is er een relatie tussen astma en een hoge hartslag bij inspanning?

06-04-2006 om 11:32 uur

Ik loop bij een hardloopclub. Mijn hartslag is gemiddeld hoger dan de rest van de groep. Als die gemiddeld zo;n 150 is is mijn hartslag al gauw 180. Ik gebruik sinds augustus seretide en ventolin tegen intrinsieke astma. Maar daarvoor had ik die hoge hartslag al. Ik heb een inspanningstest gedaan bij de cardioloog die constateerde dat mijn hartslag met name in het begin heel hoog is. Hoe dat komt weet hij niet. Ik had trouwens ook een te hoge bloeddruk maar dat is nu met coversyl onder controle. Ik vraag me af of er onderzoek is gedaan naar het effect van astma op het hart, bloeddruk en hartslag? Oja ik ben 33 jaar.

Login of registreer om te reageren
10-04-2006 om 21:02 uur

Ik heb insp.astma en mijn hartslag is ook hoger(plm. 10slagen meer) als anderen.
Ik fitness nu en mijn hartslag gaat ook heel gauw omhoog.
Ben 48 jaar en kon zo'n 5 jaargeleden hartslag 200 nog halen.
Ik denk dat de astma wel van invloed is, bij testen ging mijn bloeddruk ook omhoog terwijl deze normal 125/80 is.
Maar wie weet kan dr. Kouwels of een andere deskundige hier een antwoord opgeven.
Ik probeer in ieder geval met een lage hartslag te trainen om zodoende conditie op te bouwen.
Ik train meestal rond 130/140, moet eigenlijk nog iets lager.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-04-2006 om 12:51 uur

Beste Tanja en Bert

Er is niet zo heel veel onderzoek hiernaar gedaan, dat is ook lastig want zowel op het gebied van astma als op het gebied van hart en vaatziekten is er enorm veel variatie m.b.t. normale waarden en bv leefgewoonten. Enkele overwegingen:

Stress kan een verhoogde hartslag en bloeddruk geven. Benauwdheid geeft stress, maar dan vooral in acute situaties, niet als alles in principe onder controle is.

Ventolin en andere luchtweg verwijders verhogen ook de hartslag, als je dat dus voor inspanning neemt zou dat voor een deel de versnelde hartslag kunnen verklaren.

Tenslotte: als je door de benauwdheid minder doet dan anderen leidt dat tot verminderde conditie, hierdoor kan de hartslag ook hoger zijn dan normaal.

Verder, Bert, vuistregel voor de hartslag is dat maximale hartslag moet zijn: 220 - leeftijd. Dus bij 48 jaar: 172 max. Echter, hier zit enorm veel spreiding in!

Groet

Frans

Login of registreer om te reageren
11-04-2006 om 17:14 uur

Bedankt Frans voor je reactie,

Bij mij zit die variatie er in, een aantal jaren geleden voor mijn Burn Out(zo rond mijn veertigste) kon ik bij het lopen van een halve marathon nog 200 halen.
Ik ben wel gestest bij de longarts en een sma. Bij de longarts kon men geen astma/allergie vast stellen.
Bij de sma stelde men vast dat het insp.astma kon zijn, tevens ging mijn hartslag snel omhoog als de belasting groter werd en ook de bloeddruk(houdt natuurlijk met elkaar verband).Als ik rustig loop heb ik ook minder last, maar ga ik iets boven mijn tax dan ga ik dieper ademhalen omdat ik dan voel dat ik het wat benauwd krijg en daardoor meer lucht nodig heb. de dag erna heb ik dan last van slijm en voel me dan wat benauwder en vermoeid. Ook bij voetbal, bijv. even op straat krijg ik meteen last en wordt benauwd en moet veel slijm spugen.
Ik heb dit heel me leven al gehad, alleen nooit veel aandacht aan besteed omdat ik altijd aan sport heb gedaan en een goede conditie had en er daardoor op jonge leeftijd best goed mee om kon gaan.
Maar na mijn Burn Out is het voor mij erg moeilijk om de sport weer op te pakken. Het lukte me afgelopen najaar n.a.v. een vakantieperiode om zo'n half uur te kunnen hardlopen, ik wist toen eigenlijk niet van isnp.astma(hoewel een sma dit ooit wel eens geoppert had). Ik kreeg echter in november meteen last en ben toen naar mijn huisarts gegaan, die foradil voorschreef.
Dit werkte wel goed totdat ik in feb. bij koud en vochtig weer iets boven mijn tax ging en ik i.o. mijn huisarts seretide ging gebruiken. Echter de bijwerkingen hebben me nu de das omgedaan omdat ik last kreeg van heesheid en spierkrampen en misselikheid.
Ik heb wel een voorzetkamer genomen maar ben nu even gestopt omdat ik e.a. wil laten herstellen en gebruik nu alleen voor de inspanning foradil.
Ik heb al een oproep op het forum gedaan wat een beter alternatief zou kunnen zijn als ik in voorkomende gevallen toch een combinatie nodig heb.
Ik heb in het voorjaar/zomer toch wel wat minder last.

Login of registreer om te reageren