij voelde wel wat voor 50/50 eigen tijd en baas z'n tijd. Eigenlijk ben ik best teleurgesteld dat ik er ook zelf uren voor moet gaan inleveren. Ik kan er toch niets aan doen dat het nu zo gaat en ik moet gaan revalideren? Dat is al een beperking van m'n vrijheid, vrije tijd, etc en dan gaat het me ook nog uren kosten? Ik heb ook gezegd dat het alternatief wellicht is dat ik over een half jaar voor een x-aantal weken in Davos zit en dat hij me dan helmaal kwijt is. Hij kon er geen uitsluitsel geven, ging navraag doen bij P&O omdat hij zelf geen ervaring had met dit soort dingen (logisch) en ze daar wellicht wel). Volgende week is ie voor vier weken met vakantie en daarna ging hij er achteraan dus voorlopig ben ik er niet veel wijzer op geworden al vind ik het wel fijn om m'n verhaal gedaan te hebben en is het ook wel even goed om te merken dat veel mensen dus meer van me verwachten omdat ze niet aan me zien hoe ik me voel.
  • trijnkotrijnko Administrator
    Rot antwoord van je teamleider. En een belachelijk voorstel om het 50/50 te gaan doen. Jij kiest er niet voor om ziek te zijn. Je moet zeker niet ingaan op zijn voorstel. Kun je niet eens gaan praten met de arbodienst van jouw bedrijf/organisatie?
  • emsepemsemsepems Gebruiker
    ik heb t op t werk ook wel gehad, problemen met mijn astma. Heel heel vervelend, maar t is vaak ontwetendheid van de mensen. t lijkt erop dat dat ook voor jou geldt.

Natuurlijk is ziek ziek, en moet je gaan voor volledig ziektewet voor die dagen!

daarnaast is t wel belangrijk te puffen op t werk, heel duidelijk te zijn wat niet kan en daardoor 'eisen' te stellen. alleen op die manier kan men zien hoeveel last je van je astma hebt
    op 1308080446:

Rot antwoord van je teamleider. En een belachelijk voorstel om het 50/50 te gaan doen. Jij kiest er niet voor om ziek te zijn. Je moet zeker niet ingaan op zijn voorstel. Kun je niet eens gaan praten met de arbodienst van jouw bedrijf/organisatie?
    Ik wacht even af wat m'n teamleider met P&O overlegt en wat voor dingen daaruit komen. Anders gaan er allemaal dingen langs elkaar heen lopen en echt veel haast heeft het niet (al wil ik het liefst natuurlijk zo snel mogelijk alles goed geregeld hebben zodat ik een goede keuze kan maken). M'n teamleider liet ook merken dat ik m'n keuze niet af moest langen hangen van of ik er tijd van hem voor kreeg of niet. Tsja, als het al m'n vakantieuren kost dan red ik het ook niet want die heb ik ook gewoon nodig om bij te komen.

@ emsepems: ik puf wel op het werk maar dan meestal even op een rustig plekje of in de garderobe ofzo, meestal zijn daar niet veel mensen bij. M'n teamleider zit apart op een kamer en is niet veel op het lab dus hij ziet al minder dingen van me dan m'n directe collega's.
    Hoi Daantje,

Wat ontzettend vervelend! Zo zie je maar weer hoe ze afgaan op de uiterlijke dingen van je ziekte. Weten zij veel hoe het verder thuis gaat enzo.
    Heb bij mijn werkgever in het verleden wel dit soort dingen gehad . Ik ging sporten met de fysio, doorverwezen door de LA (en dat kon voor een deel alleen tijdens kantooruren) en kreeg Xolair (1x in de 2 weken een vrije middag voor een prik in het ziekenhuis), dat moest maar met mijn vrije dagen verrekend. Ik heb toen uitgerekend dat ik dan hooguit een halve vrije dag per maand overhield en heb gevraagd of 6 echte vrije dagen per jaar voldoende waren. Er was veel voor nodig (veel gesprekken en overredingskracht), maar het feit dat ik mij 6-8x per jaar ziek moest melden, een ziekenhuisopname en toch ook mijn medicijngebruik (wat ik soms heel bewust juist heel zichtbaar deed) heeft ze toch overtuigd van de noodzaak van het één en ander.
    Ik hoop voor je dat P&O met iets anders komt en dat het allemaal niet nodig is, maar laat je niet zomaar in de 'lever je vrije dagen er maar voor in'-hoek drukken!

Veel sterkte!
    hey daantje,

wat een tegenvaller dat je teamleider niet begripvol is. Da's zo rot met astma he, bij de 1 kan je het wel aan het uiterlijk zien, meldt zich vaker ziek dan een ander, loopt te kuchen enzo. En de ander loopt ook op z'n tenen, maar zorgt dat ie thuis veel uitrust, en zo weinig mogelijk ziek meldt; gevolg dat de teamleider alleen ziet dat de eerste last heeft; en de 2e; ach dat valt toch wel mee...

Een reactie van wat krijg ik er voor terug; is erg bot; maar ergens wel logisch. Je revalidatie is nu erg vervelend, 3 dagen per week, 3 maanden lang; in het minst gunstige geval; zeg maar ongeveer 2 maanden. Het is een investering voor de nabije toekomst, als je niks doet, heb je misschien deze winter een dubbele longontsteking en dan ben je ook wel een paar maanden uit de running. En misschien nog wat weken ziek erbij door een prednisonkuur; dan zit je dus al over je 2 maanden revalideren heen.

Als je de 50/50 doet heb je misschien nog een week vakantie over ofzo. revalideren is echt geen vakantie, dus moeten ze het ook niet zo gaan rekenen...

ik hoop voor je dat je P&O meer begrip toont, en je een betere regeling krijgt.

groetjes bioloogje

• HJHJ Gebruiker
    Kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaande antwoorden.
    Hopelijk komt er via P&O een bevredigender antwoord.
    Heel veel succes hoop dat je snel weet waar je aan toe bent O+.
  • troeltjetroeltje Gebruiker
    Mijn poliklinische longrevalidatie zit er bijna op ik ga 2 x per week na het ziekenhuis en heb dan in een groepje van 5 personen 1 uur longrevalidatie. Je leert daar heel veel. Het belangrijkste wat ik heb geleerd is dat als je kracht wilt zetten je juist uitmoet ademen inplaats van in ademen wat de meeste mensen automatisch doen. Wens je nog veel sterkte.
  • TeetjeTeetje Gebruiker
    Hoi Daantje,

Ik zat voor de dagen dat ik naar de revalidatie was, in de ziektewet. Voor mij kwam het precies neer op een halve werkweek. Eén van de 3 revalidatiedagen was mijn vrije vrijdag.
    Groetjes, Tea
    Dankjewel voor jullie reacties, doet me erg goed :) M'n moeder belde van de week nog en vroeg ook hoe het gesprek gegaan was. Ze was het met jullie eens dat het absoluut niet fair was en dat ik er echt tegenin moest gaan. Ze is zelf wel thuis in alle wet- en regelgeving (werkt bij de sociale dienst) dus wellicht kan ze me nog wat adviseren. M'n vriend raadde ook aan om zelf goed research te plegen zodat ik weet wat er voor mogelijkheden zijn mocht ik er zo niet uitkomen. Vandaag nog met een collega gepraat en die raadde ook aan om eventueel bij de bedrijfsarts langs te gaan mocht P&O niet met een beter voorstel komen.

De regen van de afgelopen dagen doet me ook absoluut niet goed, zo erg zelfs dat ik in rust als ik op de bank zit al benauwd ben. Ik slaap slecht want zodra ik plat in bed ga liggen krijg ik heel veel slijm en benauwd en kan ik niet in slaap vallen. Heel vervelend. Als het lang zo duurt ga ik de longverpleegkundige ff mailen of het misschien handig is om toch nog even langs te komen of langs de huisarts te gaan omdat ik het gewoon echt niet red zo. Vind het zo lastig.
  • KidoKido Gebruiker
    Daantje wat hij voorstelt mag dus absoluut niet!
    Tis namelijk geen vakantie!

Ik heb met t zelfde bijltje gehakt nu dik anderhalf jaar terug dus probeer echt nu een gesprek met de arbo te krijgen!
    Tis echt een kwestie van ziek melden gedeeltelijk dan wel geheel en langzaam terug opbouwen!
    Heb je vragen stel ze maar mischien kan ik je helpen!
  • IesjeIesje Gebruiker
    Ik herken dit verhaal helemaal. Mijn werkgever deed ook moeilijk en kwam ook met allerlei ideeen.
    Maar die waren uiteindelijk alleen voor hem positief.
    Ik heb er voor moeten vechten, maar het was het wel waard. Gewoon ziek melden!
    Ik ben de afgelopen 2 jaar ziek geweest en nu sinds 1 juli de WIA in.
    Het is allemaal niet leuk, maar wel beter voor jezelf.
    Uiteindelijk mag geen enkele werkgever aan je vakantieuren komen.
    Die van mij word nu keihard gestrafd.
    Na 2 jaar verplicht salaris doorbetalen, nu nog mijn vakantieuren (122) en het opgebouwde vakantiegeld!
    En hij moet nog 4 jaar een of andere premie betalen bij het UWV!

Laat je niet kennen en anders je CAO meenemen!
    Veel succes,
    Iesje
    Vandaag weer een goed gesprek gehad met m'n teamleider over m'n revalidatie. Had er een tijd terug met hem over gesproken en toen was hij er niet zo positief over. Hij zou toen een aantal dingen navragen bij P&O maar ik had nog steeds niets gehoord. Vandaag wezen vragen en hij was het helemaal vergeten, hij was zelfs grotendeels de inhoud van het gesprek vergeten en wist ook niet meer wat we afgesproken hadden, hij zei ook 'volgens mij heb ik alleen maar naar je geluisterd en niets opgeschreven' :D haha. Naja, kwam eigenlijk ook wel weer goed uit want nu was ie veel redelijker en kwam ie met een veel beter voorstel: namelijk dat ik de uren dat ik aan het revalideren ben de ziektewet in ga. Wat we doen met de tijd die ik thuis aan het herstellen ben daar zijn we nog niet over uit maar het is nu gewoon ook superlastig om daar wat over af te spreken omdat we helemaal niet weten op welk tijdstip het is en hoe heftig het is en hoelang ik daarvan moet herstellen voor ik weer kan werken. Hij weet van mij dat ik echt de vervelendste niet ben en dat als ik kan kiezen, ik echt wel voor tijden ga die voor het werk gunstig zijn en ik hoop dat hij met dat in z'n achterhoofd naar mij toe ook wat reeeler gaat zijn. Ben er wel tevreden over :)

Bedrijfsarts was naar zijn mening niet zo nodig en laat ik nu ook maar even zitten, als we er zo samen uitkomen is het goed lijkt me. Denk dat we nu toch af moeten wachten op welke tijdstippen het valt, hoelang ik nodig heb om te herstellen, hoeveel ik er nog naast kan werken, hoelang een eventuele wachtlijst is, etc.
    hey daantje,

fijn zeg dat je 2e gesprek zo goed ging  :s) . handig hoor zo'n teamleider die aan geheugenverlies lijdt  :Y
    Misschien had hij vorige keer echt zijn dag niet, en nu juist wel. Deze keer heb je wel harde afspraken gemaakt hoop ik.

Wanneer moet je weer naar de LA? Die kan je vast meer vertellen over de wachtlijst en de tijdstippen. Het herstel, misschien kan je LA aangeven, van de meesten hebben zoveel tijd nodig om te herstellen... En kunnen er zoveel naast werken. Maar dan heb je wel; dat je er van af kan wijken, misschien ben je sneller of minder snel hersteld; zelfde met werken. Lastig om dat van te voren te zeggen.

groetjes bioloogje
    Hoi!
    Fijn om te horen dat je er, zoals het er nu uitziet, met je werkgever uit gaat komen zonder al te veel verdere problemen. Maar goed dat hij nog niet zoveel met het vorige gesprek had gedaan... ;)

Ik ben half april doorverwezen en half juni op de wachtlijst gekomen en ga 1 augustus beginnen met poliklinisch revalideren. Maar ja, misschien kom jij wel helemaal ergens anders met een heel andere wachtlijst. Ik vind het in ieder geval wel spannend! Hoop dat het voor jou ook allemaal niet te lang gaat duren en dat het allemaal gaat lukken (dat je er inderdaad nog wat naast kan werken zonder dat je jezelf voorbij gaat rennen enzo).

groets!
  • KidoKido Gebruiker
    Helaas voor jouw werk moet er een BA bijkomen iets met wet poortwachter...

Ik heb er helaas ervaring mee...
    op 1311626595:

Helaas voor jouw werk moet er een BA bijkomen iets met wet poortwachter...

Ik heb er helaas ervaring mee...

Ik weet niet, maar ik heb nog niet eerder gerevalideerd maar heb wel in de laatste 2 jaar tot 2x toe voor een langere periode al dan niet gedeeltelijk in de ZW gezeten. En natuurlijk krijg je op een gegeven moment een oproep voor de bedrijfsarts, maar ik weet niet of het nodig is om die er van te voren bij te roepen.
    De wet poortwachter is er om het ziekteverzuim terug te dringen (en de WAO-instroom), maar als je een duidelijke en goede reden hebt om (gedeeltelijk) in de ZW te zijn, zal dat geen probleem opleveren als het goed is.
    Helemaal natuurlijk omdat het de bedoeling is dat Daantje straks, na het revalideren, beter zal kunnen gaan functioneren en misschien zelfs minder hoeft te verzuimen dan voorheen. Voldoet ze uiteindelijk aan de poortwachterswet dacht ik zo.
  • KidoKido Gebruiker
    Ik zeg niks over de rede maar een arbo kan goed mee kijken en kent de regels!
    Heb iets te veel ervaring...
  • hildahilda Gebruiker
    Hallo, Ik reageer eigenlijk nooit (lees wel!)
    Maar hier heb ik zelf ook mee te maken gehad, ik was tijdens de revalidatie 100% ziek gemeld en mijn teamleider heeft i.o.m de ARBO in het verslag Poortwachter geschreven dat zolang ik revalideerde er van vervangende werkzaamheden geen spraken kon zijn, wel mocht ik naar gelang ik me goed voelde op therapeutische basis werken, door het begrip van zowel leidinggevende als ARBO (wat veel werkdruk wegnam!) betekende dit in de praktijk dus dat ik ook 2 dagen gewoon ging werken, weliswaar therapeutisch, maar was heel prettig om naast de revalidatie feeling met je werk te blijven houden, plus de vrijheid om als het niet ging je gewoon weg kon gaan!
    Wens je veel succes met je revalidatie, en ik zou het wel doen, je bent nog zo jong alle kansen pakken!

groetjes Hilda
    Dank je Hilda voor je lieve reactie :) Wat jij noemt (therapeutisch werken) is misschien ook nog wel een idee om mee te nemen in een eventueel gesprek met m'n werkgever. Vrijdag heb ik weer een afspraak bij de longarts dus dan gaan we weer verder kijken.
    Vanmorgen weer bij de longarts geweest en ik ben nu aangemeld voor de longrevalidatie. In november heb ik de intake met gesprek bij de longverpleegkundige, loop/fietstest (ze zeiden looptest in de folder staat fietstest) en longfunctie. Daarna word ik gebeld en mag ik ook mee beslissen over dagen en tijden dat vind ik wel superfijn. Afwachten wanneer ik dan kan starten.

We waren het er over eens dat dit nu de beste oplossing is. Voor de korte termijn heeft hij geen oplossing dus het blijft nog even aanmodderen maar we waren het er over eens dat het nu niet goed gaat en ik niet zo verder kan met kuurtjes prednisolon, veel extra atrovent, maximum dosis Foster en nog steeds moe, benauwd, hoesten en piepen. Aan de ene kant vind ik het eng en raar en voelt het ineens alsof ik heel ernstig ziek ben terwijl dat voor m'n gevoel wel meevalt maar ik ben ook blij en opgelucht om aan m'n gezondheid te gaan werken terwijl ik het wel vreemd vind om m'n werk even op de tweede plaats te zetten. Hoop dat ik maandag even een gesprek kan hebben met m'n teamleider om hem even bij te praten en dan afwachten wat er uit de intake komt.
    Hoi Daantje,

goed van je dat je die beslissing hebt genomen! nee voor je gevoel is het misschien niet alsof je super ziek bent, maar als je jezelf met 5 jaar geleden vergelijkt, dan zie je waarschijnlijk wel een groot verschil. Veel sterkte met het verwerken. en fijn weekend

groetjes bioloogje
«136
Log in of Registreer om te reageren.