Spiriva Respimat

05-06-2011 om 21:25 uur

Hoi Hoi,

Ik heb geen COPD maar gebruik voor mijn ernstig astma spiriva respimat.
Weten jullie hoelang dit duurt voordat het aanslaat?
Gebruik het nu een week en voel me niks beter dan tijdens de ziekenhuisopname.

Groetjes,
Annemari

Login of registreer om te reageren
05-06-2011 om 21:29 uur

k heb astma, bij mij merkte ik verschil na een half uur (ik merk vaak snel verbetering-verslechtering bij astma medicatie)

Login of registreer om te reageren
05-06-2011 om 21:46 uur

Na een week zou je het toch zeker moeten merken, dus ga eens terug naar de HA of LA...

Login of registreer om te reageren
05-06-2011 om 22:02 uur

Ik gebruik ook al een poos spiriva (respimat) met enige tussenpozen, ook voor ernstig astma wat slecht onder controle is te krijgen.
Ik mocht een paar keer stoppen (omdat het voor zover ik merk geen verschil maakt of ik wel of geen spiriva gebruik), maar het wordt (als bijvoorbeeld de prednisolon-kuur niet aanslaat ofzo) toch elke keer weer voorgeschreven. Één keer letterlijk met de woorden: want we staan verder met de rug tegen de muur.
De laatste keer, bij mijn nieuwe LA, heb ik ook gezegd: Spiriva werkt bij mij niet. Ik kreeg als antwoord (was een beetje flabbergasted...) dat het anders werkte... (alsof ik dat niet zou snappen..).

Dus ik weet niet zo goed wat ik er van denken moet... Nu het al 3 of 4x is voorgeschreven... het zal toch wel wat doen dan he???
Misschien voelt de één het verschil beter dan de ander?

Zou het iig bespreken met mijn arts als ik jou was.

Login of registreer om te reageren
03-07-2011 om 15:49 uur

Ik gebruik de spiriva respimat nu een paar jaar, en als ik het een paar dagen niet gebruik, heb ik tot bijna 0,4 liter minder longinhoud. Dus meetbaar beter.

Het is geen snelwerkende ventolin ofzo, die je direct voelt, maar in combinatie met andere medicijnen (luchtwegverwijder en ontstekingsremmer) moet je je een stuk beter voelen.

Login of registreer om te reageren